گردآوری و ترجمه: مریم رضایی

در سال ۲۰۱۶ شرکت اپل برای اولین بار در لیست بزرگ‌ترین شرکت‌های دنیا در مجله فورچون، جزو ۱۰ شرکت برتر قرار گرفت. این اتفاق در حالی رخ داد که گزارش‌ها حاکی از کاهش فروش گوشی‌های آیفون در سال گذشته بود. صعود اپل پس از آن رخ داد که بسیاری از شرکت‌های اول این لیست سال سختی را پشت سر گذاشتند. از جمله آنها می‌توان به شرکت فولکس واگن اشاره کرد که در سال ۲۰۱۶ تحت‌تاثیر رسوایی تقلب در تست گازهای آلوده‌کننده بود و همچنین چند شرکت نفتی که به واسطه کاهش قیمت نفت ضربه خوردند.

رتبه‌بندی بزرگ‌ترین شرکت‌های دنیا در مجله فورچون، هر سال براساس درآمد سالانه شرکت‌ها انجام می‌گیرد که سال گذشته، شرکت‌های آمریکایی با تعداد ۱۳۴ بیشترین حضور را در این رتبه‌بندی داشتند و چین و ژاپن در رده‌های بعدی قرار می‌گیرند.بر اساس رتبه‌بندی ۱۰۰ شرکت برتر دنیا از نظر سرمایه‌سازی در بازار، شرکت PwC، کشورهایی که بیشترین تعداد شرکت‌ها را در خود جای داده‌اند رتبه‌بندی کرده است. بر اساس این رتبه‌بندی، آمریکا با ۵۴ شرکت اول است و کشورهای چین، انگلستان، سوییس، آلمان، ژاپن، فرانسه، هنگ‌کنگ، بلژیک و استرالیا در رده‌های بعدی، سرمایه‌سازترین شرکت‌ها را در خود جای داده‌اند.

در رتبه‌بندی فورچون، والمارت، غول خرده‌فروشی آمریکایی، با اینکه با کاهش فروش در سال ۲۰۱۵ مواجه بود، برای سومین سال متوالی رتبه اول را کسب کرد. این شرکت در تلاش برای بازیابی سهم بازار خود از آمازون، سرمایه‌گذاری هنگفتی در فروشگاه‌ها و تجارت الکترونیک داشته است.به هر حال، رشد درآمد و سود بزرگ‌ترین شرکت‌های لیست مجله فورچون، به طور کلی در سال ۲۰۱۶ کاهش یافت که دلیل عمده آن رکود اقتصادی چین و رشد کند اقتصادی آمریکا و اروپا بوده است. لیست ۱۰ شرکت بزرگ دنیا در سال ۲۰۱۶ در جدول آمده است. از دیگر رتبه‌بندی‌های معتبر شرکتی، می‌توان به لیست نوآورترین شرکت‌های مجله فوربس اشاره کرد. این مجله شرکت‌های انقلابی را به واسطه ارزش افزوده‌ای که با نوآوری خود ایجاد کرده‌اند، لیست کرده است.

برترین‌شرکت‌های دنیا در سال گذشته