قیمت مسکن افزایش می‌یابد؟
فرید قدیری
دبیر گروه بورس
با به نتیجه رسیدن مذاکرات هسته ای ایران و ١+٥، بازارهای اقتصادی از برزخ یکساله خود خارج شدند. در این میان برخی جوسازی‌ها از احتمال جهش قیمت مسکن در کوتاه مدت حکایت می‌کند حال اینکه، مطابق تحلیل‌های کارشناسی و با کنار هم قرار دادن مستندات آماری از وضعیت گذشته، حال و آینده بازار مسکن، محتمل‌ترین گزینه برای آینده قیمت مسکن، گزینه افزایش تدریجی و خفیف قیمت مسکن آن هم پایین تر از نرخ تورم است. به گونه‌ای که قیمت واقعی مسکن در ماه‌های آینده همچنان منفی خواهد بود.

در حقیقت بازار مسکن همچون بازارهای خودرو، طلا، ارز و سکه، واکنش آنی به لغو تحریم‌ها نشان نمی‌دهد. از آنجا که متقاضیان خرید و فروش مسکن در هفته‌های گذشته انتظار کاهش قیمت در ماه‌های آینده را داشتند و برخی نیز فکر ثبات قیمت را در سر می‌پروراندند، بنابراین زمینه‌ای برای تحریک قیمت مسکن وجود ندارد، ضمن اینکه بازار سرمایه در حال حاضر از ظرفیت لازم برای جذب نقدینگی‌های ناشی از گشایش اقتصادی برخوردار است.

از طرفی، سیاست گذاران دولتی برای بازار مسکن که بیشترین سهم وزنی را در شکل‌گیری تورم و سبد هزینه خانوار دارد، مجموعه‌ای از برنامه‌های غیرتورمی طراحی خواهند کرد. فقط در یک صورت احتمال افزایش غیرطبیعی قیمت مسکن وجود دارد و آن ورود تقاضای سرمایه‌ای به بازار ملک و عدم پاسخگویی سمت عرضه در مقابل حجم تقاضا است که این وضعیت لااقل تا ماه‌های آتی به دلیل وجود مازاد عرضه در بازار مسکن، رخ نمی‌دهد ‌