63میلیارد دلار درآمد و 4میلیون شغل در برزیل
شاهرخ زبردست جام جهانی فوتبال دیگر تنها یک رخداد ورزشی نیست. رخدادی که چشم صدها میلیون نفر در سراسر جهان را به خود جلب می‌کند بعد از المپیک بزرگ‌ترین رویداد ورزشی جهان است. رویدادی که می‌تواند تاثیرات اقتصادی، سیاسی و اجتماعی داشته باشد و فارغ از آنکه قلب بسیاری برای تیم‌های محبوبشان می‌تپد موجب تحول در این زمینه‌ها شود. برزیل که مردمش به کمبود سرمایه‌گذاری در بخش‌های تامین اجتماعی و آموزش معترضند گام اقتصادی بزرگی با برگزاری جام جهانی برخواهد داشت. گامی که می‌تواند به دولت این کشور کمک کند که سرمایه‌گذاری در این بخش‌ها را هم بیشتر کند. برزیل در اکتبر سال 2007 توسط کمیته اجرایی فیفا برای میزبانی جام جهانی انتخاب شد. آنها پنجمین کشوری هستند که برای دومین بار میزبان بازی‌ها می‌شوند. مکزیک، ایتالیا، فرانسه و آلمان پیش از آنها دو بار جام جهانی برگزار کرده‌اند. اما این جام با جام 1950، آخرین باری که بزرگ‌ترین رویداد فوتبالی در برزیل برگزار شد تفاوت‌های زیادی دارد. در 2014، مسابقات بزرگی برگزار خواهد شد که به آمادگی زیاد و عملیات پیچیده‌ای برای ساخت زیرساخت‌ها احتیاج دارد. از طرفی مسابقات، تاثیرات و منافع زیادی در بُعدهای اجتماعی و اقتصادی به همراه دارد و از طرف دیگر خطراتی هم در روند مدیریت اجرایی در بخش‌های عمومی و خصوصی برای جاری کردن این منافع به سطح اجتماع وجود دارد. اتفاقی که به توانایی‌های این کشور بستگی دارد. توانایی برای استفاده از ظرفیت‌های جام جهانی، تبدیل آنها به منافع پایدار و رسیدن به اهداف اقتصادی و جلوگیری از اتفاقات ناخوشایندی است که موجب از دست رفتن منابع و فرصت‌ها شود.
تولید ارزش ۶۳ میلیارد دلاری با برگزاری جام جهانی
پیش‌بینی برزیلی‌ها از سرمایه‌گذاری برای برگزاری بازی‌های جام جهانی، بیشتر از 63 میلیارد دلار بوده است. این رقم پنج برابر رقمی است که تاکنون برای فعالیت‌های برزیل برای برگزاری رخدادها و صنایع مختلف سرمایه‌گذاری شده است. برزیل برای برگزاری بازی‌ها 10 میلیارد دلار هزینه کرده تا زیرساخت‌ها و سازماندهی جام جهانی را آماده کند. این مسابقات بیشتر از 50 میلیارد دلار دیگر را هم با تاثیرات مستقیم و غیرمستقیم خود به اقتصاد برزیل خواهد آورد.همچنین در فاصله سال‌های 2010 تا 2014 جام جهانی باعث به جریان افتادن 3/63 میلیارد دلار در اقتصاد برزیل شد و سالانه 3 میلیون و 630 هزار شغل ایجاد و درآمدی معادل 2/28 میلیارد دلار نصیب مردم این کشور می‌کند که بر بازار داخلی این کشور هم تاثیر می‌گذارد. تولید این ارزش پولی همچنین به جمع آوری مالیات 8 میلیارد دلاری برای دولت برزیل منجر خواهد شد تاثیر مستقیم جام جهانی بر تولید ناخالص داخلی برزیل 6/28 میلیارد دلار برای دوره چهارساله 14-2010 تخمین زده می‌شود. اما از آن جایی که تنها یک بار برگزار می‌شود، تاثیرات این اتفاق هم دائمی نیستند و این تاثیرات مثبت تنها بسته به توانایی‌های سیاست‌گذاران اقتصادی این کشور پایدار خواهند ماند.pic1

pic2

بخش‌هایی که از برگزاری جام جهانی سود خواهند برد، بخش‌های عمرانی، صنایع غذایی، خدمات تجاری، برق، گاز، آب و نظافت شهری و خدمات ارتباطات و اطلاعات هستند.
