خودروهای وارد شده به بازار ایران کدامند؟ با چه قیمت‌هایی خریداری شده‌اند؟ با چه قیمت‌هایی به فروش می‌رسند؟

در این گزارش قصد داریم به دنبال پاسخی برای و بسیاری از سوالات این چنینی باشیم که در ذهن بسیاری از افراد نقش بسته است‌ سهم بازار ایران از واردات خودرو را اغلب خوردوهای لوکس تشکیل می‌دهند، خودروهایی که با قیمت‌های بالایی به فروش می‌رسند، اما در این میان خودروهای ارزان‌قیمت که لوکس هم نیستند در ایران قیمت‌های بالایی دارند؛ شاید تا چندی پیش می‌شد با 50 میلیون تومان یک نمونه بنزcکلاس مدل 2006 خرید اما در حال حاضر با این رقم باید سراغ خودروهای چینی همانند جیلی و یا mvmx33 بروید.

به هرحال شیوه قیمت‌گذاری خوردو در ایران سلیقه‌ای شده و هرکس هر قیمتی که دوست دارد روی خودروهایش می‌گذارد.در شش ماه گذشته، خودروهای جدید زیادی وارد بازار ایران نشده‌اند اما همان خودروهایی که پا به بازار نهاده‌اند سرو صدای زیادی به پا کرده‌اند. مازراتی گرن توریسمو و کواتروپورت از این دسته از خودروها هستند که به تازگی پلاک ملی را دریافت کرده‌اند و البته قیمت‌های نجومی دارند. قیمت این خودرو در بازار در حدود 770 تا 860 میلیون تومان است، این در حالی است که در بازار‌های خارجی نمونه گرن توریسمو کانورتیبل از 123000 تا 142700دلار قیمت دارد و نمونه کواتروپورت نیز 127250 تا 135200 دلار قیمت دارد. این نکته را هم یادآور می‌شوم که در این نمونه fendiedition این خودرو نیز راهی بازار ایران شده است، خودرویی که تنها 50 دستگاه از آن در سراسر دنیا وجود دارد که فقط 13 دستگاه از آن راهی بازار ایران شده است و قیمت آن به بیش از یک میلیارد تومان می‌رسد. میتسوبیشی asx نیز در نمایشگاه‌های تهران خودنمایی می‌کند و به‌تازگی پلاک ملی دریافت کرده است، این خودرو نیز در حال حاضر در حدود125میلیون تومان قیمت دارد، این در حالی ‌است که در بازار‌های خارجی از 19795 تا 21995 دلار به فروش می‌رسد. خودروی دیگری که به تازگی پا به بازار ایران نهاده است میهمانی دیگر از کشور ایتالیاست.

خودروی هاچ‌بک که در بازار ایران قیمت‌های بالایی پیدا کرده است و البته آن‌طور که باید موفق نبوده است، این خودرو آلفارومئو نام دارد و مدل‌های جولیتا و میتو به بازار ایران عرضه شده است که البته در حال حاضر مدل جولیتا در بازار با قیمتی در حدود 133 میلیون تومان به فروش می‌رسد، این در حالی ‌است که این خودرو در بازار‌های جهانی 39000 دلار قیمت دارد و مدل میتو که در بازار ایران در حدود 100 میلیون تومان است، در بازار‌های خارجی از 30000 تا 35000 دلار قیمت دارد. این نکته را نباید فراموش کرد که خوردوهایی که در ایران با چنین قیمتی به فروش می‌رسند، با ارز دولتی خریداری شده‌اند و در حال حاضر با توجه به قیمت ارز آزاد، با افزایش قیمت روبه‌رو هستند و با قیمت‌های بالا خرید و فروش می‌شوند. مدل‌های مختلف پورشه نیز در بازار این روزها هم از قیمت‌های بالایی برخوردارند و هم اینکه بازار خوبی دارند. در شش ماه گذشته بنز Eکلاس نسل جدید نیز پا به بازار ایران نهاده و حضوری پر رنگ داشته است. لکسوس rx350 جدید هم یکی دیگر از میهمانان بازار بود که با قیمتی در حدود 270 میلیون تومان در بازار، خرید و فروش می‌شود. اما لکسوس مدل ES350 خود را هم راهی بازار ایران کرد، خودرویی که در حدود 210 میلیون تومان قیمت دارد. تویوتا هم مدل‌های جدید کمری و آریون را روانه بازار ایران کرده است. شرکت کیا هم خودروی کوچک پیکانتو را راهی بازار ایران کرده است که در حدود 52 میلیون تومان قیمت دارد، اما خودروهایی که در بازار ایران قیمت‌های نجومی را به دوش می‌کشند در بازار‌های جهانی با قیمت‌های به مراتب پایین‌تری به فروش می‌رسند، این در حالی است که حتی اگر تعرفه گمرک را هم به قیمت اصلی این خودروها اضافه کنیم، باز هم قیمت‌های نجومی را در ایران به خود گرفته‌اند که البته در این قیمت‌ها دلالان بازار بی‌تاثیر نبوده‌اند. در جدول بالا قیمت برخی از خودروهای وارد شده به بازار ایران را مشاهده می‌کنید که قیمت آنها در بازار‌های جهانی نیز در کنار آنها آورده شده است.