به سوی زیرساخت تحول
بهره‏گیری دولت ها از فناوری اطلاعات و ارتباطات برای تحقق اهداف و آرمان‏های خود و ایجاد مزیت‏های رقابتی در سطح جهانی به‏طور شگرفی شدت یافته است. دولت‏ها به این نتیجه رسیده‏اند که مسیر نوآوری و توسعه دانش‏بنیان مطمئن‏ترین مسیر توسعه همه‏جانبه کشورها را فراهم می‏کند و دراین‏بین فناوری اطلاعات و ارتباطات به دلیل نقشی خاص و زیر بنایی که در بین همه فناوری‏ها پیداکرده ابزار و زیر ساخت توسعه را بنانهاده است.

این بدان معنی است که نگرش به فناوری اطلاعات و ارتباطات در ابتدا از «ابزار » به «توانمند ساز تغییر» و امروزه در کشور‌های پیشرو به «زیرساخت تحول» ارتقاءیافته است. همان‏گونه رشد سهم بخش خدمات در مقابل بخش صنعت وکشاورزی در اقتصاد کشورها در یک فرآیند چند دهه‏ای همچنان ادامه دارد؛ نقش فناوری اطلاعات نیز پررنگ‏تر شده است.حضور فناوری اطلاعات در بخش خدمات زمینه‏ساز بروز نوآوری‏هایی است که هم رشد اقتصادی و هم رشد اشتغال را در پی داشتهی است. از دیگر سو پارادایم حکمرانی نیز تحولات شگرفی را در عصر حاضر تجربه کرده است و دولت‏ها نیز با بهره‏گیری از این فناوری از یک سو شاخص‏های کارایی و اثربخشی خود را بهبود می‏دهند واز دیگر سو در صحنه جهانی قدرت نرم خود را با تمرکز بر اطلاعات و رسانه‌های نوین افزایش می‌دهند. اگرچه هنوز تنوع زیادی از نوع تحول در حکومتها دیده می‏شود و گاهی باوجود استفاده حداکثری از این فناوری و نوآوری‏های اطلاعاتی آن هنوز فاصله زیادی با دولت چابک، پاسخگو،فراگیر،شفاف دیده می‏شود.

کشور ما نیز در دهه دوم از بهره‏گیری جدی از فناوری اطلاعات و ارتباطات به‏عنوان ابزار و عامل توانمند ساز قرار دارد و زمینه حضور این موضوع در برنامه‏های توسعه و سیاست‏های کلان کشور از برنامه سوم تاکنون در یک فرآیند مستمر افزایش یافته است. به‏طوری‏که در سیاست‏های ابلاغی مقام معظم رهبری بر برنامه ششم توسعه بر‌ای اولین بار فصل جداگانه‏ای بدان تخصیص‏یافته و در سال‌های اخیر نهاد مهمی تحت عنوان شورای عالی فضای مجازی برای این موضوع تأسیس گشته است. گزارش‏های سازمان مدیریت و برنامه‏ریزی نشان میدهد تنها بخش اقتصادی کشور که در دوران رکود رشد بالا را تجربه کرده و از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون تنها بخشی بوده است که رشد بیشتری از سایر بخش‌ها را به همراه داشته بخش فناوری اطلاعات وارتباطات بوده است. اما دراین‏بین سهم این بخش در کل اقتصاد ملی هنوز با مطلوب فاصله زیادی دارد وزیر دودرصد ارزیابی می‌شود اگرچه کشورهای پیشرو در شاخص‌های این عرصه سهم بیش از 5 درصد را بدین بخش تخصیص داده‌اند.

خبر خوب این است که برای برنامه ششم توسعه رشد حداقل 19.5 درصدی سالانه را برای بخش مذکور پیش‏بینی کرده‏اند اما به نظر می‏رسد با این رشد نیز سهم بخش به حداقل 5 درصد نخواهد رسید و ما نیازمند رشد حداقلی 27 درصدی سالانه خواهیم بود. نکته قابل اشاره این است که تمامی شاخص های دوسال اخیر این حوزه نشان از رشد تقاضا در مقابل تمامی تلاش های که دولت برای عرضه خدمات جدید نظیر نسل‌های جدید تلفن همراه ورشد حداقل 4 برابری پهنای باند داشته است را میدهد. میزان حضور شبکه‌های اجتماعی، استفاده از خدمات برخط خرید الکترونیکی، استفاده از برنامه‌های کاربردی موبایلی، رشد سهم محتوای داخلی، بهره گیری از خدمات چند رسانه‌ای برخط همه وهمه نشان از یک تحول بزرگ در بخش خدمات میدهد.ازجمله مهم‏ترین بخش‏هایی که فناوری اطلاعات ارتباطات می‏تواند گره از معضلات کشور بردارد در حوزه حکمرانی و دولت است.میزان بهره‏وری دولت به باور بسیاری از کارشناسان ملی پایین است.

