شروع جنـگ سرد  نویـن
الیور استیونکل استادیار دانشگاه سائوپائولو جهان در سال 2014 با بحران‌های عدیده‌ای روبه‌رو بود. اگر قرار بر ادامه آن باشد، در بخشی از آن جنگ ناگزیر خواهد شد. مهم‌ترین درگیری دیپلماتیک در حوزه بین‌الملل اما مربوط به اوکراین است که می‌تواند دامنه آن به رویارویی غرب با شرق گسترده شود. در حالی که روسیه کریمه را به خاک خود الحاق کرد و شهرهای شرقی اوکراین نیز به موضوعی مشابه می‌اندیشند تا از خاک اوکراین جدا شوند، جنگی افزون بر یک سال را به این کشور تحمیل کرده است.
در حال حاضر در مورد اوکراین دو سناریو وجود دارد؛ نخست اینکه صلح نصفه و نیمه ادامه پیدا کند تا دو طرف به یک راه‌حل دیپلماتیک برسند. این گزینه، گزینه‌ای ضعیف است. دوم اینکه، آتش‌بس دوم به سرنوشت آتش‌بس نخست دچار و پس از مدتی شکسته شود و آمریکا نیز همزمان به درخواست اوکراین عمل کند و سلاح در اختیار این کشور قرار دهد. روسیه قصد ندارد در برابر غرب عقب‌نشینی کند. اوکراین همواره حیاط خلوت روسیه به حساب می‌آمده است.
نظر بر این است که روسیه قصد دارد تا با کش دادن موضوع بحران اوکراین، مردم این کشور خسته شده و دست حمایت خود را از دولت پتروپوروشنکو بردارند و دوباره به آغوش روسیه بازگردند.
اقتصاد ورشکسته اوکراین، نبود کمک‌های مالی غربی‌ها، تاخیر در کمک تسلیحاتی ایالات متحده می‌تواند این سناریو را بیش از پیش تقویت و غرب را در برابر روسیه وادار به عقب‌نشینی کند، اما آمریکا قصد ندارد در این جنگ سرد در برابر پوتین کوتاه بیاید.
واشنگتن سعی دارد با تحریم‌های گسترده‌تر روسیه مجبور به قبول مفاد آتش‌بس دوم شود تا بیش از این اوکراین با خطر تجزیه روبه‌رو نشود. جنگ سرد نوینی در راه است که اوکراین آغازگر آن بوده است.