توافق شد، خودرو بخریم؟
توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی در حالی به نتیجه رسیده که پیش از محقق شدن این موضوع مردم دست از خرید و فروش خودرو برداشتند و این روزها در حالی که مردم منتظر چشیدن طعم شیرین توافق در قیمت کالاها و محصولات هستند، دائم این پرسش را مطرح می‌کنند که خودرو بخریم یا نه؟ مهم‌ترین موضوعی که باعث پدید آمدن این پرسش شد، آغاز مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 بود. زیرا روند مثبت مذاکرات در طول دو سال اخیر باعث افزایش امید مردم شد و اظهارنظرهای مختلف کارشناسان نیز نوید کاهش مشکلات اقتصادی و افت قیمت‌ها را در کشور می‌داد. با این حال پس از بیانیه هسته‌ای لوزان در ابتدای سال جاری و شدت گرفتن این موضوع که با رفع تحریم‌ها مشکلات اقتصادی کشور برطرف می‌شود، بازار خودرو با تاثیرپذیری از اینکه نتیجه مذاکرات مثبت خواهد بود و قیمت خودرو کاهش پیدا می‌کند در رکود فرو رفت و توقع کاهش قیمت به یکی از انتظارات مشتریان در خصوص قیمت خودرو تبدیل شد. بنابراین مشتریان با انتظار نسبت به اینکه قیمت خودرو کاهش می‌یابد، این پرسش را که خودرو بخریم یا نه همواره مطرح می‌کنند. فعالان بازار تاکید می‌کنند انتظاری که مشتریان برای کاهش قیمت‌ها و صد البته ورود خودروهای جدید به کشور دارند، به افزایش رکود خرید و فروش دامن زده است. رکود بازار در حالی است که برخی از خودروسازان، محصولات خود را با تخفیف‌های بسیار زیاد در بازار عرضه می‌کنند اما نه تنها این خودروها خریداری نمی‌شوند، بلکه خودروهای دارای شرایط فروش ویژه نیز خریدار ندارند. هر چند چرایی پیدایش رکود در بازار مشخص است اما پاسخ به این پرسش که در شرایط فعلی خودرو بخریم یا نه نیازمند بررسی سناریوهای مختلف است.
خودرو ارزان می‌شود؟

شاید مهم‌ترین سناریوی موجود پیش پای مشتریان که باعث شد دست از خرید خودرو بکشند بحث کاهش قیمت خودروهای داخلی به دلیل رفع تحریم‌ها است. موضوعی که در حال حاضر به یکی از مطالبات مردم از خودروسازان و مسوولان تبدیل شده است و مشتریان انتظار خرید خودرو ارزان را دارند. توقعی که بسیاری از کارشناسان اقتصادی، نسبت آن با واقعیت‌های اقتصادی حال حاضر کشور را رد می‌کنند و معتقدند که با رفع تحریم‌ها نه تنها کاهش قیمت نخواهیم داشت، بلکه متناسب با دیگر مباحث اقتصادی موجود در کشور با افزایش قیمت خودرو نیز روبه‌رو خواهیم بود. در همین راستا خودروسازان نیز توقع کاهش قیمت را با واقعیت‌های کنونی اقتصادی کشور منطبق نمی‌خوانند و معتقدند در صورتی باید انتظار کاهش قیمت خودرو را داشته باشیم که نرخ ارز، نرخ تورم و هزینه‌ تولید خودرو کاهش یابد حال آنکه نه تنها تغییری در این زمینه‌ها ایجاد نشده، بلکه همراه با تورم ۱۵ درصدی در کشور شاهد افزایش هزینه‌های تولید خودرو نیز بوده‌ایم. در این شرایط دوگانه بسیاری از مشتریان امید خود را به شورای رقابت و کاهش قیمت از سوی این شورا بسته‌اند. این در حالی است که شورا نیز بحث قیمت خودرو در سال جدید را دچار بلاتکلیفی کرده است. با این وجود بنا به عقیده کارشناسان چندی دیگر که قیمت جدید خودروهای داخلی توسط شورا اعلام شود، تکلیف بازار خودرو مشخص می‌شود و مشتریان از سردرگمی خارج خواهند شد.این در شرایطی است که برخی دیگر از کارشناسان معتقدند اگر شورای رقابت قیمت خودرو در سال جدید را افزایش دهد با وجود آنکه مشتریان ماه‌هاست که انتظار کاهش قیمت را دارند، بنابراین این اتفاق به رکود هرچه بیشتر خرید و فروش خودرو دامن خواهد زد.

