راه‌های دوری از «استرس مسکن»
جاکوئی تامپسون، نویسنده و دبیر وبلاگ مالی «دامین» است. او با بیش از 10 سال سابقه رسانه‌ای در مجلات، پایگاه‌های اینترنتی، تلویزیون و نوشتن کتاب، تجربه‌هایی پرشمار و جالب در زمینه مسائل مالی دارد. او نه تنها تجربه رسانه‌ای دارد، بلکه در معماری، طراحی و مهم‌تر از همه بازار معاملات مسکن نیز دست دارد تا نوشته‌های او درباره مسائل مالی وابسته به خرید خانه مورد توجه باشد. آنچه در زیر می‌خوانید تازه‌ترین نوشته او است که در آن به مساله مهم آمادگی مالی برای خرید خانه و راه‌های دوری از آنچه «استرس مسکن» خوانده می‌شود، پرداخته شده است. شما چه پیگیر دریافت مشاوره مالی باشید یا خودتان تمام کارها را انجام دهید، هر چه درک بهتری از وضعیت مالی خود و خانواده خود داشته باشید، تصمیمات بهتری خواهید گرفت. این مهم‌ترین نکته‌ای است که تامپسون در نوشته خود به آن می‌پردازد و در نهایت راهکارهایی را بر پایه این موضوع مهم ارائه می‌دهد.

همه می‌دانیم که وارد شدن به بازار برای هر خریدی نیاز به آمادگی مالی دارد، پس سوال مهم این است که آیا خانواده شما آمادگی لازم برای یک خرید خاص را دارد یا نه؟ برای بررسی سلامت مالی و ظرفیت وام گرفتن گام‌های مشخصی وجود دارد، اما این مسائل در مورد خرید دارایی مهمی مانند خانه اهمیت مضاعفی پیدا می‌کنند.
بررسی قدرت مالی برای هر خریدی شامل مرور مواردی چون میزان پس‌اندازهای گذشته، پس‌اندازهای موجود، بدهی‌های موجود، میزان هزینه‌ها در مقایسه با میزان درآمد، تغییرات احتمالی هزینه‌های زندگی یا درآمد آینده و گزینه‌های وام‌گیری می‌شود.
شما چه پیگیر دریافت مشاوره مالی باشید یا خودتان تمام کارها را انجام دهید، هر چه درک بهتری از وضعیت مالی خود و خانواده خود داشته باشید، تصمیمات بهتری خواهید گرفت. هیچ کس نمی‌خواهد کورکورانه امنیت مالی خود را در دست دیگران بگذارد و هیچ کس هم نمی‌خواهد خود کورکورانه تصمیم بگیرد. واضح است که داشتن اطلاعات بیشتر تصمیم‌گیری شما و راهنمایی دیگران را ساده‌تر خواهد کرد.
اگر به‌دنبال وام مسکن یا دلال مسکن یا مشاوری در این حوزه هستید، همیشه باید تا می‌توانید وقت بگذارید و بگردید. تنها با دانستن آنچه در بازار است می‌توانید بررسی‌های لازم را انجام دهید و ببینید که آیا توانایی مالی برای خرید دلخواه را دارید یا نه. اگر از کسی مشاوره می‌گیرید، این مشاور حتما باید باتجربه و معتمد باشد.
وقتی پول کافی برای خرید خانه پس‌انداز کردید و از بازه قیمتی خانه‌های منطقه‌ای که در آن قصد خرید دارید مطلع شدید، زمان بررسی وام‌های موجود می‌رسد. هنگام وام گرفتن باید میزان وام‌ها، نرخ‌های سود و هزینه‌های احتمالی جانبی را مورد توجه قرار دهید. مهم‌تر از همه این است که ببینید آیا توانایی پرداخت اقساط وام مورد نظر را دارید یا نه؛ اما حتی از این مهم‌تر هم این است که در مورد همه این موارد واقع‌گرا باشید. آنچه به واقع‌گرا بودن کمک می‌کند، توجه به گذشته و حال و آینده است.
یکی از مواردی که در واقع‌گرا بودن مهم است توجه به اهمیت هزینه‌های خانه است. یک قانون خوب در این زمینه این است که بیش از 30 درصد درآمد خالص خود را صرف اقساط وام مسکن یا اجاره دادن نکنید. اگر بیش از 30 درصد از درآمد خالص خود را برای این موارد هزینه کنید، ظرفیت گرفتار شدن در «استرس مسکن» را خواهید داشت. حتی اگر وام دهنده‌ای که از آن پول می‌گیرید اعلام کرده که حاضر است پول بیشتری به شما بدهد، درباره شکستن قانون 30 درصدی بیشتر فکر کنید. هر چه پول بیشتری صرف اقساط وام مسکن کنید، موقعیت مالی شما امن‌تر خواهد بود. در مورد پس‌انداز هم قانون خوبی وجود دارد. شما باید دست کم 20 درصد از قیمت خانه را پس‌انداز کرده باشید.