حزیران موسم حجامت
عاطفه چهره‌گشا حجامت یک روش خون گیری است که به‌منظور پیشگیری و درمان بیماری‌ها انجام می‌شود و این نام‌گذاری احتمالا به علت شیوه عمل آن است که ازطریق تحجیم و گشایش و انبساط موضعی عمل می‌کند.حجامت از ارکان نظام طب سنتی و طب اسلامی است که با قدمت٣٣٠٠ سال قبل ازمیلاد مسیح در مقدونیه و سپس دریونان باستان و بعد در حدود٢٦٠٠ سال قبل از میلاد مسیح در ایران و چین و سپس١٥٠٠ سال قبل در هند انجام می‌شده است و توسط بقراط و جالینوس و پس از ظهور اسلام به صورت کامل و بنا به توصیه رسول اکرم(ص) به جهان بشریت اهدا شد..حجامت در واقع اعمال یک استرس فوری به سیستم ساکن دفاع عمومی بدن است تا آن را علیه کلیه عوامل درونی و بیرونی هوشیار و فعال کند. بیشترین کاربرد حجامت در بُعد پیشگیری است و با مکانیسم‌های مختلفی از جمله تنظیم سیستم ایمنی، تنظیم ترکیبات شیمیایی و هورمونی خون و تنظیم سیستم اعصاب خودکار بدن از ابتلا به انواع بیماری‌ها پیشگیری می‌کند. علاوه براین حجامت کاربرد‌های درمانی نیز دارد به نحوی که در درمان برخی بیماری‌ها مانند سردردهای عصبی و میگرنی، چربی، قند و اوره خون، سنگ‌های کلیوی و کیسه صفرا موثر است.
به وسیله حجامت خون‌های آلوده و غیرقابل استفاده (مانند روغن سوخته وسایل نقلیه) از بدن خارج می‌شود. این خون‌ها به مرور زمان در پشت و برخی دیگر از نقاط بدن جمع شده و در فرصت‌های مناسب به تدریج توسط بدن خارج می‌شود، اما عملکرد بدن در این زمینه بسیار کند است به گونه‌ای که به مرور زمان بر تراکم این خون‌های آلوده افزوده می‌شود و سلامتی ما را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
روش حجامت
حجامت انواع مختلفی دارد که محل و روش انجام آن متفاوت است، ولی آنچه در این قسمت بیان شده است در خصوص حجامت عام می‌باشد که به‌طور معمول مطرح بوده و انجام می‌شود.محل حجامت عام بین دو کتف است. ابتدا به وسیله لیوان مکش مخصوص، خون‌های آلوده در نقطه خاصی جمع می‌شود و سپس توسط تیغ چند خراش سطحی ایجاد می‌شود. این کار درد بسیار مختصری دارد. سپس خون‌های آلوده وارد لیوان شده و دور ریخته می‌شود. در مراکز معتبر لیوان و تیغ حجامت استریل و یکبار مصرف ‌است.البته محل حجامت بستگی به نوع درمان و تشخیص پزشک متخصص تغییر می‌کند وقسمت‌های مختلف بدن را حجامت می‌کنند. از حجامت برای درمان بیماری‌های فراگیر و مهمی ‌مانند سکته قلبی، مالیخولیا، سردرد‌های میگرنی و بخشی از بیماری‌های پوستی بهره می‌گرفته‌اند.
توصیه‌های قبل از حجامت:
با شکم گرسنه هیچ‌وقت حجامت نکنید.
ساعت قبل از حجامت سیگار مصرف نشود.
یک ساعت قبل از حجامت شربت آب انار، ساندیس انار، عسل و مایعات فراوان بنوشید. ( البته نوشیدن زیاد به آن معنی نیست که بیش از معمول نیاز بدن مصرف شود؛ چرا که در روایت‌ها اثرات منفی زیاد نوشیدن برابر اثرات پرخوری غیرمایعات بیان شده است).
از با تجربه بودن شخصی که می‌خواهد شما را حجامت کند، اطمینان داشته باشید.
