نقش جهان با پل‌هایش
اصفهان یکی از پررفت‌وآمدترین مناطق در ایام نوروز است. با آنکه آب و هوای اصفهان نیمه‌خشک و معتدل است و شهر کم آبی محسوب می‌شود، ولی اصفهان به واسطه وجود رودخانه زاینده‌رود و پل‌های بی‌شمار و دیگر آثار تاریخی موجود، یکی از مقاصد گردشگری عمده به شمار می‌رود. از طرف دیگر خوشبختانه امکانات ویژه و خاصی برای گردشگران در این شهر در نظر گرفته شده است. همچنین در مرکز بودن این استان و دسترسی آسان به آن با راه‌های ارتباطی مختلف خودش یکی از مزیت‌های عمده این شهر است.
در کنار این خصوصیات شهر اصفهان به‌عنوان نخستین پایتخت فرهنگی کشورهای اسلامی است و صنایع دستی اعم از قلم کاری، خاتم کاری، ترمه و... در آن وجود دارد که در ایام نوروز می‌تواند یک سوغاتی خوب از سفر شما باشد. تقریبا صنایع دستی و سوغاتی‌های تمام نقاط ایران را در حاشیه میدان نقش جهان و در بازار قدیمی اصفهان، می‌توانید تهیه کنید. در کنار اینها شیرینی‌های اصفهان از جمله گز و پولکی می‌توانند کام هر گردشگری را شیرین کنند و البته امتحان غذای محلی که همانا «بریانی» (بریونی) به مذاق خیلی‌ها خوش می‌آید، اما گردشگران اصفهان را به خاطر آثار تاریخی‌اش می‌شناسند؛ بیشتر آثار این شهر مربوط به دوره صفوی و مهم‌ترین مناطق گردشگری آن در حاشیه زاینده‌رود است.
عمارت عالی قاپو، مسجد شیخ لطف‌الله، مسجد امام (مسجد شاه)، کلیسای وانک، منار جنبان، کاخ چهل ستون، کاخ هشت بهشت، چهار باغ، آتشگاه، گورستان قدیمی تخته فولاد، بازار تاریخی اصفهان، میدان نقش جهان، باغ پرندگان، پل خواجو، پل شهرستان، سی و سه پل (پل الله‌وردی خان) و... از مهم‌ترین نقاط دیدنی و تاریخی شهر اصفهان هستند. پیشنهاد ما این است که حتما سری به این مناطق بزنید، خصوصا عمارت چهلستون که در اوایل قرن 11 هـ.ق بنا شده است. نقاشی‌های دیواری چهلستون زیر نظر هنرمند نامدار عصر صفوی، رضا عباسی با خصلت بزرگ نمایی به شیوه مینیاتورهای ایرانی انجام گرفته است.
اصفهان را می‌توان شهر پل‌ها دانست و یکی از معروف‌ترین این پل‌ها پل خواجو است که در قسمت شرق رودخانه زاینده‌رود قرار دارد و در سال ۱۰۶۰ هجری، مصادف با زندگی شاه عباس دوم احداث شده است. پل خواجو در طراحی قدیم برای چندین منظور در نظر گرفته شده است؛ قسمت فوقانی برای حرکت سریع و عبور کالسکه‌ها و چهارپایان بوده، در حالی که بخش تحتانی عمدتا برای حرکت آرام و توقف و تامل عابران پیاده کاربرد داشته است. اما معروف‌ترین پل این شهر را می‌توان سی وسه پل دانست. زمانی که اصفهان به عنوان مرکز حکومت دولت صفوی انتخاب شد، جهت گسترش شهر به طرف جنوب قرار گرفت، از این رو دروازه دولت به سوی جنوب احداث شد که حدود شش کیلومتر طول آن بود. این خیابان از رودخانه عبور می‌کرد و بدین‌جهت معماران آن زمان، پل اله‌وردیخان را که به سی و سه پل معروف است روی زاینده‌رود و منطبق بر محور چهارباغ تاسیس کردند.
