تغییر زمین بازی در ترکیه
ورود داعش به انجام حملات تروریستی در خاک ترکیه سرانجام مقامات آنکارا را مجاب کرد تا دو سال پس از زمانی‌که داعش مناطق گسترده‌ای از سوریه و عراق را به تصرف خود درآورد، در سیاست‌های خود چرخشی عجیب ایجاد کنند؛

چرخشی که حالا به تغییر زمین بازی از سوی ترکیه تعبیر شده است. ترکیه پیش از این نه‌تنها از دخالت در نبرد علیه داعش دوری می‌کرد بلکه اجازه استفاده از پایگاه‌های هوایی خود علیه این گروه تروریستی را هم به گروه‌های ائتلافی نمی‌داد. اما انفجار در شهر مرزی سوروچ در جنوب این کشور باعث تغییر سیاست ترکیه در قبال کردها از یک طرف و داعش از طرف دیگر شده است.

بعد ازاین اتفاق، ترکیه اعلام کرد که در مقابله با داعش همه پایگاه‌های هوایی خود را در اختیار ائتلاف ضدداعش قرار می‌دهد و در صورت لزوم جنگنده‌های نیروی هوایی ترکیه نیز در این عملیات شرکت می‌کنند. به همین منظور روز جمعه، هواپیماهای اف-16 ترکیه به اهداف داعش در سوریه حمله کردند. از سوی دیگر ارتش ترکیه همزمان با حملات خود به مواضع داعش در سوریه، بمباران پایگاه‌های حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) را آغاز کرد.

همچنین این حرکات نظامی با یک عملیات گسترده امنیتی در سراسر این کشور که به دستگیری بیش از 300 نفرمنجر شد، همراه بود که هدف از آن کنترل گروه‌های تندرو و تشکل‌های مسلح و غیرمسلح کردها در سراسر ترکیه است. همزمان با بمباران مواضع پ.ک.ک، حزب کارگران کردستان اعلام کرد قرارداد آتش‌بس با آنکارا دیگر معتبر نیست. برخی از کارشناسان معتقدند در این بین فارغ از اینکه در آینده چه اتفاقی روی دهد وضعیت سیاسی ترکیه شکنندگی حادی پیدا کرده است.