جام جهانی برای مردم مهم است و جلب علاقه مردم هم برای سیاستمداران؛ با توجه به همین دو گزاره ساده می‌توان فهمید دلیل گرایش اهالی قدرت به مهم‌ترین تورنمنت فوتبالی دنیا چیست. روسای‌جمهور می‌خواهند نشان بدهند آنها هم مثل بقیه شهروندان به فوتبال علاقه دارند، هیجان‌زده می‌شوند و به ویژه وقتی پای تیم ملی به میان می‌آید، حس وطن‌پرستی‌شان اوج می‌گیرد. طی چند دهه اخیر هر دوره از مسابقات جام جهانی، به جولانگاه عده زیادی از سیاستمداران تبدیل شده است و عجیب آنکه این فرآیند همچنان سیر صعودی دارد. دنیا انگار به سمت این اصل اساسی پیش می‌رود که «سیاستمدار خوب، سیاستمدار عاشق فوتبال است!» در خلال برگزاری مسابقات جام بیستم هم بسیاری از صاحب‌منصبان کشورهای گوناگون علاقه خودشان را به محبوب‌ترین رشته ورزشی جهان نشان دادند.




زنی که همه معادلات را به هم زد
وقتی آرژانتین هم مثل آلمان فینالیست شد، شاید خیلی‌ها گمان می‌کردند خانم کریستینا فرناندس هم خودش را به استادیوم ماراکانا برساند؛ به خصوص که هم سنش از مرکل کمتر بود و هم راهش از صدراعظم آلمان کوتاه‌تر به نظر می‌رسید! با این وجود اما رئیس‌جمهور آرژانتین به بهانه بیماری در استادیوم محل برگزاری بازی نهایی حاضر نشد و تیمش را تنها گذاشت. اتفاق عجیب‌تر زمانی رخ داد که بازیکنان آلبی‌سلسته پس از کسب عنوان نایب‌قهرمانی به کشور برگشتند و در فرودگاه بوئنوس‌آیرس با فرناندس ملاقات کردند. خانم رئیس‌جمهور در این دیدار به مسی و دوستانش اطمینان خاطر داد که هیچ‌یک از مسابقات جام جهانی را ندیده و حتی فینال را هم تماشا نکرده است! وقتی در اغلب نقاط جهان سیاستمداران خودشان را به آب و آتش می‌زنند تا ثابت کنند به دنیای توپ گرد علاقه دارند، شگفت‌انگیز است که در سرزمین دیوانگان فوتبال یک رئیس‌جمهور چنین بی‌پروا از این رشته ورزشی ابراز انزجار می‌کند. این است که می‌گویند زن‌ها را هیچ‌وقت نمی‌شود شناخت!
pic۱



مذاکره بیخ گوش تیفوسی‌ها!
بعد از صعود تیم ملی آلمان به فینال جام جهانی، آنجلا مرکل خودش را به ورزشگاه ماراکانا رساند تا دیدار تیم کشورش با آرژانتین را از نزدیک تماشا کند. او که معمولا احساساتش را به خوبی بروز می‌دهد، در این فینال هم تا می‌توانست آلمان را تشویق کرد. او اما در جایگاه ویژه استادیوم تنها نبود؛ چرا که ولادیمیر پوتین هم آمده بود تا آنچه را قرار است چهار سال بعد در روسیه رخ بدهد، به وضوح لمس کند. در خلال برگزاری فینال جام بیستم صدراعظم آلمان و رئیس‌جمهور روسیه گفت‌وگوهایی هم با یکدیگر داشتند که ظاهرا بخشی از آنها مربوط به وضعیت اوکراین می‌شده است. وقتی پای فوتبال وسط باشد، می‌شود مذاکرات را هم کشاند بیخ گوش تیفوسی‌ها، اصلا وسط جشن قهرمانی!
pic۲





