کوثر، فاطمه (س) و روز زن
شهناز رمارم سخن این هفته را به میمنت تقارن آن با سالروز ولادت بانوی بزرگوار عالم حضرت فاطمه اطهر (س) و روز زن به این مناسبت بی‌بدیل اختصاص می‌دهیم: عموم ملل جهان و نیز کشور عزیزمان ایران را، رسم وعادت بر آن است که برای گرامی‌داشت گروه‌های مختلف جامعه ویا ترویج یک عمل پسندیده اخلاقی و هنجار مقبول اجتماعی، روز خاصی را به این منظور اختصاص می‌دهند. معمولا مبنای آن نیز ظهور یک اسطوره ویا واقعه سرنوشت‌سازتاریخی است که درآن روز خاص واقع شده است.
این قاعده عام درانتخاب زادروز مبارک دخت نبی مکرم اسلام (ص) به عنوان روز زن نیز ساری و جاری است. به اعتبار آنکه آن بانوی بزرگوار اسوه زنان عالم، عموماً و زنان مسلمان، خصوصا است، این انتخاب میمون صورت گرفته است.
اما آیا این تمام حقیقت است؟ به اعتقاد نگارنده هرگز .
میان ماه من تا ماه گردون
تفاوت از زمین تا آسمان است
براستی چه ویژگی خاصی در این نام‌گذاری نهفته است که آن را از سایر موارد مشابه متمایز می‌کند؟ پاسخ بسیار روشن است. می‌گویند میان مسمی ومسمی به باید وجه تشابهی وجود داشته باشد. از قضا میان این دو ارتباط ذاتی وهم‌پوشانی کامل جریان دارد!چگونه؟
دریک سوی این نام‌گذاری ، شخصیت بی‌بدیل عالم آفرینش حضرت فاطمه زهرا (س) قراردارد که خدایش اورا «کوثر» نامیده و رسول اکرم(ص) اورا «سرور زنان دو عالم» خوانده است ودرسوی دیگر آن «زن » قراردارد که به دلیل قالب وجودی وکالبد حیاتی خاصی که ذات اقدس احدیت به وی عطا نموده، برای احراز چنین مقامی برگزیده شده است. در واقع با ولادت زهرای مرضیه (س) خلقت دوباره‌ای به زن اعطا می‌شود!
کوثر، فاطمه (س) و روز زن
ادامه از صفحه اول...
اجازه می‌خواهم که به هردوسوی این نام گذاری به اختصار اشارتی داشته باشم.
1- درسلسله رسالت وامامت، از حضرت ختمی مرتبت تا بقیه‌الله الاعظم که جملگی ستارگان درخشان عالم هستی هستند، فاطمه زهرا (س) ازچنان جایگاه ممتازی برخوردار است که انسان را به تحیر وامی‌دارد. اویک نشان ویژه از خدا دارد ودونشان از رسول خدا؛ کوثر: نشانی است که خدایش به وی عطا فرموده است.
با صرف نظر از آنکه وجود مبارک حضرت فاطمه (س) به موجب تفاسیر مشترک فریقین از سوره کوثر ، یکی از مصادیق بارز کوثر است، درعین حال هرعقل سلیمی که به صدر و ذیل سوره و شأن نزول آن نگاه منصفانه‌ای داشته باشد،جای تردیدی برای وی باقی نمی‌ماند دراینکه فاطمه کبری (س) مصداق جامع کوثر است.

این نشان از خدا
سیده نساء‌العالمین و ام‌ابیها دونشانی است که رسول خدا به ایشان عنایت فرموده است. وقتی اعتقاد داریم که وجود مقدس رسول‌الله از هرگونه اغراق ومبالغه مبری است (وماینطق عن الهوی)، آنگاه اعجاز وجودی دخت گرامی‌اش در این دو نشان بیشتر نمایان می‌شود.
اوسرور زنان دو عالم است. این عنوان مطلق ، آغاز و انجام و مکانی و زمانی ندارد. تردیدی نیست که در ذیل عنوان زنان دو عالم ، وجود مقدس حضرت مریم (س) وسایر زنان و مادران پیامبران الهی وهمسران رسول خدا(ص) وهمسران ائمه معصومین (ع) قرار می‌گیرند. فضل مطلقی که از ابتدای خلقت هیچ انسانی بدان مفتخر نشده است.
او ام‌ابیهاست. مادر پدرش ! این نشان ،چه بار معنایی دارد؟ علاوه بر معنای عرفی که از مادر به ذهن متبادر می‌شود، لغویین آن را منشأ ومبدأ هرچیزی معنا کرده‌اند. اینجا دیگر زایش مادرانه‌ای در کار نیست! و دامنه کوثر بودن، آن حضرت را از صرف منشا بقای نسل رسول‌الله (ص) که فضل بی‌مثالی است، توسعه می‌بخشد. بااین معنا فاطمه مبدا ومنشا رسالت است. و از سوی دیگر حلقه اتصال میان رسالت و ولایت است. با این صفت درخشان معنای فضل او بر زنان عالم توسعه می‌یابد و فاطمه طاهره (س) را سرور مردان عالم نیز قرار می‌دهد!
۲- نام‌گذاری سالروز ولادت این وجود یگانه به عنوان روز زن علاوه بر آنکه تاج افتخاری بر سر زنان عالم وبه طریق اولی زنان ایرانی ومسلمان قرار می‌دهد، حاوی پیام‌های ارزشمندی است که ذیلا به عرض خوانندگان گرامی می‌رسد:
1- جامعه زنان، به اعتبار اینکه خداوند یکتا قالب وجودی زن را برای اعطای چنین فضل یگانه ومقام بی‌بدیلی انتخاب فرموده، باید به خود ببالند ومتقابلا ارزش‌های وجودی خود را مغتنم شمرده ودر چنبره هویت‌بخشی‌های افراطی وتفریطی گرفتار نشوند.
۲- دیدگاه هیچ یک از ادیان الهی ومکاتب بشری و نحله‌های فکری اعم از شرقی وغربی، فارغ از شعارهایی که در حمایت از حقوق زنان سرمی‌دهند، به گرد پای دیدگاه قرآن و اسلام نسبت به زن نمی‌رسد.
3- جا دارد که اندیشمندان اسلامی سعی وافر نمایند تا این دیدگاه مقدس و درعین حال مترقیانه قرآنی واسلامی نسبت به زن را از زیر غبار قرن‌ها ،خارج نموده و برتری آن را به رخ جهانیان بکشانند ، تا زن مسلمان و ایرانی در پناه این اندیشه مترقی بتواند با دستیابی به جایگاه واقعی خود، سهم بیشتری در توسعه سیاسی و فرهنگی این مرز و بوم و درعرصه‌های جهانی ایفا کند.