دولت و مجلس و وعده‌های بورسی
مسوولان دولت یازدهم برخلاف دولت احمدی‌نژاد که بورس را غیرشرعی می‌دانستند بازار سرمایه را بازاری با پتانسیل‌های بالا برای رشد و توسعه اقتصادی کشور می‌دانند.
علی طیب‌نیا، وزیر امور اقتصادی و دارایی، معتقد است اعتماد مردم به بازار سرمایه حاکی از خوش‌بینی مردم نسبت به آینده آن و رسیدن به شرایط بهتر است. به عقیده وی دولت تدبیر و امید با تکیه بر اعتماد مردم برنامه‌ریزی‌هایی را صورت داده که در نهایت اعتماد مردم به دولت جذب شده است.
وی تصریح کرد: مردم نیاز دارند دارایی و پس‌اندازهای خود را با بالاترین بازدهی و کمترین میزان ریسک حفظ نمایند و بهترین مکان برای رسیدن به این هدف بورس است.طیب‌نیا با بیان این مطلب که یکی از سیاست‌های دولت این بود که با اطمینانی که به مردم می‌دهد سرمایه‌ها را به سمت بازار سرمایه سوق دهد، افزود: باید کاری کنیم، تا سرمایه‌ها به جای ورود به بازارهای طلا، سکه، ارز و مسکن به سمت بازار سرمایه رفته و طرح‌های توسعه‌ای نیز از این طریق تامین مالی شوند.
وزیر اقتصاد یکی از موفقیت‌های مهم بازار سرمایه در دولت تدبیر و امید را ورود ۵۰۰ هزار نفر سهامدار جدید در بازار بورس عنوان کرد.وی با اشاره به اینکه شرکت‌های سرمایه‌گذاری هم باید کمک کنند و مانع از شکستن قیمت‌ها در بازار سهام شوند، گفت: جو روانی ایجاد شده در هفته‌های اخیر نباید منجر به افت شاخص‌های بازار سهام شود.
وزیر امور اقتصادی و دارایی تاکید کرد: طبق بررسی‌های انجام شده در آینده با مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان برای حمایت از صنایع مختلف کشور رایزنی‌هایی خواهیم کرد و در این باره قول می‌دهیم که بهترین شرایط برای آنان ایجاد شود.طیب‌نیا همچنین قول داد که دولت با تشکیل صندوقی در روزهای بسیار منفی بازار سهام و ریزش‌های قیمت‌ها به دلیل جو روانی، از بازار سرمایه حمایت کند.
صندوق تثبیت ریالی
در حمایت از سهامداران خرد
شاپور محمدی، معاون اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی نیز صندوق تثبیت ریالی با استفاده از منابع سازمان بورس و سایر نهادهای مالی را در راستای حمایت از سهامداران خرد می‌داند که در آینده نزدیک تاسیس خواهد شد.
وی در ادامه گفت: عملکرد «صندوق تثبیت ریالی»، مشابه عملیات بازارگردانی خواهد بود و مزایایی برای صندوق مشابه با بازار گردانان، در کشورهای دیگر در نظر گرفته خواهد شد.
محمدی در مورد نحوه عملکرد این صندوق اظهار کرد: این صندوق در شرایطی که نیاز به حمایت از سهامداران خرد در بورس احساس شود، وارد عرصه شده و با خرید بخشی از سهام آنها، موجب افزایش قدرت نقدشوندگی بازار می‌شود.
معاون اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی در بخش دیگری از سخنان خود، همچنین از آغاز اجرای برنامه‌هایی در راستای حمایت از حقوق سهامداران خرد در «ریزساختارهای» بازار خبر داد که به حمایت از حقوق سهامداران منجر خواهد شد.
محمدی در ادامه با بیان اینکه ابزار «اختیار تبعی» در خصوص برخی سهام شرکت‌ها در بورس فعال است، افزود: با گسترش این ابزار، حمایت از حقوق سهامداران می‌تواند به شکل قوی‌تری انجام پذیرد که سازمان بورس هم این سیاست را به‌منظور تثبیت بیشتر بازار دنبال می‌کند.
