مبین‌نت بزرگ‌ترین اپراتور وایمکس کشور با زیرساخت ارتباطی 10 گیگابیت اینترنت
شانزدهمین همایش رتبه‌بندی شرکت‌های برتر ایران در حالی در 28 بهمن 92 برگزار شد که شرکت ارتباطات مبین‌نت توانست رکورد قابل ‌توجهی در ارتقای جایگاه خود در جدول برترین‌ها با 91 پله صعود نسبت به سال گذشته به جای بگذارد. شرکت ارتباطات مبین‌نت که عنوان برترین ارایه‌دهنده‌ی خدمات ارتباطی باندپهن بی‌سیم مبتنی بر فناوری وایمکس در کشور را به خود اختصاص داده است از زمان راه‌اندازی رسمی در مرداد ماه 89 تاکنون موفق شده است خدمات ارتباطی متنوعی را در اختیار کاربران خانگی، مؤسسه‌ها، شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگ قرار دهد.
مبین‌نت به عنوان نخستین و تنها اپراتور سراسری وایمکس در ایران، اهدافی ملی را در کنار توسعه‌ی پایدار و تبدیل شدن به قطبی بزرگ در منطقه‌ی خاورمیانه به‌ویژه در حوزه‌ی ارتباطات پرسرعت بی‌سیم دنبال می‌کند. به بهانه‌ی صعود ۹۱ پله‌ای مبین‌نت در شانزدهمین رتبه‌بندی شرکت‌های برتر ایران، در ویژه‌نامه‌ی روزنامه‌ی دنیای اقتصاد که هر ساله به همین مناسبت منتشر می‌شود، مصاحبه‌ای با آقای مهندس کمیلی‌زاده، معاون بازاریابی و فروش شرکت ارتباطات مبین‌نت ترتیب داده‌ایم که در ادامه آن را می‌خوانید.

لطفاً در ابتدا مختصری در مورد زمینه‌ی فعالیت و سوابق مبین‌نت توضیح دهید.
شرکت ارتباطات مبین‌نت در سال ۱۳۸۷ با هدف ایجاد بزرگ‌ترین شبکه‌ی ارتباطی پرسرعت بی‌سیم یکپارچه و سراسری در کشور تأسیس شد. مبین‌نت پس از دریافت مجوز ارایه‌ی خدمات ارتباطی در ۳۱ استان به ارزش یک هزار و ۷۰ میلیارد ریال از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، در مرداد ماه سال ۸۹ شبکه‌ی سراسری وایمکس خود را بر روی فرکانس اختصاصی ۵/۳ گیگاهرتز در ۳۱ مرکز استان مورد بهره‌برداری قرار داد. پس از راه‌اندازی، مبین‌نت توانست فقط در مدت زمان سه سال و نیم با جذب بیش از ۶۲۰ هزار مشترک خانگی و اداری فعال در ۱۲۰ شهر و با تکیه بر زیرساخت ارتباطی با شبکه‌ی اینترنت، با سرعت ۱۰ گیگابیت بر ثانیه به بزرگ‌ترین ISP باندپهن بی‌سیم کشور تبدیل شود.
خدمات مبین‌نت به لحاظ کیفیت و کمیت در مقایسه با دیگر شرکت‌های رقیب دارای چه ویژگی‌هایی است؟
در حال حاضر برای برقراری ارتباط با شبکه‌ی اینترنت درکشور سه روش دسترسی وجود دارد: روش ثابت سیمی یا ADSL، روش بی‌سیم با قابلیت جابه‌جایی یا WiMAX و روش‌ سوم سیستم‌های موبایل که همان GPRS و ۳G هستند. هرچه روش‌های دسترسی از ثابت به سمت متحرک و از روش سیمی به بی‌سیم تغییر کند، با توجه به ماهیت فناوری‌های بی‌سیم با محدودیت‌هایی مانند کاهش نسبی کیفیت و سرعت به دلیل محیط انتقال روبه‌رو می‌شویم. این در حالی است که هزینه‌های خدمات ارتباطی بی‌سیم به دلیل هزینه‌های مربوط به ایجاد زیرساخت‌های متعدد و هزینه‌های نگه‌داری و جانبی نسبت به رو‌ش‌های سیمی از قیمت‌های بالاتری برخوردار‌ند. در حال حاضر کیفیت خدمات ارتباطی وایمکس مبین‌نت در جایگاه اول روش‌های دسترسی بی‌سیم قرار دارد و از لحاظ کمیت هم سهم عمده‌ی مشترکان فعال بازار باندپهن بی‌سیم اینترنت در اختیار مبین‌نت است.
