چگونه سهامدار شویم؟
برای بیشتر مردم این روزها بورس واژه آشنایی است که رکوردشکنی‌های آن بارها و بارها در صدر مهم‌ترین اخبار روز قرار گرفته است. اخباری که از صعود شتابان بورس و بازار سرمایه شنیده می‌شود هر شنونده‌ای را برای شناخت بیشتر این بازار کنجکاو می‌کند و البته وسوسه سود در این بازار با اعداد و ارقام فوق‌العاده مطلبی است که باعث شده بسیاری برای شناخت بیشتر و شیوه کار در بازار سرمایه شروع به جمع‌آوری اطلاعات کنند.
اگر تا سال گذشته گزینه‌های پیش روی سرمایه‌گذاری را رصد می‌کردیم طلا و ارز از ساده‌ترین بازار‌هایی بودند که افراد حاضر بودند برای کسب سود حداقل سرمایه‌های خود را به این بازار‌ها ببرند، اما به دنبال روند نزولی این بازارها در کنار رکود بازار مسکن حالا بیشتر صاحبان این سرمایه‌ها می‌خواهند به بازار سرمایه راه یابند تا از سودهای رویایی این بازار بی‌نصیب نمانند، اما چگونه برای خرید سهام و ورود به بازار پر ریسک سهام اقدام کنیم و از کجا شروع کنیم؟
اولین قدم برای سهامدار شدن
برای ورود به بازار سهام شما نیازمند یک کد سهامداری هستید. همان طور که برای امور بانکی نیازمند شماره حساب هستید، ورود به بازار سهام نیز نیازمند دریافت کد سهامداری است. برای این کار نیز شما باید از طریق یک کارگزار عمل کنید . از طریق سایت‌های مختلف سازمان بورس و اوراق بهادار شما می‌توانید به لیست تمام کارگزاران فعال در این بازار دسترسی داشته باشید و به نزدیک ترین کارگزار مراجعه کرده و با تکمیل فرم‌های مربوطه شما اولین قدم را برای ورود به بازار سرمایه برداشته اید. کارگزاران از اصلی ترین ارکان بازار سهام هستند که ارتباط بین سهامداران و سازمان بورس و نیز تمامی خرید و فروش‌ها را صورت می‌دهند. در واقع شما برای خرید و فروش سهام باید از طریق شبکه کارگزاری اقدام کنید که کانال رسمی و شفافی است.اما در این مرحله شما به دنبال خرید سهام خواهید بود. در بورس اوراق بهادار بیش از ۳۰۰ شرکت کوچک و بزرگ از بین ۳۰ صنعت مختلف فعال هستند. سهام خودرویی، بانکی، معدنی، دارویی، سیمانی، غذایی، پتروشیمی و... از صنایع کوچک و بزرگی هستند که در میان سهامداران دست به دست می‌شوند و شما ریسک خیلی زیادی خواهید کرد اگر بدون شناخت از این گروه‌ها اقدام به خرید سهام شرکتی کنید، اما بهترین راه برای جمع‌آوری و کسب اطلاعات چیست؟
مطالعه کنید تا ...
برای انتخاب سهام مناسب بدون شک شما باید در دوره‌های آموزشی مختلف شرکت کنید تا از این طریق با مفاهیم ابتدایی بازار سرمایه آشنا شوید؛ واژه‌هایی که در مسیر سرمایه‌گذاری تخصصی شما که کاری بیشتر از خرید و فروش ارز و سکه است مورد استفاده قرار خواهند گرفت. بنابراین با مطالعه کتاب‌های مختلف و گذراندن این دوره‌ها شما می‌توانید راحت‌تر اطلاعات تخصصی این بازار را درک کنید و از سوی دیگر می‌توانید با ریسک‌ها و مواردی که می‌تواند در این مسیر به شما زیان وارد کند آشنا شوید. در این بین رصد هر روزه بازار و نوسان‌های آن کم کم شما را با روند حرکتی سهام مختلف آشنا می‌کند؛ اینکه بازار روند قرمز دارد یا بیشتر نمادها در صف خرید با رنگ سبز در حال معامله هستند اولین نکاتی است که با مشاهده سایت tsetmc.com با آن مواجه خواهید شد. به این ترتیب اگر همچنان از هیجان به دور باشید و منتظر بمانید تا با کسب اطلاعات لازم خرید را شروع کنید، کم کم با مشاهده کاهش و افزایش قیمت‌ها به دنبال چرایی رخدادهای این بازار خواهید رفت که به تکمیل زنجیره دانش شما کمک می‌کند. باید به خاطر داشته باشید که هیجان خرید در بازار سهام نباید شما را به اقدامات عجولانه وادار کند بلکه شما تنها باید بخشی از پس انداز خود را بعد از کسب اطلاعات لازم وارد بازار کنید.
