اپلیکیشنی برای غذاهای دور ریخته شده

آناهیتا جمشیدنژاد
Anahita.jamshidnezhad@gmail.com

ایسولت وارد (Iseult Ward) درباره FoodCloud، یک بنگاه اجتماعی جالب‌توجه که با اوبراین (Aoibheann O'Brien) در سال 2012 آن را تاسیس کردند، می‌گوید: «در یک جامعه، می‌تواند کسب‌وکاری وجود داشته باشد که غذای کاملا سالم را دور می‌اندازد و در همین نزدیکی‌ها می‌تواند یک خیریه وجود داشته باشد که برای غذا دادن به افراد نیازمند در تلاش و کوشش است. ما برآنیم تا این دو را به یکدیگر متصل کنیم.» وارد که اکنون 26 ساله است کسب‌وکار و اقتصاد را در دانشگاه ترینیتی در دوبلین خوانده و اوبراین 31 ساله نیز کارشناسی ارشد علم محیط‌زیست را به پایان رسانده است. هیچ‌کدام از این دو در زمینه تکنولوژی خبره نبودند. آنچه این دو را به هم پیوند می‌داد «عشق به غذا و تنفر از به دور ریختن آن» بود. اما این امر آنها را از استفاده از تکنولوژی برای حل این مشکل بازنداشت. وارد می‌گوید: «ما اپلیکیشنی را توسعه دادیم که به کسب‌وکارها کمک می‌کند در صورت داشتن غذای مازاد، در مورد وجود خیریه‌ها آگاه شوند.»

یک سال و نیم برای ساخت این اپلیکیشن زمان صرف شد. برای استفاده از FoodCloud، خرده‌فروش مزبور به‌سادگی جزئیات آنچه در دسترس است را در این اپلیکیشن آپلود می‌کند. خیریه‌های محلی این اطلاعات را به‌طور خودکار دریافت می‌کنند، غذای مازاد را در یک زمان مقرر جمع‌آوری و بین افراد نیازمند توزیع می‌کنند. این ایده Tesco Ireland (شرکت خرده‌فروش انگلیسی) را مجذوب خود کرد؛ که به محض پایان مدرک دانشگاهی خانم وارد، FoodCloud را به‌طور آزمایشی عرضه کرد. تسکو بعدها این سرویس را در همه 140 شعبه خود در سراسر ایرلند معرفی کرد. اکنون FoodCloud در حال گسترش است. در مشارکت با سازمان عرضه غذا به نام FareShare، این استارت‌آپ به 929 فروشگاه تسکو کمک می‌کند تا به نوبه خود 3979 خیریه در سراسر انگلستان کمک کند. طبق اظهارات راشل فین، رئیس پروژه‌های غذای تسکو «ما به حدود 5000 خیریه نیاز داریم تا اطمینان یابیم که همه این غذاها خانه خود را خواهند یافت.»

اما چرا این عدم ارتباط بین خرده‌فروشان و خیریه‌ها وجود دارد؟ تخمین زده می‌شود که سالانه 9/ 1 تن غذا در زنجیره عرضه خواروبار‌فروشی‌های انگلستان دور ریخته می‌شود. ضمنا فقر غذایی رو به افزایش است؛ تحقیقات نشان می‌دهد که استفاده از بانک غذا در انگلستان از سال‌های 2009-2008 بیش از 4 برابر افزایش یافته است. قطعا دور انداختن تولید خوب از سوی سوپرمارکت‌ها غیرقابل دفاع است. وارد می‌گوید: «مدیریت روابط با خیریه‌ها بخشی از کسب‌و‌کار مرکزی یک خرده‌فروش نیست؛ بنابراین ما باید وقف غذا را برای آنها حقیقتا آسان می‌کردیم. به عبارت دیگر خیریه‌ها اغلب دچار کمبود کارمند هستند و منابع اندکی نیز دارند؛ بنابراین باید این فرآیند را برای آنها آسان کنیم.» برای تحقق این امر، FoodCloud باید چیزی بیش از یک بخش هوشمند از تکنولوژی باشد. در ایرلند، این استارت‌آپ (تیمی از 12 کارمند تمام‌وقت و 6 کارمند پاره‌وقت که تعداد زنان دو برابر مردان است) مسوول یافتن خیریه‌ها برای تسکو است. آنها یک متصدی امنیت غذایی دارند که با خیریه‌ها کار می‌کند و این اطمینان را ایجاد می‌کند که این غذا پس از جمع‌آوری به‌طور کامل ذخیره می‌شود. آنها همچنین در مسائل حقوقی راهنمایی می‌کنند. به‌عنوان مثال اگر کسی از خوردن گوشت مازاد دچار مریضی شود، هر دو طرف باید کاملا واضح عمل کنند.