اما اصلی‌ترین مکان گردشگری اصفهان میدان نقش جهان است که یکی از زیباترین میدان‌های جهان به طول حدود 512 متر و عرض 160 متر است و در اطراف آن حجره‌هایی یک اندازه و یک شکل در دو طبقه احداث شده است. چهار اثر تاریخی بی‌نظیر در اطراف این میدان قراردارد. عمارت عالی قاپو ـ مسجد امام ـ مسجد شیخ لطف اله و سر در بازار قیصریه از این بناهای شگفت‌انگیز هستند. در وسط میدان اصلی، زمین و دو دروازه سنگی چوگان قرار دارد، این میدان امروزه یکی از مراکز اصلی عرضه صنایع دستی اصفهان محسوب می‌شود. عمارت عالی قاپو اصفهان از دیگر نقاطی است که حتما باید سر بزنید. این کاخ در قرن یازدهم هجری در شش طبقه احداث شده است و هر طبقه تزئینات هنری خاصی دارد. از قسمت‌های مهم این کاخ، ایوان طبقه سوم، حوض مسی و تالار پذیرایی است که با زیباترین نوع نقاشی و گچ‌بری تزئین شده است. تالار موسیقی طبقه ششم، تزئینات گچ‌بری بی‌نظیر آن و اغلب کارهای هنری به وسیله رضا عباسی هنرمند مشهور آن دوران انجام شده است. در قسمت جنوبی میدان نقش جهان ـ یکی از زیباترین مساجد جهان اسلام قراردارد که به دستور شاه عباس اول، توسط استاد علی اکبر اصفهانی احداث شده است. در داخل مسجد یک حیاط اصلی و مرکزی، با چهار ایوان و دو حیاط فرعی جانبی قراردارد. گنبد خانه جنوبی به‌صورت دو پوش اجرا شده و فضای بین این دو گنبد حدود 12 متر ارتفاع دارد. ارتفاع گنبد خارجی از کف مسجد 50 متر است.
اگر سری به ضلع شرقی میدان بزنید، در آنجا مسجدی قرار دارد که در زمان شاه عباس اول صفوی، هنگام احداث میدان و همراه با بناهای اطراف آن به منظور محل عبادت و حوزه تدریس مرحوم شیخ لطف‌اله - که از علما و روحانیون بزرگ جبل عامل در لبنان بوده- ساخته شده است. ساختمان مسجد در سال ۱۰۱۱ هـ.ق آغاز و در سال ۱۰۲۸ به پایان رسیده است. این مسجد یک شبستان زیرزمینی دارد که کف گنبدخانه را از سطح زمین بالاتر قرار می‌دهد. سطوح داخلی به‌ویژه محراب مسجد شیخ لطف‌اله از شاهکارهای بی‌نظیر هنر کاشی کاری هفت رنگ و معرق است. اما یکی از جالب‌توجه‌ترین مقاصد گردشگری در اصفهان را می‌توان کلیسا و موزه وانک دانست. در قرن یازدهم هجری، تعدادی از ارامنه ساکن در ارمنستان فعلی به اصفهان منتقل شده و در دهکده‌ای به نام جلفا اسکان یافتند. در این منطقه چند کلیسا از جمله کلیسای وانک احداث شد. کلیسای وانک یکی از زیباترین کلیساهای ایران است که دارای آمیخته‌ای از معماری ایرانی و اروپایی است. داخل کلیسا تزئینات هنری از جمله گچ‌بری، نقاشی و طلاکاری وجود دارد. در کنار کلیسا، موزه باارزشی وجود دارد که در آن تابلوهای نفیس نقاشی، کتب خطی و دیگر اشیا نفیس هنری دیده می‌شود.
اما حیف است که تا اصفهان رفته باشید و سری به منارجنبان نزنید. تنها کافی است چند کیلومتر از شهر خارج شوید. منارجنبان یکی از آثار تاریخی مشهور ایران است که در 5 کیلومتری غرب اصفهان در جاده اصفهان به نجف آباد قراردارد و دارای یک ایوان و دو مناره است. قبر عبدا... ابن‌محمد ابن محمود یکی از چهره‌های شاخص قرن 8 هجری در این بنا قرار دارد. یکی از ویژگی‌های این بنا این است که اگر یکی از مناره‌ها تکان داده شود، مناره دوم و تمام ساختمان تکان می‌خورد و حرکت بسیار محسوسی دارد.
برای اقامت در اصفهان گزینه‌های زیادی دارید. هم هتل‌های زیبا و مجلل هست و هم طرح‌های اسکان مسافران نوروزی وجود دارد و هم مثل هر ساله برخی از پارک‌های شهر تجهیز شده‌اند که مسافران چادر بزنند، اما ما یک پیشنهاد متفاوت برای شما داریم؛ اسکان در کاروانسراهای دوران شاه عباس. ازجمله این کاروانسراها، کاروانسرای شاه عباسی است که در 40 کیلومتری جاده اصفهان به تهران واقع شده است. این کاروانسرا نه‌تنها به‌عنوان یک اثر تاریخی شناخته شده، بلکه به‌عنوان یک واحد اقامتی و پذیرایی دارای فضایی سنتی و آرامش بخش است. برای تزئین قسمت‌های مختلف این کاروانسرا از هنرهای تزئینی که طی قرون گذشته در بناهای تاریخی اصفهان به کار گرفته شده بودند، الهام گرفته شده است.