امید به ورود خودرو خارجی ارزان
یکی از دلایل دیگری که در دوران کنونی باعث شده بسیاری از مشتریان با این پرسش مواجه شوند که خودرو بخرند یا نه؟ به ورود خودروسازان خارجی با مدل‌های جدید بر می‌گردد. چند سالی می‌شود که به دنبال تشدید تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران، خودروسازی کشور امکان همکاری با غول‌های خودروسازی جهان را از دست داده است. همین موضوع باعث شد تا خودروسازان با کاهش تولید و از سوی دیگر افت کیفیت محصولات خود ضرروزیان‌های بسیاری را متحمل شوند. این موضوعات در کنار افزایش قیمت خودرو باعث شد تا از یکسو مشتریان از محصولات داخلی گلایه داشته باشند و از سوی دیگر اعتماد خود را نسبت به محصولات داخلی از دست بدهند. حالا با توافق هسته‌ای و بحث رفع تحریم‌ها در آینده نزدیک بسیاری از مشتریان دست از خرید خودرو برداشته‌اند و منتظر حضور خودروسازان اروپایی و محصولات تازه آنها هستند. بسیاری از مشتریان به دوران پیش از تشدید تحریم‌ها نگاه می‌کنند و اینکه در آن زمان برخی از خودروسازان موفق جهان در ایران حضور داشتند و محصولاتی که به دست آنها می‌رسید از کیفیت مطلوبی برخوردار بود. مشتریان ایرانی در حال حاضر این شرایط را در نظر نمی گیرند که بازگشت دوباره این خودروسازان به کشور نیازمند صرف زمان است و به امید خرید خودرو خارجی با کیفیت و استاندارد روز جهان به انتظار نشسته اند.

آنها پس از توافق هسته‌ای، با شک و تردید بازار خودرو را دنبال می‌کنند. از سوی دیگر موضوع ورود خودروهای جدید و دارای قیمت مناسب نیز برای مشتریان اهمیت بسیار دارد. بسیاری از مشتریان فکر می‌کنند که بعد از رفع تحریم‌ها خودروهای به‌روز دنیا با قیمت مناسب در کشور تولید می‌شود به همین دلیل میل و رغبت خود را برای خرید محصولات داخلی از دست داده‌اند زیرا آنها فکر می‌کنند که خرید خودرو در شرایط کنونی نوعی ضرر و زیان است. این در حالی است که به اعتقاد کارشناسان، بیشتر خودروهایی که قرار است در آینده وارد بازار کشور شود نه تنها ارزان نیستند بلکه به نسبت خودروهای کنونی از قیمت بالاتری برخوردارند.بنا به گفته کارشناسان با رفع تحریم‌ها در ماه‌های آینده، یکسال زمان نیاز هست تا توافق هسته‌ای تاثیرات خود را نشان دهد. این در حالی است که به گفته کارشناسان حضور دوباره خودروسازان جهانی در کشور به دلیل مطالعه بازار ایران است و در صورتی که بخواهند به صورت مشترک با خودروسازان ایران به همکاری بپردازند، برای ایجاد زیرساخت‌های لازم خود از جمله راه‌اندازی خط تولید نیازمند مدت زمانی مابین یک تا دو سال را هستند.