اسیدپاشی را سیاسی نکنید
اسیدپاشی به صورت چهار بانوی جوان در اصفهان این روزها به یکی از نقاط همکاری سه‌جانبه قوا تبدیل شده و هریک در چارچوب وظایف و اختیاراتشان به شکل ویژه در حال رسیدگی به این موضوع هستند، حسن روحانی سه وزیرکشور، اطلاعات و دادگستری را مامور رسیدگی به این موضوع کرده و علاوه‌بر آن دکتر قاضی زاده هاشمی، شهیندخت مولاوردی و معصومه ابتکار نیز به نمایندگی از رئیس‌جمهور به عیادت قربانیان رفته‌اند، قوه قضائیه نیز قول رسیدگی سریع و برخورد قاطع با عامل یا عاملان این حادثه را داده و نمایندگان مجلس نسبت به این موضوع واکنش نشان داده‌اند. «محمدعلی اسفنانی»، عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی از نخستن نمایندگان مجلس بود که پس از رسانه‌ای شدن ماجرای اسیدپاشی‌ها به آن واکنش نشان داد، او به نمایندگی از مردم فریدن، فریدونشهر، چادگان و بوئین میاندشت که چهار شهر استان اصفهان هستند وارد مجلس شده و آنطور که خودش می‌گوید تلاش کرده تا صدای اصفهانی‌ها و قربانیان در مجلس باشد، او در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» آخرین وضعیت رسیدگی به پرونده اسیدپاشی‌ها را تشریح کرده و از شهروندان و مسوولان می‌خواهد که موضوع را سیاسی نکنند. او همچنین درباره احتمال تقدیم لایحه ممنوعیت خرید و فروش آزادانه اسید به مجلس نیز می‌گوید که نباید برای مقابله با اسیدپاشی به سراغ چنین راهکارهایی رفت، آنچه می‌خوانید حاصل این گفت‌وگو است.
ماجرای اسیدپاشی‌ها و پیگیری‌های مجلس از این حادثه به کجا رسید؟
در کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس حادثه اسیدپاشی‌های اصفهان مطرح و بنا شد که در جلسه‌ای با حضور رئیس مجلس این موضوع بررسی شود. حتی تصمیم گرفته شد تا در صورت لزوم هیاتی برای بررسی موضوع از سوی مجلس به اصفهان اعزام شود که البته با نتایج به دست آمده فعلا این موضوع منتفی شده است. آخرین اطلاعاتی هم که ما از حادثه داریم تا کنون همان چیزهایی است که پلیس و مراجع قضایی اعلام کرده‌اند، چند مظنون دستگیر شده‌اند و تحقیقات ادامه دارد.
اوضاع اصفهان چطور است؟ چند روز پیش مقابل دادگستری این شهر شاهد تجمع مردم بودیم.
به هر حال نگرانی‌هایی پیرامون این موضوع برای مردم ایجاد شد. اما خوشبختانه اوضاع در اصفهان آرام است و این‌طور که برخی از رسانه‌های بیگانه القا می‌کنند نیست. عده‌ای به دنبال به چالش کشیدن مردم و ایجاد التهاب در شهر بودند که موفق نشدند. اما به هر حال دستگیری و مجازات عاملان این جنایت نقش زیادی در آرام شدن و آرامش شهروندان خواهد داشت.
اقدامات انجام شده تا به اینجا چطور است؟ مخصوصا اینکه گفته می‌شود متهم اصلی هنوز دستگیر نشده.
پلیس، دولت و دستگاه قضایی باید تمام سعیشان را برای شناسایی و دستگیری این افراد و همچنین جلوگیری از تکرار چنین وقایعی در سراسر کشور انجام دهند. قوه قضائیه باید روند مجازات عاملان این جنایت را تسریع کند. به نظر می رسد عملکرد پلیس هم خوب بوده، خصوصا اینکه پلیس مردی را که با لباس زنانه قصد تحریک مردم در تجمع مقابل دادگستری را داشت شناسایی و دستگیر کرده که این نشان از عزم بالا و توانایی پلیس دارد. تا امروز عملکرد و اقدامات انجام شده خوب بوده البته این را هم بگویم که باید ببینیم در آینده چه می‌شود و پرونده به چه نتیجه‌ای می‌رسد.
