موبایل‌های هوشمند آینده از چه روش‌هایی برای شناسایی کاربران استفاده می‌کنند؟
قفل کردن صفحه نمایش گوشی موبایل با استفاده از کشیدن انگشت علاوه بر آنکه قدیمی است، احتمالا تکراری و آزاردهنده هم شده است. خوشبختانه افراد متخصص روش‌های جدیدی برای این ‌کار ارائه کرده اند؛ از اسکن فراصوت اثر انگشت کاربر تا اسکن عنبیه چشم و صورت کامل آن، راهکارهایی هستند که این افراد پیشنهاد داده‌اند.اگرچه قرار نیست تمام این روش‌ها روی دستگاه‌های مصرفی عادی مورد استفاده قرار گیرند، اما به‌ نظر می‌رسد چند روش جدید روی موبایل‌های هوشمند آینده ارائه بشوند. در اینجا جالب‌ترین روش‌هایی که می‌تواند برای این کار در زندگی واقعی مورد استفاده قرار گیرد، مطرح شده است.

Sense ID در کولکام اسنپ‌دراگون
شاید اسکن اثر انگشت حالا کمی قدیمی شده باشد، اما سنس ‌آی‌دی کولکام با قابلیت تاچ‌ آی‌دی اپل یا سنسور اثر انگشت سامسونگ تفاوت دارد. این قابلیت جدید با استفاده از امواج فراصوت، به لایه‌های سطحی پوست نفوذ کرده و در واقع تمام مشخصات منحصر به ‌فرد انگشت کاربر را ثبت می‌کند. این نوع اسکن حتی‌الامکان شناسایی منافذ عرق پوست انگشت کاربر را هم دارد! سنس ‌آی‌دی برای اینکه مطمئن شود انگشت مورد نظر متعلق به یک انسان است، جریان خون در آن را هم بررسی می‌کند.نتیجه کار بسیار دقیق بوده و شاید مطمئن‌ترین اسکن اثر انگشتی که می‌توان متصور شد را ارائه می‌‌دهد. یکی از نکات جالب امکان به‌کارگیری این اسکنر در هر نقطه‌ای از موبایل هوشمند کاربر است، چون این اسکن از طریق شیشه، فلز و پلاستیک یعنی سه ماده‌ای که معمولا در ساخت این ابزارها از آنها استفاده می‌شود، امکان پذیر است. احتمالا این شیوه اسکن جدید به همراه چیپست جدید کوالکام اسنپ‌دراگون ۸۱۰ در موبایل‌های هوشمند اندرویدی مورد استفاده قرار خواهد گرفت تا به‌ زودی شاهد حضور آن در بازار باشیم.
تکنولوژی Delta ID ActiveIRIS
اگر به اثر انگشت چندان علاقه‌مند نیستید، شاید اسکن عنبیه چشم بتواند نظرتان را جلب کند. کمپانی فوجیتسو به تازگی از فناوری دلتا آی‌دی رونمایی کرد که می‌تواند مشخصات عنبیه چشم هر فرد را ثبت کند. از آنجایی که سخت ‌افزار مورد‌نیاز ActiveIRIS بسیار کوچک است، می‌تواند در هر موبایل هوشمندی مورد استفاده قرار گیرد.این تکنولوژی شامل یک چراغ LED و دوربین مادون‌ قرمز است که با استفاده از آن، الگوی عنبیه چشم کاربر را به‌عنوان یک رمز عبور ذخیره می‌کند. راه‌اندازی و تنظیم این تکنولوژی در گوشی کار آسانی است و در واقع تنها با ثبت یک عکس از هر دو چشم، یک رمزعبور کاملا مطمئن خواهید داشت. این فناوری قابلیت تشخیص چشم افراد تا ۵۰ سانتیمتری را با عینک و بدون آن، دارد.متاسفانه، فوجیتسو زمان عرضه این تکنولوژی در گوشی‌های موبایل را اعلام نکرده است، اما با توجه به صحبت‌های این کمپانی، به ‌نظر می‌رسد به ‌زودی Delta ID ActiveIRIS را در موبایل‌های هوشمند آینده ببینیم.