فین آنچه را FoodCloud به دست آورده است تحسین می‌کند. او می‌گوید: «علاوه بر فراهم کردن تکنولوژی، آنها همچنین توانسته‌اند این انطباق خرده‌فروشان و خیریه‌ها را میسر کنند که به پیشرفت آن کمک شایانی کرده است. ما از آنچه آنها در ایرلند انجام داده بودند چیزهای زیادی آموختیم.» نقش تکنولوژی نباید در اینجا نادیده گرفته شود. ممکن است اپلیکیشن FoodCloud ساده باشد، اما این بخشش را در مقیاسی میسر می‌کند که پیش از فراگیر شدن گوشی‌های هوشمند غیرقابل تصور بود. وارد می‌گوید: «همچنان که تکنولوژی بهبود می‌یابد راه‌حل‌های موثرتری برای مشکلاتی که قبلا به‌طور موثر قابل حل نبودند می‌یابیم.» او تعدادی از استارت‌آپ‌های دیگر را تمجید می‌کند؛ استارت‌آپ‌هایی که از تکنولوژی برای اهداف مشابه استفاده می‌کنند، مانند Olio (یک اپلیکیشن انگلیسی که به شما اجازه می‌دهد تا غذای مازاد را با همسایه خود به اشتراک بگذارید) و Zero Percent و Food Donation Connection در ایالات متحده آمریکا که به کسب‌و‌کارها کمک می‌کند تا غذا را وقف کنند: «اینکه استارت‌آپ‌های بیشتری به دنبال حل مشکل هدررفت غذا هستند باعث دلگرمی است.»

FoodCloud نشان داده است که این یک بنگاه سودآور نیست (خرده‌فروشان، مبلغی برای سرویس موردنظر می‌پردازند؛ اما همه این پول برای پوشش هزینه‌های عملیاتی صرف می‌شود). اما هنوز خانم وارد رویاهای بزرگی برای FoodCloud در سر دارد. به علاوه تسکو، آنها با Aldi در ایرلند (که 500 هزار وعده غذایی از طریق FoodCloud وقف کرده‌اند و بیش از 700 هزار یورو برای خیریه‌ها و گروه‌های مرتبط پس‌انداز کرده‌اند) کار کرده‌اند و امیدوار هستند که همه خرده‌فروشان ایرلندی بزرگ را در آینده نزدیک وارد این کار کنند و از طریق یک ابتکار عمل جدید به نام FoodCloud Hubs، که اوبراین آن را راه‌اندازی کرده است، آنها به بخش های دیگر صنایع غذایی چشم دوخته‌اند؛ به‌خصوص بخش تولید و توزیع که می‌توانند به مقادیر به مراتب بزرگ‌تری از مازاد غذایی با دوام بیشتر دست یابند.

اما همه چیز نه مربوط به شبکه‌ها و زنجیره‌های عرضه است؛ و نه می‌توانید FoodCloud را براساس تعداد وعده‌های غذایی که برای وقف آنها کمک کرده‌ است (4/ 8 میلیون در انگلستان و ایرلند از زمان شروع) قضاوت کنید. بلکه همه چیز در مورد تفاوت محسوسی است که این استارت‌آپ،در زندگی روزانه بسیاری از مردم ایجاد میکند. وارد می‌گوید آنها با پناهگاه زنان در ایرلند کار می‌کنند؛ جایی که بسیاری از ساکنین آن معاشرت کردن و اجتماعی بودن را دشوار می‌دانند. «اکنون این مدیران بیان می‌کنند که وقتی وعده‌های غذایی دو بار در هفته می‌رسد، این زنان از اتاق‌های خود بیرون می‌آیند، غذا را برمی‌دارند و دستورالعمل‌های پخت غذا را به اشتراک می‌گذارند و آنگاه شادی در اتاق‌های آنها موج می‌زند. این وعده‌های غذایی وقف شده چیزی بیش از تغذیه است؛ این غذاها پتانسیل ارتباط و قدرت دادن به افراد را دارد. برای ما این قدرتمندترین و بهترین بازخوردی است که می‌توانیم دریافت کنیم.»

اپلیکیشنی برای غذاهای دور ریخته شده