سازمان‌های  امنیتی کوچک و شخصی
موسی منعم امروز شما می‌توانید با یک جست وجوی راحت و سریع به یکی از موسسات حفاظتی وصل شوید، اگر برای داخل منزل یا محل کار تجهیزات حفاظتی بخواهید، یک دستگاه دی‌وی‌آر نیاز دارید که قیمت آن حدود 230 هزار تومان است، برای ضبط تصاویر یک ماهه هر دوربین 500 مگابایت هارد نیاز دارید که آن هم حدودا 170 هزار تومان قیمت دارد، برای داخل منزل یا محل کار دوربین دام که 125 هزار تومان است کار شما را راه می‌اندازد، حالا فرض کنید بخواهید از دو اتاق برای یک ماه فیلم بگیرید، شما به دو دوربین، یک دستگاه دی‌وی‌آر، یک هارد حدودا یک مگابایتی نیاز دارید، با هزینه کابل و 15 درصد هزینه نصب چیزی حدود 800-900 هزار تومان نیاز دارید. حالا اگر بخواهید یک دوربین متوسط دید در شب هم دم در خانه نصب کنید می‌شود یک میلیون و 100 تا یک میلیون و 200 هزار تومان. شرکت‌های حفاظتی به شما این امکان را می‌دهند که دوربین مخفی هم داشته باشید، دوربین‌های مینیاتوری که نهایتا اندازه یک گردو هستند و هر جا می‌توانند نصب شوند (به‌خصوص در پریز برق یا تلفن) این هم برای شما هزینه زیادی ندارد، فقط 90-80 هزار تومان.
یعنی شما نهایتا با صرف هزینه‌ای بالغ‌بر یک و نیم میلیون می‌توانید همه چیز یک ساختمان متوسط را در نظر بگیرید. این، این روزها کار سختی نیست و خیلی‌ها هم می‌دانند که کار سختی نیست و از آن استفاده می‌کنند.
دختر و پسرها می‌ترسند پاتوق نمی‌کنند
در انتهای یک کوچه بن‌بست حوالی خیابان ملاصدرای تهران برگه سیاه و سفیدی روی دیوار یک خانه مسکونی چسبانده شده؛ روی آن نوشته شده «این مکان مجهز به تجهیزات امنیتی است» یک ساختمان چهار طبقه ۸ واحدی چرا باید تجهیزات امنیتی داشته باشد و آن را این‌طور اعلام کند؟ صاحبخانه خودش در طبقه دوم ساکن است، می‌گوید: «بعضی وقت‌ها به خاطر خلوتی محله کارتن خواب‌ها، بعضی از دختر پسرها و ... اینجا می‌آیند و پاتوق می‌کنند» وی در پاسخ به این پرسش که این اشخاص از نظر امنیتی چه مشکلی می‌توانند برایش ایجاد کنند می‌گوید: «معتاد ممکن است دزدی کند ... دختر و پسرها هم بدانند که اینجا دوربین دارد می‌ترسند و نمی‌آیند»، اما یک کارتن خواب چه چیزی می‌تواند از انتهای یک کوچه بن‌بست بدزدد؟ صاحب این خانه می‌گوید: «یک بار در پارکینگ باز مانده بود و در فاصله بسته شدن در پارکینگ آمده بودند و دوچرخه یکی از ساکنان را دزدیده بودند» او در پاسخ به اینکه چرا دوربین‌ها را بیرون از منزل نصب کرده است می‌گوید: «به هر حال هر کس بخواهد وارد شود از بیرون وارد منزل می‌شود» او می‌گوید پلیس تا کنون با وی برای نصب دوربین مدار بسته در بیرون منزل برخوردی نداشته و شاید هم اصلا ندیدند.
کسی که پفک می‌دزدد دزد است؟
یکی از مغازه‌داران منطقه مرزداران که مغازه نسبتا بزرگی دارد در جای‌جای مغازه و بیرون مغازه نوشته است: «این مکان مجهز به دوربین مدار بسته است» از او درباره علت نصب دوربین می‌پرسم که می‌گوید: «از قفسه‌ها بعضی وقت‌ها چیزی برداشته می‌شود، من و شاگرد مغازه تا حدی می‌توانیم کنترل کنیم مخصوصا زمانی که مغازه شلوغ باشد کنترل سخت تر می‌شود» او با اشاره به تلویزیون کوچکی که بالای پیشخوان از سقف آویزان کرده ادامه می‌دهد: «الان تمام مغازه از اینجا معلوم است، حتی بیرون مغازه که خیلی وقت‌ها یک دفعه از قفسه‌ها چیپس، پفک یا بسته نان و... جنس‌هایی که بیرون می‌گذاریم برمی‌دارند» وی در پاسخ به اینکه آیا تا کنون با استفاده از این تجهیزات دزد هم گرفته می‌گوید: «بله چند بار پیش آمده که متوجه شدیم» او درباره اینکه چه اقدامی بعد از شناسایی انجام داده می‌گوید: «ما زیاد به پلیس زنگ نمی‌زنیم، همین‌که متوجه می‌شویم جنس را می‌گیریم و ولش می‌کنیم» این مغازه‌دار اضافه می‌کند: «خیلی وقت‌ها هم با وجود دوربین متوجه نمی‌شویم و بعدا وقتی فیلمش را نگاه می‌کنیم می‌بینیم کسی آمده و جنسی برداشته» او بیشترین تاثیر این دوربین‌ها را بازدارندگی آنها می‌داند و اضافه می‌کند: «همه که دزد حرفه‌ای نیستند، خیلی‌ها که فقط می‌خواهند یک جنسی را بردارند و پولش را ندهند وقتی می‌بینند این را نصب کردیم می‌ترسند، اما دزدِ حرفه‌ای باشد این چیزها هم جلویش را نمی‌گیرد» البته به نظر هم نمی‌رسد دزد حرفه‌ای به خاطر یک پفک یا بستنی دست به دزدی بزند! به‌نظر می‌رسد همه اینها به خاطر پیشگیری است، پیشگیری از جرم. مهم هم این است که ما اینجا با تشکیلات مشخص و قانونی نظیر پلیس یا دستگاه امنیتی مواجه نیستیم، ما با سیستم‌های کوچک شخصی مواجهیم که خودشان برای خودشان یک سیستم امنیتی به‌راه انداخته اند و این می‌تواند به درد سوء‌استفاده هم بخورد.



سه نکته
در ایران برای استفاده از دوربین مداربسته،
قانون مدونی در دست نیست.
فیلم و عکس ضبط شده توسط دوربین در قوانین کیفری ما جزو ادله اثبات جرم نیست. و تنها می تواند در کنار سایر لایل در اقناع قاضی موثر باشد.
طبق دستور اماکن استفاده از دوربین مدار بسته باید اعلام شود.