تکنولوژی EyeVerify Eyeprint ID
در واقع هم‌‌اکنون قابلیت اسکن عنبیه چشم در گوشی Grand S۳ برند ZTE قابل دسترسی است. این فناوری که ZTE آن را EyeVerify نام‌‌گذاری کرده، از الگوهای رگ‌های خونی و شبکیه چشم کاربر برای آنلاک کردن موبایلش استفاده می‌کند.کافیست در صفحه قفل با کشیدن انگشت به سمت پایین، اسکنر چشم را فعال کرده تا با استفاده از دوربین جلویی ۸ مگاپیکسلی این موبایل هوشمند ثبت تصویر از چشم شما شروع شود. اگر شناسایی کاربر با موفقیت همراه باشد، مستقیما به صفحه خانه هدایت می‌شود. این فرآیند در حدود یک ثانیه طول می‌کشد تا حتی از قفل‌های الگویی هم سریع‌تر باز شود.ZTE این گوشی را در چین و احتمالا اروپا با قیمتی حدود ۵۰۰ دلار به‌صورت آنلاک شده، به فروش می‌رساند. البته به ‌زودی این قابلیت به سایر گوشی‌های این کمپانی هم انتقال خواهد یافت و شاید دست کاربران آمریکایی هم به آنها برسد.اپلیکیشن بیومتریک Hoyos Labs ۱U: Hoyos Labs یک استارت‌آپ بسیار جذاب است که در حال حاضر یک اپلیکیشن برای سیستم‌‌عامل‌های اندروید و iOS تحت عنوان ۱U را ارائه داده است. این برنامه با استفاده از تشخیص چهره افراد، بسیاری از سایت‌ها مانند فیس‌بوک یا اینستاگرام تا اکانت جی‌میل و حساب بانکی شما را امن‌تر می‌کند. این اپ تنها از شما می‌خواهد یک عکس از صورت خود بگیرید، به این صورت که با استفاده از دوربین گوشی و ثابت نگه‌‌داشتن صورت خود در روبه‌روی دوربین، رمزعبور سایتی را که می‌خواهید در آن وارد اکانت خود شوید آنلاک می‌کند.اگر قصد دارید از این هم مطمئن‌تر عمل کنید و یقین حاصل کنید که برنامه با استفاده از عکس‌های با کیفیت بالا از چهره شما فریب نخواهد خورد، می‌توانید یک سری حرکات را هم پیاده کنید. به این ترتیب مثلا برنامه از شما می‌خواهد سر خود را به اطراف تکان دهید تا تشخیص دهد شما یک انسان زنده هستید. این شرکت اعلام کرده که این تکنولوژی برای برداشت پول در دستگاه‌های خودپرداز ATM هم قابل استفاده است. با این تکنولوژی می‌توانید گوشی‌ یا بسیاری از برنامه‌ها را آنلاک کنید.
فناوری حرکتی اولتراسونیک بدون‌لمس Elliptic Lab
Elliptic Labs در واقع در زمینه آنلاک کردن گوشی‌های موبایل فعالیت نمی‌کند، اما تکنولوژی حساس به امواج فراصوت و بدون نیاز به لمس این کمپانی می‌تواند برای بسیاری از کاربردها مورد استفاده قرار گیرد.در دمویی که برای حاضران ارائه شد، کارهایی مانند گرفتن عکس سلفی با استفاده از تکان دادن دست، قطع موقت آلارم و هدایت یک عروس‌دریایی از بین موانع پلاستیکی در یک بازی، قابل انجام بودند. در مجموع این قابلیت بسیار حساس بوده و حتی از فاصله یک متری هم به ‌خوبی عمل می‌کند.این تکنولوژی به این صورت کار می‌کند که یک تراشه مخصوص در گوشی، بلندگوها را وادار به تولید امواج فراصوت می‌کند تا با دستان شما برخورد کنند. این امواج دوباره توسط میکروفون دریافت شده و به‌عنوان حرکات دست شما تفسیر می‌شوند. به گفته Elliptic Labs، برای استفاده از این قابلیت در گوشی‌های موبایل، سازنده‌ها باید امکان دسترسی به چیپ ست اصلی گوشی را به آنها بدهند. البته با توجه به ثبت‌‌نام بسیاری از این سازنده‌ها، می‌توانیم امیدوار باشیم این فناوری جالب را به‌ زودی از نزدیک ببینیم.