چه برنامه‌ای برای آینده‌ی مبین‌نت و پوشش بازار داخلی دارید؟
شرکت‌های فعال در صنعت ICT در صورتی‌که همگام با خط سیر تکنولوژی روز دنیا حرکت نکنند، خیلی سریع از عرصه‌ی رقابت خارج می‌شوند و این موضوع در ارتباط با شرکت‌های ایرانی نیز صادق است. برنامه‌ی آینده‌ی مبین‌نت به‌طور خاص افزایش کیفیت خدمات و توسعه‌ی سبد محصولات در راستای افزایش رضایت مشتریان ارزشمند قدیمی و جدید، به‌ویژه در بخش شرکتی و سازمانی است. مبین‌نت در حال حاضر زیرساخت‌های ارتباطی مطمئنی را با پهنای باند بالا بین مراکز استان‌ها با مرکز داده‌ی خود در تهران ایجاد نموده است. بر همین اساس، به سازمان‌ها و شرکت‌هایی که در شهرهای مختلف فعالیت می‌نمایند، خدمات اینترنت پرسرعت، خدمات دیتا، ارتباطات نقطه به نقطه و چند نقطه به یک نقطه با SLA مشخص و قابل مانیتور ارایه می‌دهد که بازار آینده‌ی مبین‌نت را شکل می‌دهد.
شرکت ارتباطات مبین‌نت نسبت به رقبای خود چه برتری‌هایی دارد؟
از دیدگاه مشتریان، دریافت خدمت ارتباطی پرسرعت بی ‌سیمی که بتوانند از طریق آن با یک اشتراک در ۱۲۰ شهر به شبکه‌ی اینترنت با سرعت بالا متصل و جابه‌جا شوند و در صورت بروز هرگونه مشکل در هر ساعت از شبانه‌روز با سرشماره‌ی کشوری (۰۹۶۷۹۰) خدمات فنی و تخصصی دریافت کنند، برتری مبین‌نت در مقایسه با سایر رقبا در حوزه‌ی کاربران خانگی و اداری به حساب می‌آید. از دیدگاه سازمانی نیز ترکیب مناسب سهام‌داران، تسلط اعضای هیئت مدیره بر موضوعات کسب و کار صنعت آی‌سی‌تی و ثبات مدیریت در برنامه‌ریزی و تحقق اهداف شرکت در راستای چشم‌انداز تعیین شده، مهم‌ترین عوامل موفقیت و برتری مبین‌نت به شمار می‌روند.
همایش رتبه‌بندی شرکت‌های برتر ایران توسط سازمان مدیریت صنعتی به عنوان تنها رتبه‌بندی رسمی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ این رتبه‌بندی چه تأثیری در اعتبار و جایگاه شرکت‌ها دارد؟
به جرأت می‌توان گفت معتبرترین رتبه‌بندی‌ ای که در حال حاضر در کشور به ‌طور سالیانه و با دقت بالا انجام می‌گیرد، توسط سازمان مدیریت صنعتی اجرایی شده است که به خوبی موقعیت و اعتبار شرکت‌های مطرح ایرانی را از منظر شاخص‌های مالی و فروش ارزیابی می‌کند. مبین‌نت نیز امسال توانست رتبه‌ی خود را ۹۱ پله بهبود بخشیده و امید است در سال آینده نیز با توجه به رشد فروش دو برابری امسال موقعیت بهتری راکسب کند و در زمره‌ی شرکت‌هایی با بالاترین ضریب رشد قرار گیرد.
