آنلاین بیندیشید
مریم عسگری در دنیای دیجیتالی امروز اکثر کاربران کالاهای دیجیتالی قبل از هر چیز به دنبال بهترین هستند و اگر از قیمت گران و مسائل مالی بگذریم، همه دوست دارند از کالاهای مدرن، پیشرفته و به روز استفاده کنند نه از تکنولوژی‌های رو به زوال و قدیمی... .
این تکنولوژی‌گرایی را در بازار بسیاری از کالاها مانند گوشی‌های موبایل، کامپیوتر، تلویزیون و ... شاهد هستیم.
در مورد تلویزیون‌ها باید بگوییم، تلویزیون‌های هوشمند با توجه به امکاناتی که به کاربران می‌دهند از جدیدترین، دوست داشتنی‌ترین و البته گرانقیمت‌ترین نمونه‌های موجود در بازار هستند. حقیقت این است که تلویزیون‌های هوشمند که مانند تلفن‌های هوشمند امکان اتصال به اینترنت و استفاده از سرویس‌های آنلاین ویدئویی و شبکه‌های اجتماعی و غیره را دارند طرفداران زیادی دارند، اما قیمت گران این تلویزیون‌ها باعث محدود شدن دایره کاربری این کالا شده است.
اما این اواخر گویا برخی شرکت‌های تولیدکننده، نمونه‌های هوشمند با سایز کوچک (در حدود ۳۲ تا ۳۶ اینچ) به بازار عرضه کرده‌اند که قیمتی مناسب‌تر دارند تا نمونه‌های سایز بزرگ!
با توجه به این موضوع به نظر می‌رسد بازار این کالا به سمت رونق و عمومی شدن پیش می‌رود. با توجه به این موضوع و همچنین مدنظر قرار دادن پیچیدگی‌های این دستگاه نسبت به نمونه‌های معمولی در این بخش ما ضمن معرفی انواع تلویزیون‌های هوشمند به یادآوری نکاتی که هنگام خرید SMART TV‌ها باید مد نظر قرار گیرد اشاره‌ای کوتاه می‌کنیم. پس اگر قصد خرید یک نمونه هوشمند تلویزیون را دارید این مطلب را بخوانید:
تلویزیون هوشمند چیست؟
تلویزیون هوشمند یا SMART TV مانند تلفن هوشمند، تبلت یا یک نوت بوک با صفحه نمایش بسیار بزرگ عمل می‌کند. این تلویزیون‌ها قادرند سرویس‌های مختلف اینترنتی را به کاربر ارائه دهند. به عبارت ساده می‌توان گفت، تلویزیون هوشمند معادل یک تلویزیون معمولی با یک کامپیوتر داخلی است که سرویس‌های متنوعی را به کاربر می‌دهد. کاربر می‌تواند در تلویزیون هوشمند خود نرم‌افزار نصب کند، ویدئو و تصاویر آنلاین را مشاهده کند، صفحات وب را مرور کند، بازی اجرا کند و از همه مهم‌تر به کانال‌های اینترنتی IPTV متصل شود.
Smart TVها همچنین قادرند با کامپیوتر ارتباط برقرار کرده و اطلاعات را دریافت یا ارسال کنند. با SMART TV‌ها با استفاده از قابلیت Time Shifting می‌توان تصاویر در حال پخش را ضبط کرد. به طور کلی می‌توان گفت تلویزیون‌های هوشمند نحوه استفاده از تلویزیون را تغییر داده‌اند و کاربر بسیاری از اموری را که در کامپیوتر خود انجام می‌دهد، می‌تواند در صفحه نمایش بزرگ‌تر و با کیفیت تر HDTV انجام دهد.
یکی از قابلیت‌هایی که تقریبا تمام تلویزیون‌های هوشمند دارند و محبوبیت این نمونه از تلویزیون‌ها را در پی داشته است، پشتیبانی از استاندارد DLNA است. DLNA به کاربر این امکان را می‌دهد تا به‌راحتی ویدئو را از کامپیوتر، تلفن هوشمند و وسایل دیگر به تلویزیون منتقل و پخش کند. ذکر این نکته لازم است که بازی‌های ساخته شده برای تلویزیون‌های هوشمند نیز رو به افزایش هستند؛ به‌عنوان مثال پاناسونیک قرارداد‌های مختلفی را با تولید‌کننده‌های مطرح بازی مانند Gameloft امضا کرده است تا بازی‌های خود را برای تلویزیون‌های هوشمند این شرکت تولید کنند.
تلویزیون‌های هوشمند امکان اتصال وب کم و اجرای نرم‌افزار Skype را دارند. کاربر می‌تواند با اتصال وب کم به Smart TV امکان مکالمه ویدئویی را مهیا کند. به این ترتیب کل خانواده می‌توانند در مقابل تلویزیون با دوستان و آشنایان خود در هر کجای دنیا مکالمه ویدئویی داشته باشند. با تلویزیون‌های هوشمند می‌توان به رادیو‌های اینترنتی هم دسترسی داشت یا گزارش و پیش‌‌بینی آب و هوا را به‌صورت زنده مشاهده کرد. تلویزیون‌های هوشمند دارای نرم‌افزارهای داخلی بوده و روز به روز از لحاظ کمی و کیفی در حال رشد هستند که این موضوع منجر به محبوبیت این نوع تلویزیون‌ها شده است، اما این را نیز در نظر داشته باشید که امروزه ست‌تاپ‌باکس‌های بسیاری همچون گوگل‌تی‌وی و اپل‌تی‌وی نیز وجود دارند که به راحتی تلویزیون عادی شما را به هوشمند تبدیل می‌کنند پس روی این قابلیت خیلی پافشاری نکنید.
انواع تلویزیون هوشمند
تلویزیون‌های هوشمند در انواع هوشمند معمولی، هوشمند سه بعدی و فوق هوشمند در بازار موجودند. نمونه‌های هوشمند معمولی که همانطور که در بالا توضیح دادیم قابلیت اتصال را داشته و در سایزهای گوناگونی از ۳۲ تا ۱۱۰ اینچ و شاید هم بزرگ‌تر در بازار موجودند.
تلویزیون‌های هوشمند سه بعدی که همانطور که از نامشان پیدا است علاوه بر اینکه دارای قابلیت اتصال به اینترنت و ... هستند، قابلیت تبدیل تصاویر دو بعدی به سه بعدی را داشته و کاربر لذت بیشتری از کار خود می‌برد.
نمونه‌های فوق هوشمند تلویزیون هم جزو آن دسته‌ای هستند که قابلیت اجرای فرمان‌های صوتی و تصویری را دارند. این تلویزیون‌ها که به شدت محبوب هستند قیمت بالایی و خریدار کمتری دارند. این تلویزیون‌ها که سامسونگ مبدع آنها بوده سهولت کاربری بیشتری را برای کاربر ایجاد می‌کنند، اما در برخی موارد باعث بروز مشکلاتی نیز می‌شوند که ناشی از تداخلات صوتی یا حرکتی است.
پس هنگام انتخاب تلویزیون محو جذابیت‌های ظاهری نشوید و به خوبی از چند و چون آنچه می‌خواهید خریداری کنید مطلع شوید.