درآمد این بخش‌ها در مجموع ۳۰/۲۲ میلیارد دلار افزایش خواهد داشت.ارقامی که قرار است برزیل را در رویایش برای تبدیل شدن به پنجمین اقتصاد بزرگ دنیا یاری کنند.
هجوم توریست‌ها و خرج‌های سرسام‌آور آنها
یکی از جنبه‌هایی که کشورها را برای برگزاری جام جهانی ترغیب می‌کند هجوم توریست‌ها به کشور محل بازی است. توریست‌هایی که برای تماشای بازی‌ها به کشور میزبان می‌روند و درآمدهای زیادی برای این کشور به وجود می‌آورند. جام جهانی فرصتی برای برزیل خواهد بود که وضعیت خود را در توریسم بین‌المللی بهبود بخشد.
بخش‌های عمومی و خصوصی در برزیل، به‌خصوص در یک دهه گذشته به اندازه کافی از پتانسیل‌های گردشگری برزیل بهره نبرده‌اند. کیفیت هواپیماها و عدم رشد گردشگران در سال‌های پیش از 2010 صحت این گفته را تایید می‌کنند. بنا به تحقیقات موسسات اقتصادی برزیل، برگزاری جام جهانی موجب رشد 79درصدی در تعداد گردشگران برزیل در سال 2014 خواهد شد. این تعداد با در نظر گرفتن تاثیر برگزاری بازی‌ها در سال‌های گذشته تاثیر جام جهانی را بیشتر نشان خواهد داد. نزدیک به 3 میلیون نفر در سال‌های گذشته به‌دلیل برگزاری جام جهانی به این کشور سفر کرده‌اند. هجوم گردشگران با تزریق پول به بخش‌های حمل‌ونقل، هتل‌داری و میزبانی، ارتباطات، فرهنگ و صنعت سرگرمی و بقیه صنایع منجر خواهد شد. درآمد حاصل از ورود گردشگران در این کشور 64/2 میلیارد دلار تخمین زده می‌شود. این درآمدها را می‌توانید در نمودار ببینید. (نمودار)
رشد گردشگران در برزیل از سال ۲۰۰۹ و تحت تاثیر انتخاب برزیل به عنوان میزبان جام جهانی بیشتر شده است. بنا به مطالعات، تعداد گردشگرانی که در سال ۲۰۱۴ وارد برزیل می‌شوند به‌دلیل برگزاری جام‌جهانی ۱ میلیون و ۴۸ هزار نفر بیشتر از مقدار تخمین زده شده برای تعداد گردشگران بدون برگزاری جام جهانی است. همچنین پیش‌بینی می‌شود که رشد گردشگران تا سال ۲۰۱۸ هم حدود ۲ میلیون بیشتر از تخمین گردشگر برای همین سال و بدون برگزاری
جام جهانی باشد.
سرمایه‌گذاری در کدام بخش‌ها صورت می‌گیرد؟
بخشی از سرمایه‌گذاری برای برگزاری جام جهانی توسط دولت و بخشی دیگر توسط بخش‌های خصوصی مرتبط با جام جهانی انجام شده است. سرمایه‌گذاری‌ها در ساخت و ترمیم استادیوم‌های فوتبال، گسترش هتل‌ها و امکانات میزبانی از میهمانان، رسانه‌ها و بخش‌های تبلیغاتی، فناوری اطلاعات، مراکز پخش‌رسانه‌ای و ارسال تلویزیونی، زیرساخت‌های حمل و نقل، ترمیم شهرها و شهرسازی، امنیت عمومی و ساخت پارک‌های هواداری انجام شده است. برزیل برای ساخت و ترمیم استادیوم‌های خود، 05/2 میلیارد دلار هزینه کرده است. همچنین هزینه توسعه امکانات رسانه‌ای نزدیک به 89/2 میلیارد دلار بوده است. برزیلی‌ها برای برگزاری این بازی‌ها، 799 کیلومتر بزرگراه را بازسازی و 1368 کیلومتر را نوسازی کرده‌اند. همچنین 2167 کیلومتر بزرگراه جدید در این کشور ساخته شده است و ظرفیت هواپیمایی این کشور طی پنج سال 2/52 میلیون نفر در سال افزایش یافته و به 8/166 میلیون نفر در ساال رسیده است.