چه درصدی از کاربران اینترنتی از خدمات مبین‌نت استفاده می‌کنند؟
طبق آمارهای منتشر شده در حال حاضر حدود ۵ میلیون کاربر به اینترنت پرسرعت سیمی و وایمکس دسترسی دارند که به‌ طور تقریبی ۱۳ درصد این کاربران از خدمات وایمکس مبین‌نت استفاده می‌کنند.
یکی از ویژگی‌های مهم مبین‌نت واحد پشتیبانی آن است، درباره‌ی فعالیت‌های این بخش توضیح دهید.
سازمان‌ها و شرکت‌هایی که نارسایی در شبکه‌ی ارتباطی آن‌ها منجر به بروز اختلال در کسب و کار و یا امور روزمره‌ی مشتریان آن‌ها می‌شود، نیازمند سازوکاری برای پشتیبانی و دریافت خدمات پس از فروش هستند. به همین دلیل نیاز است تا سازمانی پاسخ‌گو به‌طور شبانه‌روزی با فرآیندهای مشخص بتواند در زمان بروز خرابی براساس تعهداتی که به مشتری اعلام کرده است، عمل کند.
فرآیندهای پشتیبانی مبین‌نت از لایه‌های ارتباط با مشتری شروع شده و به لایه‌های بالاتر نگه‌داری شبکه و خدمات و در نهایت به مدیریت ارشد سازمان می‌رسد تا در صورت بروز خرابی‌هایی با مخاطرات بالا اطلاع‌رسانی مناسب در خصوص پشتیبانی و رفع اشکال انجام شود. در مبین‌نت هزینه‌های بسیاری به منظور ایجاد زیرساخت‌های ارتباط با مشتریان و نگه‌داری شبکه و خدمات در شهرهای مختلف انجام شده است تا بتوان در کوتاه‌ترین زمان ممکن، مشکلات مشتریان را در ارتباط با استفاده از خدمات مرتفع کرد.
مبین‌نت در خصوص حمایت از کار و سرمایه‌ی ایرانی و تولید ملی چه اقداماتی انجام داده است؟
شرکت ارتباطات مبین‌نت با توجه ویژه به موضوع نوآوری و تکیه بر توان‌ مهندسی داخلی، در کنار ایجاد فرصت‌های شغلی در سازمان و نیز با برون‌ سپاری بسیاری از فعالیت‌ها و فرآیندهای توسعه و نگه‌داری شبکه، بازاریابی و فروش، خدمات میدانی و پاسخ‌گویی به مشتریان در بیش از ۱۲۰ شهر، توانسته است یکی از بازیگران اصلی در حمایت از کار و سرمایه‌ی ایرانی در صنعت ارتباطات در چند سال اخیر باشد.
آیا پیشنهاد و یا انتقادی در ارتباط با رتبه‌بندی و برگزاری همایش در سال آینده دارید؟
به نظر می‌رسد بهتر است در سال آینده شاخص‌های جدیدی به رتبه‌بندی اضافه شود که بتوان شرکت‌ها را از نگاه سایر ذی‌نفعان آن‌ها، از جمله مشتریان و کارکنان، ارزیابی نمود و نتایج را به‌طور جداگانه در قالب دسته‌بندی صنعت ارایه داد. هم‌چنین رتبه‌بندی شرکت‌ها از لحاظ ارزش برند نیز می‌تواند بیانگر موفقیت و مقبولیت ایشان در نگاه مشتریان و جامعه باشد که رشد سریع در این رتبه‌بندی می‌تواند تفسیرهای مختلفی ارایه دهد که از نظر علمی و کاربردی بسیار مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
آقای کمیلی‌زاده از وقتی که به ما دادید بسیار سپاسگزارم.