چگونه پیروز «جلسات برقراری ارتباط» باشید؟
مترجم: آناهیتا جمشیدنژاد یکی از بهترین راه‌ها برای کارآفرینان جهت ارتباط برقرار کردن با همکاران و مشتریان، در جلسات برقراری ارتباط است. جلسات سازمانی، کنفرانس‌ها و ساعاتی که دور هم جمع می‌شوید فرصتی برای ملاقات با افراد جدید و ارتباط دوباره با آشنایان قدیمی فراهم می‌کند.گرچه، اگر شما جزو افرادی هستید که به سختی در یک اتاق پر از افراد غریبه ارتباط برقرار می‌کنید، شروع صحبت با افراد حرفه‌ای دیگر می‌تواند یک فرآیند دشوار و ناخوشایند باشد. صرف‌نظر از اینکه چه احساسی دارید، این گونه جلسات به‌طور انکارناپذیری یک مسیر موثر برای ملاقات افرادی است که می‌توانند فرصت‌های جدید ایجاد و برای رشد کسب‌وکار به شما کمک کنند.اکثر کارآفرینان مرتبا به جلسات برقراری ارتباط توجه می‌کنند؛ اما تعداد اندکی از این رقابت‌ها موثرند. هرقدر برای شروع مکالمه با غریبه‌ها بیشتر تمرین کنید، نگرانی شما کمتر خواهد شد. اطمینان شما دیگران را جذب و به شما کمک خواهد کرد تا فراتر از کسب‌وکار خود بروید.برای تبدیل شدن به فردی که راحت با دیگران ارتباط برقرار می‌کند، راه‌حل‌های زیر را در جلسات بعدی به‌کار بگیرید.
۱- مهارت‌های صحبت کردن در جمع را افزایش دهید
مکالمه‌ها نسبت به ارائه‌ مقالات و کنفرانس به مراتب به قابلیت‌های صحبت کردن بیشتری نیاز دارند. در یک کلاس فن سخنوری شرکت کنید. زمانی که احساس کردید آماده شده‌اید، در جلسات سازمانی سخنرانی کنید یا در اجتماعات دانشگاهی پیشنهاد دهید تا به‌عنوان سخنران میهمان صحبت کنید.
۲- همیشه در ابتدا دست بدهید
نوع دست دادن شما به افراد غریبه چیزهای بسیاری درباره شما و اهدافتان به طرف مقابل القا می‌کند. زمانی که با افراد جدیدی در یک جلسه برقراری ارتباط آشنا می‌شوید، مکالمات خود را با یک دست دادن محکم شروع کنید. هر زمان که با افراد جدیدی ملاقات می‌کنید، تماس چشمی برقرار کنید، لبخند بزنید و دست بدهید و خودتان را معرفی کنید. این ارتباطات غیرزبانی به شما کمک خواهد کرد تا بدون اینکه حتی یک کلمه به زبان بیاورید، احساس تفاهم را در طرف مقابل ایجاد کنید.
۳- در مسابقه اسم پیروز شوید
به‌خاطر سپردن اسامی یک مهارت ضروری در مکالمات است. زمانی که دیگران اسم خود را از زبان شما می‌شوند، احساس راحتی بیشتری می‌کنند و راحت‌تر با شما ارتباط برقرار خواهند کرد. اگر کسی را برای اولین بار ملاقات کرده‌اید، اسم او را به مراتب در مکالمات‌تان استفاده کنید. وقتی اسمی را فراموش کردید، به سادگی دستتان را دراز کنید و خودتان را معرفی کنید. طرف مقابل قطعا در جواب، خود را معرفی خواهد کرد.
۴- خود را علاقه‌مند نشان دهید
بسیاری از کارآفرینان در جلسات از یک روش پرطرفدار اما ناموثر استفاده می‌کنند. به‌جای ساختن روابط، تا آنجا که بتوانند کارت‌های کسب‌وکار جمع‌آوری و توزیع می‌کنند. برای ایجاد ارتباطات حرفه‌ای، با افراد جدید طوری برخورد کنید که به آنها نشان دهید به شغلشان، نظراتشان و سرگرمی‌هایشان واقعا علاقه دارید.
۵- از یک رابط کمک بخواهید
معرفی شخصی یک استراتژی غالب برای شروع مکالمات در جلسات برقراری ارتباط است. اگر شما شروع‌کننده بحث هستید و این موضوع به شما استرس و نگرانی می‌دهد از میزبان یا رابط پرنفوذ بخواهید تا شما را به دیگران معرفی کند. اکثر افراد از معرفی شما به دیگر کارآفرینان در جلسات، خوشحال خواهند شد.
۶- یک تعریف صادقانه ارائه دهید
هر فردی از تعریف شنیدن حتی در یک ارتباط جدید خوشحال می‌شود. استفاده از آنچه درمورد فرد می‌دانید بهترین روش برای احترام به اوست. توصیه می‌شود وقتی می‌خواهید از کسی تعریف کنید در مورد مهارت‌های شغلی و استعدادهایش تعریف کنید. تنها زمانی که چیزی برای ادامه دادن ندارید، از ویژگی‌های فیزیکی فرد تعریف کنید. می‌توانید چیزی شبیه این را بگویید « در این کت و شلوار بسیار جذاب شده‌اید.»
۷- فرصت‌ها را به اشتراک بگذارید
از رقابت‌های شبکه‌ای به‌عنوان راهی برای بالا بردن سرمایه اجتماعی و حرفه‌ای خود استفاده کنید. کارفرمایان ما را در صنایع مختلف بیابید. زمانی که یک مکالمه را شروع می‌کنید، سوالات مخصوص حرفه را بپرسید. از فردی دعوت کنید تا نظرش را به اشتراک بگذارد و سپس در مورد دیدگاه شما نظر بدهد. همواره برای روابط بالقوه و فرصت‌های تجاری دیگر هوشیار باشید. به گوش‌های خود بیاموزید مشکلات را بشنوند؛ آن‌گاه خواهید توانست راه‌حل‌ها را ارائه دهید.
۸- بیاموزید که بتوانید یک داستان را بگویید
با بیان داستانتان می‌توانید بهترین راه برای شکل دادن به ارتباطات در مکالمات را بیابید. هر فردی داستانی برای نقل کردن دارد. برای کشف داستان فرد دیگر، سوالات درست بپرسید. می‌توانید چیزی شبیه این را بگویید « فرد تاثیرگذار در زندگی شما که در شکل دادن آنچه اکنون هستید نقش مهمی داشته است، کیست؟» این یک سوال شخصی است و به بقیه کمک خواهد کرد تا راحت‌تر ارتباط برقرار کنند.
منبع: entrepreneur