عدم شفافیت اطلاعات وعدم دسترسی فراگیر مردم به آنها، فقدان سیستمهای اطلاعاتی بین بخشی، فقدان اطلاعات گایه‌ای قابل استناد در اقلام هویتی اشخاص، آدرس‌ها و دارایی‌های منقول وغیر منقول و نظایر اینها زمینه بروز تنوعی از فسادها و سوءاستفاده‏ها را فراهم کرده است که در تقابل با ارزشهای نظام قرار دارد. همچنین علیرغم خصوصی‏سازی‏های صورت گرفته که خود رشد بخش غیر خصوصی و تعاونی را در پی داشته حجم دولت تنها در دو سال پایانی دولت دهم هم ازلحاظ هزینه وهم از حیث نیروی انسانی با رشد عجیبی روبرو شده است. میزان رضایت‏مندی مردم از خدمات عمومی نیز باوجود عدم ارزیابی مدون در سطح مطلوبی قرار ندارد که شاخص آن را می‏تواند از میزان ثبت‏نام درخواست اخذ یارانه با آمار بیش از 95 درصد مشاهده کرد.

بنابراین همچنانکه رئیس محترم جمهور در چندین سخنرانی بدان اشاره داشته‏اند گریزی از شفافیت و دولت الکترونیکی نیست و تنها راه، ریل‏گذاری و تدوین برنامه‏ای منسجم برای تحقق آن است. دولت یازدهم با درک درست از قابلیت‏های فناوری اطلاعات و ارتباطات و جهت بهره‏گیری حداکثری از فرصت‏ها -در عین مقابله هوشمندانه با تهدیدات- در تلاش برای اجرایی نمودن سیاست‏های کلان ابلاغی مقام معظم رهبری به‏ویژه سیاست‏های ابلاغی نظام اداری، اقتصاد مقاومتی، علم و فناوری و برنامه ششم است اگرچه فناوری اطلاعات و ارتباطات زیرساخت اجرای سیاست‏های محیط‏زیست نیز می‏تواند باشد. تصویب نقشه جامع توسعه دولت الکترونیکی، آیین‏نامه‏های اجرایی قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات و آیین‏نامه توسعه و گسترش کاربری فناوری اطلاعات و ارتباطات ازجمله مهم‏ترین اقدامات مقرره گذاری دولت در دو سال اخیر بوده است. با تقسیم‏کار جدید سازمان فناوری اطلاعات ایران به‏عنوان سازمان حاکمیتی و ملی فراهم‏کننده زیرساخت تحول در دولت الکترونیکی نقش و مسئولیتی جدیدی یافته است و با برنامه گذار به نسل دو دولت الکترونیکی برنامه روشن و منسجمی بدین منظور تبیین شده است.

از مهم‏ترین دلایل عقب‏ماندگی کشور در این عرصه را می‏توان به مواردی نظیر ضعف در شبکه‏های ارتباطی بین دستگاهی، کیفیت نازل پایگاه‏های اطلاعات ملی، عدم به اشتراک‏گذاری و تبادل اطلاعات بین دستگاه‏های اجرایی، عدم تعریف دقیق خدمات دولت، همپوشانی‏ها و ضعف‏ها فرآیندهای ارائه خدمات دولت، فقدان زیرساخت فنی و الکترونیکی تبادل سرویس‏ها و مدیریت اطلاعات دولت را برشمرد اگرچه همه این‏ها وقتی قابل‏رفع هستند که مقامات ارشد پشتوانه سیاسی لازم را برای تحول فراهم کنند چراکه هر یک از موارد برشمرده مسیری را رقم میزند که منجر به کاهش مداخله دولت در کسب‏وکار مردم، کاهش قدرت‏های غیررسمی، افزایش پاسخگویی دولت و شفافیت بیشتر می‏شود. بدیهی است ارتقای سطح دانش و آگاهی مردم افزایش تقاضا و انتظارات قانونی از دولت‏ها را رقم میزند و دولتی که بخواهد بر مسیر اصلاح و تحول گام بردارد با مسائل و مشکلات و موانعی روبرو می‏شود که شاید غیرقابل‏باور باشد ولی همواره هزینه مقابله با ساختارهای شکست‏خورده بروکراسی ناکارآمد و مقابله با فساد را نباید بر دوش مردم‏نهاد. دولت یازدهم با باور اینکه منتخب مردمی بوده که تقاضای اصلی ایشان بازگشت به آرمان‏های انقلاب و اجرای صحیح قانون اساسی در توسعه عدالت اجتماعی در کنار توسعه اقتصادی و فرهنگی بوده است بر این مسیر گام برداشته و نمود برخی از اقدامات انجام گرفته در حضور بخش خصوصی در این عرصه وبرنامه‌های دولت در الکامپ 21 دیده خواهد شد.

رضا باقری اصل
معاون دولت الکترونیکی سازمان فناوری اطلاعات