جام جهانی تاثیرات غیرمستقیمی بر صنایع دیگر برزیل خواهد داشت. صنایع نساجی، لوازم یدکی وسایل نقلیه، خدمات خانه داری، ماشین‌ها و ابزارهای الکتریکی، تعمیر و نگه داری ماشین‌آلات، محصولات چوبی و چرمی، خدمات و صنایع پزشکی، اتوبوسرانی و لوازم کامپیوتری همگی تولیدات خود را تحت تاثیر جام جهانی افزایش داده‌اند. رشد تولید حاصل از جام جهانی آنها بین ۱۲/۰ و ۲۴/۱۰ به نسبت سال پایه ۲۰۱۰ خواهد بود.
درآمد فیفا از جام جهانی چه قدر است؟
جام جهانی برزیل۴ میلیارد دلار برای فیفا درآمد ایجاد خواهد کرد. این رقم ۶۶درصد بیشتر از رقم درآمد جام جهانی پیشین در آفریقای جنوبی است. اکثر این درآمد حاصل فروش حق پخش تلویزیونی و حق تبلیغات بازی‌ها است. فیفا، بیشتر از هر سازمان ورزشی بین‌المللی دیگری از برگزاری بازی‌هایش درآمد کسب می‌کند. البته در این مورد باید المپیک‌ها را کنار گذاشت. سود خالص حاصل از این بازی‌ها برای فیفا ۲ میلیارد دلار خواهد بود. آنها حق پخش تلویزیونی مسابقات را ۷/۱ میلیارد دلار و حق تبلیغات را ۳۵/۱ میلیارد دلار به شرکای تجاری خود نظیر آدیداس، هواپیمایی امارات، سوتی، ویزا، هیوندای و کوکاکولا فروخته‌اند. این شرکت‌ها به‌دلیل تعداد زیاد افرادی که مسابقات را در سراسر دنیا تعقیب می‌کنند علاقه زیادی به سرمایه‌گذاری در آن دارند. تحقیقات فیفا نشان داده است که در سال ۲۰۱۰، حدود ۹۰۹ میلیون نفر در سراسر دنیا مسابقات را از تلویزیون تماشا کرده‌اند. همچنین حدود۶۲۰ میلیون نفر حداقل ۲۰ دقیقه از فینال این مسابقات را که با پیروزی اسپانیا مقابل هلند همراه بوده دیده‌اند. تعداد کسانی که حداقل یک دقیقه از این مسابقات را به صورت زنده دیدند هم ۲/۳ میلیارد نفر بوده است، به صورت میانگین برای هر بازی ۴/۱۸۸ میلیون نفر.
فیفا برای این بازی‌ها تاکنون 576 میلیون دلار برای شرکت اعضا و طرح محافظت از منافع باشگاه‌هایی که در جام جهانی بازیکن دارند هزینه کرده است. این هزینه 37 درصد بیشتر از جام‌جهانی پیشین است. همچنین پاداش نقدی مسابقات به 70 میلیون دلار رسیده است که 75 درصد بیشتر از جام جهانی آفریقای جنوبی خواهد بود. قهرمان جام جهانی 35 میلیون دلار جایزه دریافت خواهد کرد و تیم‌هایی که در مراحل مقدماتی حذف می‌شوند هر کدام 8 میلیون دلار
خواهند گرفت.
موفقیت مالی جام جهانی در رشد بیشتر فوتبال موثر خواهد بود. بودجه سالانه فیفا برای سال‌های 2015 تا 2018 نزدیک به 5 میلیارد دلار خواهد بود و 15/2 میلیارد دلار به جام جهانی 2018 روسیه اختصاص داده شده است. در مجموع 78درصد از این 5 میلیارد دلار به صورت مستقیم در فوتبال، پروژه‌های توسعه، مسابقات و اداره فیفا، سرمایه‌گذاری خواهد شد.