نگرانی تولیدکنندگان سیمان خراسان برای تامین سوخت
دنیای اقتصاد، گروه صنعت- استاندار خراسان رضوی مهم‌ترین مشکل موجود تولیدکنندگان سیمان را تامین سوخت در فصل سرما بیان کرد و گفت: استانداری در این زمینه پیگیری‌های لازم را انجام داده است. به گزارش ایسنا، علیرضا رشیدیان در حاشیه بازدید از کارخانه سیمان شرق در جمع خبرنگاران، عنوان کرد: مهم‌ترین مساله مطرح شده از سوی تولیدکنندگان سیمان، نگرانی تامین سوخت واحدهای تولیدی با توجه به نزدیک شدن به فصل سرما است. با توجه به اینکه سال گذشته نیز این تولیدکنندگان با مشکل تامین سوخت مواجه شدند، در سال جاری پیگیری‌های لازم توسط استانداری خراسان رضوی انجام شده و امیدواریم وزارت نفت عنایت لازم را به تولیدکنندگان استان داشته باشد.رشیدیان به مازوت به عنوان یک سوخت جایگزین برای تولید سیمان اشاره و اظهار کرد: استفاده از مازوت در صورت تشدید سرما از دیگر مسائل مطرح شده با تولیدکنندگان سیمان استان بود.

دریافت عوارض اضافه
ازکامیون های ایرانی توسط افغانستان
استاندار خراسان رضوی در خصوص بدهی‌ تولیدکنندگان سیمان استان نیز عنوان کرد: 50 درصد از بدهی آن‌ها تامین شده و به منظور تامین 50 درصد باقی‌مانده بدهی نیز از طلبکاران مهلت می‌گیریم تا در واقع شرایط تولید و اشتغال را حفظ کنیم.pic1
رشیدیان در پاسخ به سوالی مبنی بر عوارض تردد کامیون‌های افغانستان بیان کرد: این بحث به کارخانه سیمان ارتباط پیدا نمی‌کند؛ بلکه مربوط به صدور کالاهای استان به افغانستان است. وی با بیان اینکه افغانستان از کامیون‌های ایرانی عوارض و مالیات‌های اضافه دریافت می‌کند، افزود: در این زمینه صحبتی با والی هرات انجام شده است و در سفر اخیر وی به استان پیشنهاد شد که آن‌ها هزینه‌های اضافی دریافت شده از تولیدکنندگان ما را کاهش دهند.
استاندار خراسان رضوی اضافه کرد: متاسفانه وعده دولت افغانستان و والی هرات در این زمینه محقق نشد و به این منظور عوارض مجددی برای بحث تردد کامیون‌های افغانی وضع شد. امیدواریم دولت افغانستان هر چه زودتر مساله استقرار خود را حل کند تا امنیت در این کشور برقرار شود و مازاد هزینه‌ دریافتی که به ضرر تولیدکنندگان و تجار دو کشور است، برطرف شود.

در حال راه‌اندازی کارخانجات جدید سیمان به منظور صادرات هستیم
رشیدیان با اشاره به اینکه خراسان رضوی یکی از قطب‌های تولید سیمان کشور است، خاطرنشان کرد: سیمان شرق از ظرفیت بالایی در زمینه تولید انواع سیمان‌ها برخوردار است و اخیرا با ظرفیت ایجاد شده برای تولید سیمان سفید، اشتغال‌زایی افزایش یافته است.
استاندار خراسان رضوی عنوان کرد: در حال حاضر سیمان سفید در استان با 92 درصد سفیدی تولید می‌شود که این ظرفیت بسیار عالی می‌تواند جایگزین نما در ساخت ساختمان‌ها شود و به این منظور به مهندسان ساختمانی توصیه می‌شود در عین رعایت معماری ایرانی اسلامی از سیمان سفید در نمای ساختمان‌ها استفاده کنند تا با استفاده از تولید داخل به چرخش اقتصادی استان و کشور نیز کمک شود. وی با بیان اینکه در حال راه‌اندازی کارخانجات جدید سیمان به منظور صادرات هستیم، تصریح کرد: امیدواریم با کمک‌های دولت و دستگاه‌های مختلف در حوزه تولید و صادرات سیمان تولیدی کشور بتوانیم بازارهای منطقه که نیاز زیادی به سیمان دارند را به انحصار در آوریم.

تولید سالانه 315 هزار تن سیمان سفید
به گزارش ایرنا، مدیرعامل سیمان شرق در این بازدید گفت: سیمان شرق قدیمی‌ترین کارخانه تولید سیمان شرق کشور است که در ۱۳۳۲ تاسیس شده و در سال دومیلیون تن تولید دارد و تنها تولید کننده سیمان سفید در شرق کشور است. این کارخانه بزرگترین تولید کننده سیمان سفید کشور است و سالیانه ۳۱۵ هزار تن سیمان سفید تولید می‌کند.
علی توکلی کمبود گاز را از مشکلات کارخانه‌های سیمان استان خراسان رضوی برشمرد و گفت: به خاطر سردی هوا گاز استان‌ها سهمیه‌بندی شده و سهمیه خراسان رضوی روزانه 500 هزار متر مکعب تعیین شده است که از این مقدار 200 هزار متر مکعب به سیمان شرق می‌رسد؛ اما میزان نیاز کارخانه سیمان شرق 800 هزار متر مکعب در روز است و تقاضا داریم به طریقی سهمیه گاز شرکت سیمان شرق افزایش یابد که بتواند به تولید ادامه دهد.
توکلی ادامه داد: با توجه به اینکه هم اکنون تامین سوخت گاز با مشکل مواجه است به کارخانه‌های سیمان استان اعلام شده که باید به سمت سوخت مازوت بروند؛ اما چون سیمان شرق مازوت خود را از شهر ری تامین می‌کند حمل آن به مشهد قیمت تمام‌شده سیمان تولیدی را ۱۰۰ هزار ریال در واحد تن افزایش می‌دهد و این امر در بازار رقابتی سیمان کشور واقعا کار را دشوار می‌کند در حالی که در گذشته مازوت مورد نیاز سیمان شرق از مشهد تامین می‌شد.

افزایش تولید یک ونیم میلیون تن سیمان در سیمان شرق
مدیرعامل شرکت سیمان شرق گفت: این کارخانه یک و نیم میلیون تن افزایش تولید سیمان دارد که باید به کشورهای همجوار به خصوص افغانستان صادرات شود. هم‌اکنون افغانستان 120 یورو از کامیون‌های ایرانی تحت عنوان روت باس عوارض می‌گیرد و ایران هم همین مقدار را از کامیون‌های افغانی اخذ می‌کند که این امر هزینه حمل سیمان به افغانستان را افزایش می‌دهد.
به گفته توکلی در سیستان و بلوچستان برای کمک به تولیدات، اخذ ۱۲۰ یورو را طرف ایرانی یک طرفه لغو کرده و کارخانه‌های سیمان زابل و خاش به راحتی می‌توانند سیمان خود را صادر کنند، چون قیمت‌ها با این تصمیم رقابتی شده؛ اما سیمان شرق و کارخانه‌های سیمان خراسان رضوی دیگر قدرت رقابت خود را از دست داده‌اند، چون این عوارض فقط در قیمت حمل هفت دلار تاثیر می‌گذارد و شرکت سیمان شرق برای این که بتواند محصول تولیدی را به راحتی به دست مصرف‌کننده برساند با تحمل هزینه‌ای بسیار سنگین یک شرکت حمل و نقل تشکیل داده است.