افق دید سرمایه‌گذاران بازار سرمایه بلندمدت باشد
در این بین محمدرضا پورابراهیمی، عضو شورای عالی بورس، با اشاره به روند اخیر حاکم بر بازار سرمایه اظهار کرد: وضعیت بازار متاثر از عوامل بیرونی و درونی اقتصاد است و بخشی مربوط به مولفه‌های داخل کشور مثل موضوعات اخیر بودجه، هدفمندی یارانه‌ها و قیمت‌گذاری شرکت‌های سنگ‌آهنی و پتروشیمی‌ها است که قیمت خوراک پتروشیمی‌ها اثرش را بر حوزه قیمت‌های معاملاتی سهام شرکت‌ها می‌گذارد.
وی خاطرنشان کرد: باید نگاه سرمایه‌گذاران بلندمدت باشد و نباید نگران کاهش شاخص در چند روز اخیر باشند، زیرا این اتفاق در بازار سرمایه کاملا طبیعی است.

پورابراهیمی درباره اینکه وقتی نوسان در بازار سرمایه اتفاق می‌افتد، عده‌ای سرمایه خود را از این بازار خارج می‌کنند یا سرمایه خود را نگه می‌دارند، بستگی به سرمایه‌گذاران دارد و اظهار کرد: معمولا افرادی که در بازار سرمایه ایران کار می‌کنند، حرفه‌ای نیستند و کاملا هیجانی عمل می‌کنند، یعنی با اخبار خوب بیش از آنچه که خوب است، عمل می‌کنند و با اخبار بد بیش از آنچه که بد است، عمل می‌کنند.
وی افزود: باید به تحلیل سرمایه‌گذاران در بازار سرمایه کمک کنیم و نگاه آنها را از کوتاه‌مدت و میان‌مدت به بلندمدت تغییر دهیم. عملکرد بازار سرمایه‌ها به‌رغم همه نوسانی که در سال‌های گذشته داشته، تقریبا متوسط بازدهی بین ۲ تا ۵/۲ برابر بازدهی بدون ریسک داشته و این اتفاق در کشور افتاده و عملکرد دو دهه اخیر هم به خوبی این را نشان می‌دهد.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: باید نگاه سرمایه‌گذاران بلندمدت باشد و نباید نگران کاهش شاخص در چند روز گذشته باشند، زیرا این اتفاق کاملا طبیعی است.
پورابراهیمی گفت: باید در بازار سرمایه به افزایش شفافیت اطلاعات کمک کرد و کمک کرد که قوانین و مقرراتی وضع نشود که اثرات منفی روی بازار سرمایه داشته باشد.pic۱
روند بازار سرمایه طبیعی است
ایرج ندیمی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، نیز در مورد اینکه آیا ریزش‌های بازار سرمایه و روند نزولی شاخص طبیعی است، گفت: چند واقعیت باعث افزایش بازار سرمایه در دهه اخیر و بعد از اصل ۴۴ شد.
وی افزود: واقعیت اقتصاد ایران این است که بر اساس نوع سیاست‌ها، فقدان تداوم ثبات سیاسی، کاهش سرمایه‌گذاری، پر سود بودن بخشی از تولیدات، بازار در حقیقت با نوعی رشد از جهت حبابی و غیرواقعی روبه‌رو بود.عضو کمیسیون اقتصادی اظهار کرد: یعنی بیش از آنکه با درایت، مدیریت و سیاست بازار رشد کند با سیاست‌های اقتصادی بیرون از بازار سرمایه رشد کرد.
ندیمی تصریح کرد: بنابراین رشد بازار سرمایه ریشه بیرونی دارد یعنی ریشه در موضوع اصل ۴۴، قیمت‌گذاری سهام و بسیاری از مسائل آشکار و پنهان مربوط به حوزه اقتصاد ایران به‌خصوص در موضوع‌های تحریم، تامین درآمد، نیاز بازار، فقدان تراز در مبادلات تجاری و ارزی و مشکلاتی که در حوزه‌های پولی و بانکی دارد.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: واقعیت این است که بازار سرمایه جدا از دیگر بازارها نیست، پول‌دار شدن در ایران در اصل استفاده از فرصت است ولی نه فرصت‌هایی که خودشان آفریدند، بلکه فرصت‌هایی که اقتصاد ما، مدیریت، قوانین، نظارت، جنگ و تحریم آفریده است.
ندیمی اظهار کرد: در رابطه با بازار سرمایه نباید گمان کرد که تنها تعیین نرخ خوراک توسط مجلس در آن تاثیرگذار بوده، زیرا چنین تفکری مثل این است که بگوییم در گذشته همه بازارهای سرمایه متاثر از انرژی و حامل‌های انرژی بوده است.