اثری از برنده جایزه ادبی نوبل 2015

کتاب «جنگ چهره‌ زنانه ندارد» نوشته سوتلانا آلکساندرونا الکسیویچ با ترجمه عبدالمجید احمدی از سوی نشر چشمه منتشر شد. این نویسنده بلاروسی در سال ۲۰۱۵ موفق به دریافت جایزه نوبل ادبیات شده است.

در پشت جلد این کتاب می‌خوانیم: «سوتلانا الکسیویچ (۱۹۴۸) اولین نویسنده تاریخ است که به‌خاطر نوشته‌هایش در ژانر مستندنگاری جایزه‌ ادبی نوبل را از آن خود کرد. جنگ چهره‌ زنانه ندارد روایت پرفرازونشیب این مستندنگار بلاروسی‌ است از روزگار و خاطرات زنانی که در ارتش اتحاد جماهیر شوروی در جنگ جهانی دوم جنگیدند و حالا بعد از سال‌ها از کابوس‌ها و تنهایی‌شان می‌گویند. او چندصد نفر از این زنان را می‌یابد و با تمام‌شان حرف می‌زند. از هر قشری هستند؛ پرستار، تک‌تیرانداز، خلبان، رخت‌شور، پارتیزان، بی‌سیم‌چی و... زنانی که پوتین پوشیدند و در ترکیب خاک و خون و ترس زنده ماندند. این کتاب نگاه جدیدی به مقوله جنگ دارد و تلاش می‌کند تا نشان دهد که زنان نیز مانند مردان در جنگ‌های اخیر سهمی داشته‌اند. شاید همین نگاه‌های تازه باعث شده که الکسیویچ بتواند برای یک کتاب غیر داستانی برنده جایزه نوبل ادبیات شود.

سوتلانا الکسیویچ روزنامه‌نگار و نویسنده بلاروسی، متولد ۱۹۴۸ است که پس از فارغ‌التحصیل شدن از مدرسه در چند نشریه محلی به‌عنوان خبرنگار مشغول کار شد. شهرت او به‌عنوان روزنامه‌نگار به‌دلیل نوشتن و روایت درباره رویدادهای کشورش چون جنگ جهانی دوم، جنگ شوروی و افغانستان، سقوط اتحاد جماهیر شوروی، فاجعه چرنوبیل و گفت‌وگو و مصاحبه با شهود این واقعه است که منجر به آزار و اذیت او توسط نظام حاکم آن دوره شد.کسب جایزه نوبل ادبیات، جایزه مدیسی و جایزه صلح ناشران آلمان بخشی از افتخارات این بانوی نویسنده است. کتاب به بهای ۲۶ هزارتومان از سوی نشر چشمه منتشر شده است.