راهی تالار شیشه‌ای شوید
در این مرحله شما می‌توانید با اطلاعات محدودی که دارید سری هم به تالار شیشه‌ای بورس بزنید و از نزدیک با برخی از معامله‌گران فعال در این بازار آشنا شوید، اما به یاد داشته باشید که آنها به احتمال زیاد سال‌ها است که در این بازار هستند و شما به عنوان یک تازه وارد بهتر است خود را از هیجان آنها دور نگه دارید و فقط به دنبال اطلاعات باشید. هر چند قبل از هر چیزی باید بدانید که تالار شیشه‌ای مملو از شایعات مختلف است که حکایت از رشد قیمت سهام مختلف دارد و آینده‌ای را سرشار از بازده سنگین به سهامداران نوید می‌دهد، اما این موج شایعات در بیشتر مواقع بی‌پایه و اساس است و بهترین منبع برای اطلاع از آخرین وضعیت شرکت‌ها اطلاعات رسمی است که سازمان بورس از طریق سایت کدال منتشر می‌کند.
سبد سهام بسازید
در اولین قدم برای اولین خرید بهتر است که «همه تخم مرغ‌های خود را در یک سبد نگذارید» و ترکیبی از چند سهم را انتخاب کنید و سبد سهامی تشکیل دهید که بتوانید از یک طرف آن را اداره کنید و از طرف دیگر با اطمینان بیشتری در بازار فعالیت کنید. در این مسیر رصد هر روزه بازار در کنار انتخاب سهام با ارزش ذاتی و پر پتانسیل که در اصطلاح به آن سهام بنیادی می‌گویند می‌تواند سهم بسزایی در کاهش نگرانی شما داشته باشد. انتخاب سهام بر اساس سابقه سودآوری و شفافیت اطلاعات از مهم ترین موضوعاتی است که شما می‌توانید در انتخاب سهام مدنظر قرار دهید.
صندوق‌ها راه آسان برای غیرحرفه‌ای‌ها
بازار سرمایه و تجربه سرمایه‌گذاری در آن هر چند جذابیت‌های خاص خود را دارد، اما در مقابل ریسک‌هایی را نیز در بر دارد که در صورتی که شما بدون آگاهی وارد بازارشوید بیشترین آسیب را خواهید دید. این در حالی است که برای تسهیل در ورود سهامداران حقیقی به این بازار و مشارکت آنها در بازار سرمایه چند سالی است که صندوق‌های سرمایه‌گذاری به عنوان یک نهاد مالی متولد شده‌اند تا سهامداران حقیقی با سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها به طور غیرمستقیم در بازار سرمایه وارد شوند. این در حالی است که برخی از صندوق‌ها با سود ثابت طراحی شده‌اند، اما بیشتر صندوق‌هایی که این روزها مورد استقبال افراد حقیقی قرار گرفته‌اند سود ثابت ندارند، بلکه افراد در سود و زیان صندوق شریک می‌شوند، اما نکته‌ای که شما باید این است که این صندوق که بیشتر آنها از سوی شرکت‌های کارگزاری مدیریت می‌شوند دارای مدیریت‌های تخصصی و حرفه‌ای هستند که با بهره‌گیری از نیروهای حرفه‌ای در صنایع پیشرو سرمایه‌گذاری می‌کنند. از سوی دیگر رقابت بین صندوق‌های سرمایه‌گذاری که بازده روزانه آنها از طریق سایت fipiran.com به روز رسانی می‌شود موجب می‌شود که کارگزاران برای جذب سرمایه‌گذاران بیشتر با انگیزه و دقت بالایی فعالیت کنند. بنابراین اگرفرصت کافی برای مطالعه و پیگیری روزانه بورس ندارید و می‌خواهید راه مطمئن‌تری را برای حضور در بازار سرمایه پیدا کنید به شما توصیه می‌کنیم از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری و به طور غیرمستقیم به فعالیت بپردازید.