حقوقدان و هوادار فوتبال
دقایقی بعد از بازی ایران و نیجریه تصویری از حسن روحانی منتشر شد که وی در آن سرگرم تماشای این مسابقه بود. در حقیقت فوتبال باعث شده بود درهای خانه مردی که درست یک سال قبل برای رسیدن به قدرت تلاش می‌کرد به روی مردم باز شود. چند عکسی که از روحانی منتشر شد حاوی نکات زیادی بود؛ از سادگی محل سکونت او تا وفاداری رئیس دولت به برند پوشاک تیم ملی! انتشار این تصویر بازتاب‌های زیادی در سطح جهان و نیز رسانه‌های بین‌المللی داشت که از آن جمله می‌توان به طرح موضوع در وب‌سایت پربیننده «لسنته» در برزیل اشاره کرد. همچنین کاربران صفحه فیس‌بوک گاردین هم واکنش‌های بسیار زیادی به این تصویر نشان دادند که اغلب آنها مثبت بود. یک نفر نوشته بود: «دیوار نیاز به تابلو دارد.» یکی دیگر گفته بود: «امیدوارم همه مشکلات دنیا به کمک فوتبال حل شود.» و البته یک کاربر بانمک هم اضافه کرده بود: «جعبه دستمال کاغذی روی میز را دوست دارم، چون بعد از باخت به کار خواهد آمد!»pic3




پنج به علاوه یک، شاهد صفر صفر
وقتی تب فوتبال بالا می‌گیرد، زمان و مکان نمی‌شناسد؛ مثل فضانوردان آلمانی که تصویرشان هنگام تماشای دیدار نهایی تمام اینترنت را تسخیر کرده است. با این اوصاف بعید نیست که وقتی مذاکرات گروه 1+5 با اولین دیدار تیم ملی کشورمان برابر نیجریه تداخل می‌کند، اورانیوم کنار برود و حداقل برای دو ساعت جای خود را به گل و شوت و آفساید بدهد. در همین راستا انتشار تصاویر محمدجواد ظریف و دوستانش در حین تماشای بازی ایران و نیجریه در وین کلی سروصدا به پا کرد و با استقبال کاربران و رسانه‌ها روبه‌رو شد.
pic۴


من هم فوتبال می‌بینم، حتی در هواپیما!
طبیعی است که سیاستمداران دوست نداشته باشند در هیچ زمینه‌ای از هم عقب بمانند. وقتی پای فوتبال دیدن وسط می‌آید، باراک اوباما هم باید خودی نشان بدهد و تصویر خودش را در حین تماشای جام جهانی به دست مردم برساند.
طبق یک پروژه از قبل پیش‌بینی شده که از سال 94 و با میزبانی جام جهانی شروع شد، فوتبال در آمریکا طی یک دهه اخیر محبوبیت بسیار زیادی به دست آورده و تیم ملی این کشور هم رفته رفته قدرتمندتر از قبل شده است. امروز شاگردان کلینزمن قابل مقایسه با تیمی که به ایران باخت نیستند. آنها توانستند با کمک آلمان، تیم‌های قدرتمند پرتغال و غنا را از گروه دشوارشان کنار بزنند و به یک‌هشتم نهایی برسند. در چنین شرایطی طبیعی است که عقب ماندن رئیس جمهور از علایق عامه مردم، گناهی نابخشودنی به شمار می‌آید.
بنابراین تصاویر مفصلی از تماشای بازی آمریکا و آلمان در هواپیما توسط باراک اوباما منتشر شد تا معلوم شود او روی آسمان هم ول‌کن تیم کشورش نیست.pic۵




رئیس‌جمهور بد دهان!
این یکی شاید از همه عجیب‌تر بود و کلی هم سروصدا به پا کرد. بعد از محرومیت چهار ماهه سوارس توسط فیفا که بلافاصله با شکست اروگوئه برابر کلمبیا و حذف از جام جهانی همراه شد، رئیس‌جمهور این کشور به شدت فیفا را مورد حمله قرار داد. او که حتی در مراسم استقبال از سوارس هم حاضر شده بود، در یک نوبت مسوولان فدراسیون جهانی فوتبال را «پست‌فطرت» توصیف کرد و در نوبت بعدی دشنامی به آنها داد که ابدا قابل انتشار نیست! خوزه موخیکا کلا شخصیت جالبی دارد. او در دوران فعالیت‌های مسلحانه چریکی‌اش ۶ بار گلوله خورده و به خاطر بخشیدن قسمت قابل توجهی از درآمد ماهانه‌اش به فقرا، لقب فقیرترین رئیس جمهور جهان را یدک می‌کشد. نفر اول دولت اروگوئه سابقه ۱۵ سال حبس را دارد. او سقط جنین و مصرف ماری‌جوانا را آزاد کرده و تنها دو محافظ دارد. حالا و در شرایطی که گفته می‌شود محبوبیت وی در اروگوئه تا حدی نزول کرده، حمایت همه‌جانبه موخیکا از سوارس- ستاره محبوب مردم- می‌تواند به بهبود جایگاه اجتماعی او نیز کمک کند.
pic6