۲۴ ساعت قبل از حجامت نزدیکی ممنوع است.
جهت استمداد از باری تعالی برای شفا گرفتن دعای هنگام حجامت را که از امام هشتم (ع) منقول است بخوانید.
انجام حجامت در روزهای ۱۳ تا ۲۷ ماه قمری مطلوب‌تر است.
حجامت متوالی با فاصله چند روز ممنوع است.
بانوان هنگام عادت ماهانه حجامت نکنند.
حجامت برای افراد بلغمی‌مزاج ممنوع و مضر است.
اطفالی که حجامت می‌شوند کمتر دچار عفونت و سرما خوردگی و بیماری می‌شوند و مقاومت بدن آنها در مقایسه با اطفال و نوجوانان حجامت نشده بسیار بیشتر است.
قبل از حجامت حتما عینک را از چشم بردارید.
اما حجامت در چه روزهایی بیشتر توصیه شده است؟
تأثیر جاذبه ماه و خورشید بر روی جانداران از دیرباز موردتوجه دانشمندان و حکما بوده است. در برخی احادیث نیز بر حجامت در ایام پر فشار ماه که جاذبه و خورشید در حداکثر میزان است تاکید شده است.
جاذبه ماه و خورشید همچنان‌که بر آب دریا تاثیر دارد و باعث جزر و مد آب می‌شود، همچنین بر ترکیبات موجود در خون انسان نیز موثر است و امروزه این مساله کاملا به اثبات رسیده است.
رسول اکرم(ص): هر کس روز سه‌شنبه هفدهم یا نوزدهم یا بیست و یکم ماه قمری حجامت کند، شفای بیماری یک‌سال او خواهد بود.
امام رضا (ع): خون در افزایش هلال ماه افزایش می‌یابد و در کاهش هلال کاهش می‌یابد.
در روایت دیگری هفتم ماه حزیران رومی (خردادماه) برای حجامت توصیه شده است. با توجه به روایات مختلف و متعدد، حجامت در روزهای هفتم، چهاردهم، هفدهم، نوزدهم و بیست و یکم ماه قمری به‌عنوان بهترین روزها تاکید شده است.
با توجه به روایات مختلف و تطبیق آن با تاثیر جاذبه ماه می‌توان چنین نتیجه گرفت که دهه دوم هر ماه قمری برای حجامت بهتر از سایر ایام ماه است.
چه افرادی را نباید حجامت کرد؟
حجامت پیشگیرانه خطرآفرین نیست و با رعایت اصول صحیح می‌توان آن را حداقل سالی دو مرتبه در فصل بهار و پاییز انجام داد، ولی حجامت به‌منظور درمان، اگر توسط افراد غیر پزشک و غیر مطلع انجام شود، ممکن است نه تنها موجب درمان نشود، بلکه مشکلاتی را نیز برای بیمار ایجاد کند. تجربه نشان داده است که برای افراد ذیل نباید حجامت انجام شود:
افرادی که طبق تعریف طب سنتی در گروه بلغمی مزاج‌ها قرار می‌گیرند. در این افراد ابتدا باید غلبه بلغم را با برنامه غذایی و تجویز مسهل رفع کرده و سپس حجامت انجام داد.
زنان باردار تا پایان ماه چهارم حاملگی (تشکیل کامل جنین).
حجامت زنان در ایام عادت ماهانه به‌خصوص در اواخر عادت ممکن است موجب افت شدید فشار خون و مشکلات دیگر شود.
افراد دچار مشکلات انعقادی مثل کمبود پلاکت و هموفیلی.
عده‌ای از پزشکان معتقدند که در افراد دچار فشار خون خیلی بالا ابتدا باید فشار خون را کنترل و سپس اقدام به حجامت کرد.
اما عده‌ای دیگر از پزشکان نیز معتقدند که حجامت این افراد هیچ مانع و خطری ندارد و حجامت را باعث تعدیل فشار خون این افراد می‌دانند.