فرمول تعیین قیمت واقعی مسکن
با تمام شدن فصل طلایی جابه‌جایی‌ها در بازار مسکن، بسیاری از متقاضیان خرید واحدهای مسکونی که با هدف ایجاد ثبات بیشتر در قیمت‌ها، تا شروع پاییز خرید خود را به تاخیر انداخته‌اند، هم‌اکنون در بازار مسکن مشغول جست‌و‌جوی واحد مورد نظر خود با قیمت مناسب‌تری در مقایسه با تابستان هستند. به گزارش «دنیای اقتصاد»، قیمت مسکن که بنا بر شواهد بازار و همچنین اظهار نظر مسوولان و کارشناسان این حوزه هم‌اکنون در مناسب‌ترین شرایط قیمتی، یا به اصطلاح کف قیمت قرار دارد، هنوز هم به رونق مورد انتظار در حجم معاملات نرسیده است.
این در حالی است که هر چند نشانه‌هایی از رونق در این معاملات به چشم می‌خورد اما، در این بازار نسبتا متعادل، بسیاری از متقاضیان مصرفی مسکن خرید خود را به پاییز موکول کرده‌اند به این امید که بتوانند با قیمت کمتری واحد مسکونی مورد نظر خود را خریداری کنند.
اما، با توجه به اینکه بازار مسکن از لحاظ قیمتی بازاری ناهمگون است و قاعده و قانون مشخصی برای تعیین قیمت در این بازار وجود ندارد، بسیاری از متقاضیانی که به قصد خرید به بازار مسکن مناطق مختلف مراجعه می‌کنند به درستی نمی‌توانند تشخیص دهند که آیا قیمتی که فروشنده در بنگاه فایل کرده است، متناسب با حال و روز فعلی بازار مسکن یا گران‌تر از عرف موجود است؟
از سوی دیگر، با توجه به خروج حجم قابل توجهی از خریدهای سرمایه ای در بازار مسکن با افت قیمت‌ها، اغلب متقاضیان به بنگاه‌ها هم‌اکنون خریداران مصرفی هستند که قصد کرده‌اند تا قبل از شب عید در مسکن جدید ساکن شوند.
این خریداران که اکثر قریب به اتفاق خانه اولی‌ها هستند و تجربه قبلی برای خرید مسکن نداشته‌اند، در حال حاضر نسبت به قیمت‌های پیشنهادی مالکان دچار شک و تردید هستند و به درستی نمی‌توانند تشخیص دهند آیا قیمت اعلام شده مناسب‌ترین قیمت برای واحد مورد نظر است یا می‌توانند با جست‌و‌جوی بیشتر خرید بهتری داشته باشند؟
هم اکنون علاوه بر قیمت‌های مناسبی که برای اغلب واحدهای مسکونی در بازار مسکن برخی مناطق وجود دارد، در میان فایل‌های فروش، واحدهایی هم هستند که مالکان آنها هنوز متقاعد به کاهش قیمت نشده‌اند و از این روست که خریداران برای تشخیص فایل‌های مناسب از نامناسب، دچار نوعی سردرگمی شده‌‌اند.
هر چند متقاضیانی که برای پیدا کردن واحد مورد نظرشان وقت بیشتری برای جست و جو اختصاص داده‌اند، پس از مدتی با کم و کیف قیمت‌ها آشنا می‌شوند اما در برخی مناطق که هنوز مالکان به کاهش قیمت متقاعد نشده‌اند این خریداران هم برای تشخیص قیمت با شک و شبهه مواجهند.
شیوه محاسبه قیمت مناسب مسکن
اما، سوال مشترک همه این خریداران این است که چطور می‌توان قیمت مناسب را تشخیص داد و در واقع فهمید برای کدام قیمت باید چانه‌زنی بیشتری کرد؟
رئیس اتحادیه مشاوران املاک استان تهران در این باره به «دنیای اقتصاد» گفت: در حال حاضر هر چند طی ماه‌های اخیر بازار مسکن بازاری باثبات بوده و با کاهش قیمت هم مواجه بوده‌ایم اما هنوز در برخی مناطق مالکانی هستند که متقاعد به این کاهش قیمت نشده‌اند و هنوز قیمت‌های پیشنهادی آنها نسبت به نرخ واقعی بالاتر است.
حسام عقبایی افزود: در این میان، خریداران مصرفی به خصوص کسانی که برای خرید مسکن کم‌تجربه‌تر یا بی‌تجربه هستند لازم است با اطلاع و تحقیق کافی نسبت به خرید یک واحد اقدام کنند ضمن اینکه قدرت چانه‌زنی همیشه برای خریدار محفوظ است و باید از آن استفاده کند.
وی ادامه داد: از سوی دیگر، یک شیوه محاسبه قیمت واقعی، تعیین قیمت براساس نرخ فعلی زمین و هزینه ساخت مسکن است؛ به این ترتیب با در نظر گرفتن میزان منطقی سود برای سازنده، به طور میانگین ۲۰ درصد، می‌توانند قیمت منطقی تقریبی را تشخیص دهند.
توصیه به مشاوران املاک و مالکان
رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران همچنین به بنگاه‌های مسکن و افراد فعال در این صنف توصیه کرد: هر چند میانگین قیمت مسکن در برخی مناطق کاهش پیدا کرده و تقریبا به قیمت متناسب رسیده است ولی در برخی مناطق به دلیل وجود رویکردهای سودجویانه، هنوز قیمت‌ها بالاتر از عرف موجود است؛ بنابراین لازم است قیمت‌ها بیشتر کاهش یابد و قیمت‌گذاری به صورتی منطقی انجام شود.
وی ادامه داد: ضمن اینکه با واقعی شدن قیمت‌ها علاوه بر اینکه مالکان موفق به فروش سریع‌تر و بی‌دردسر‌تر واحد خود می‌شوند کسب‌و‌کار مشاوران املاک هم با رونق بیشتری همراه می‌شود.
روند آتی معاملات و قیمت مسکن
در شرایطی که قیمت‌ها در بازار مسکن در شرایط مناسبی قرار دارد و به گفته کارشناسان و مطلعان بازار معاملات مسکن، هم اکنون بهترین زمان برای خرید‌های مصرفی است، رئیس اتحادیه مشاوران املاک روند آتی معاملات و قیمت مسکن را پیش‌بینی کرد.
حسام عقبایی در این باره گفت: هر چند طی ۶ ماهه اخیر شاهد نوساناتی در میزان رشد قیمت مسکن بوده‌ایم اما در نهایت این رشد منفی بوده و در کل قیمت‌ها کاهش داشته است.
وی تصریح کرد: به این ترتیب، تحت تاثیر این کاهش، بازار معاملات مسکن هم‌اکنون از رکود خارج شده و در مسیر رونق قرار دارد.
رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران همچنین در خصوص روند آتی قیمت‌ها گفت: با توجه به شرایط موجود، پیش‌بینی می‌شود روند ثبات قیمت در فصل پاییز کماکان به قوت خود باقی باشد و بازار مسکن حداقل تا پایان آذرماه اگر کاهش قیمت بیشتری نداشته باشد، مطمئنا با افزایش قیمت هم مواجه نخواهد شد.