عملکرد رسانه‌ها در اطلاع‌رسانی و پرداختن به این موضوع چطور بود؟
به نظرم اغلب رسانه‌ها خوب اطلاع‌رسانی کردند، به هرحال رسالت یک رسانه اطلاع‌رسانی است و من معتقدم نه همه چیز بلکه چیزهایی که سودش بیشتر از ضررش هست را باید اطلاع‌رسانی کرد. البته رسانه‌های بیگانه نیز به بزرگنمایی این موضوع پرداخته و مردم را تحریک کردند، بعد هم در موضوع تجمع مردم بازهم موضوع را بزرگنمایی کردند درحالی‌که واقعیت آن چیزی که رسانه‌های بیگانه گفتند نبود.
یکسری از رسانه‌ها هم در داخل و خارج این موضوع را سیاسی کردند.
نباید اینطور شود و معتقدم با سیاسی کردن موضوع اسیدپاشی تنها روند رسیدگی و بررسی آن به تاخیر می‌افتد و در حق قربانی نیز ظلم می‌شود، این موضوع باید از راه‌های قانونی و صحیح خود طی شده و به نتیجه برسد. بنابراین بازهم تاکید می‌کنم که سیاسی کردن موضوع کاری را از پیش نمی‌برد و هم مسوولان، هم رسانه‌ها و هم شهروندان باید از دامن زدن به آن پرهیز کنند تا زودتر به این موضوع رسیدگی شود.
از انگیزه یا قصد این اقدام چیزی مشخص شده که در حال حاضر قابلیت بیان داشته باشد؟
باید منتظر ماند تا قوه قضائیه و پلیس عاملان را شناسایی و دستگیر کنند، ولی به‌طور حتم این افراد بدون هیچ انگیزه امنیتی و تنها با اهداف شخصی دست به چنین اقداماتی زده‌اند، البته همان‌طور که گفتم باید منتظر نتایج قطعی بود.
در بحث قانون، آیا با خلأهایی در خصوص مقابله با اسیدپاشان روبه‌رو هستیم؟
به نظرم در ارتباط با جرم اسیدپاشی نقص قانونی وجود ندارد به طوری که از سال‌ها قبل حکمی تحت عنوان «قانون مجازات اسید پاشی »برای این جرم در نظر گرفته شده بود، اما پس از مدتی مسوولان امر تصمیم گرفتند برای تاثیرگذاری بیشتر و اعمال پیشگیری در این خصوص قانون جدیدی با عنوان «قانون تشدید مجازات اسیدپاشی» را در مجلس به تصویب برسانند. در حال حاضر مجازات اسیدپاشی بسیار سنگین است به‌طوری‌که ممکن است در موارد خاص برای مجرمان، قانون اشد مجازات یا اعدام را نیز در نظر بگیرد.
در بحث خرید و فروش اسید چطور؟ نمی‌خواهید مانند لایحه ممنوعیت حمل سلاح سرد، لایحه ممنوعیت خرید و فروش آسان اسید را در کمیسیون قضایی به تصویب برسانید؟
در همین بحث سلاح سرد هم هنوز مشکلاتی وجود دارد. به نظرم این کار شدنی نیست و نمی‌شود با چنین طرح‌هایی آمار اسیدپاشی را کاهش داد، راه‌حل اصلی فرهنگسازی و اقدامات فرهنگی است، البته در حال حاضر هم آمار اسیدپاشی بالا نیست و این‌طور نیست که همه اسید را برای این کار خریداری کنند، این مایع مصارف زیادی در صنعت و... دارد. مثلا اگر کسی برود از پمپ بنزین، یک گالن بنزین بخرد و برود خانه‌ای را به آتش بکشد نمی‌شود طرح ممنوعیت خرید و فروش بنزین را مطرح کرد. باید کاری کنیم تا دیگر کسی به سراغ اقدامات مجرمانه نرود که من فکر می‌کنم مجازات سریع عاملان تاثیر زیادی در جلوگیری از تکرار این وقایع خواهد داشت.