گردشگرانی که به کوه می‌زنند! - ۹ آذر ۹۱
پرستو فخاریان
گردشگران ورودی به ترکیه می‌توانند تعطیلات خود را با تنوع چشمگیری در انواع گردشگری این کشور بگذرانند. موقعیت جغرافیایی و تاریخی این کشور این امکان را ایجاد می‌کند که اشکال متعددی از توریسم همچون: توریسم ورزش‌های زمستانی، توریسم چشمه‌های آب معدنی، توریسم طبیعت‌گردی، توریسم شکار، توریسم همایش‌ها و کنگره‌ها، توریسم جوانان، توریسم مذهبی، توریسم کشتیرانی، توریسم پرندگان و... زمینه‌های توسعه اجتماعی، اقتصادی ترکیه را فراهم آورد. از میان این همه، به نظر می‌رسد ترکیه توانسته است در زمینه‌ گردشگری ورزشی و گردشگری درمانی (به‌ویژه چشمه‌های آب گرم)،‌ سرمایه‌گذاری‌های مناسبی صورت دهد و همچنان با اتکا بر پتانسیل‌های موجود در این دو نوع گردشگری، به جذب سرمایه در بخش خصوصی و دولتی همت بگمارد. در این مطلب قصد داریم به شکل خاصی از گردشگری ورزشی در این کشور (توریسم زمستانی) بپردازیم و مناطق مستعد آن را بررسی کنیم.


گردشگرى که حداقل ۲۴ ساعت در منطقه مورد بازدید بماند و هدف سفرش شرکت در فعالیت‌های مرتبط با ورزش نظیر: ورزش کردن، تماشاى رویداد‌های ورزشى، تماشاى جاذبه‌های ورزشى و در قالب فعالیت‌های رقابتى و غیررقابتى، باشد گردشگر ورزشى می‌گویند. یکی از انواع خاص آن، توریسم ورزش‌های زمستانی است. پیست‌های متعدد اسکی در شهرهایی مانند قیصریه، بینگول، ازمیر، ارضروم، بورسا، آنتالیا، بولو، ارزنجان، اسپارتا و... ایجاد شده است که به طرق مختلف پذیرای علاقه‌مندان داخلی و خارجی است. مرکز اسکی الما داغ در محدوده استان آنکارا و در دامنه شمالی الما داغ قرار گرفته است و از امتیازات آن نزدیکی به مرکز شهر است. از مرکز شهر می‌توان با وسایل نقلیه دانشگاه یا وسایل نقلیه شخصی به مرکز اسکی رفت و آمد نمود. این پیست که در دامنه شمالی الما داغ و در ارتفاعات 1800 - 1500 متری قرار دارد، بدون درخت و با مراتع آلپین پوشیده شده است. پیشنهاد ما این است که در ماه‌های ژانویه تا مارس که ارتفاع برف در این ناحیه بین 60 - 30 سانتیمتر می‌باشد، به آنجا سفر کنید. در این پیست اسکی نیز، خانه اسکی متعلق به دانشگاه صنعتی خاورمیانه، دانشگاه حاجت تپه، دانشگاه آنکارا و اداره کل ورزش و جوانان و همچنین هتل توربان متعلق به وزارت گردشگری و دو رستوران خصوصی وجود دارد. با این حساب به نظر می‌آید بخش خصوصی و دولتی در ترکیه توانسته اند تعامل مناسبی را با یکدیگر داشته باشند. مرکز اسکی اولو داغ، در 36 کیلومتری جنوب بورسا قرار دارد و مهم‌ترین مرکز ورزش‌های زمستانی ترکیه است. این منطقه در سال 1961 به عنوان پارک ملی اعلام شد و علاوه بر پتانسیلی که در توریسم زمستانی دارد، در تابستان‌ها نیز شرایط مساعدی برای کمپینگ و پیک‌نیک‌های روزانه دارد. مرکز اسکی اولو داغ متشکل از دو منطقه می‌باشد که منطقه شماره 1 به لحاظ سرمایه‌گذاری تکمیل شده است و منطقه شماره 2 که در سال 1986 عنوان مرکز توریستی به خود گرفت، 11 اقامتگاه با ظرفیت 3300 تخت را برای پذیرایی از ورزشکاران و بازدیدکنندگان دارد. شرایط جغرافیایی اولو داغ برای اسکی هلیکوپتری بسیار مناسب و علاوه بر آن اسنو بورد، بیگ فوت، پاتیتاژ و موتورسواری روی برف نیز از جمله تفریحات زمستانی این پیست اسکی می‌باشد. از طریق جاده زمینی یا به‌وسیله تلکسی می‌توان به این ناحیه رفت. از مرکز شهر بورسا تا پیست اسکی 5/1 ساعت فاصله وجود دارد. در این مرکز 12 اقامتگاه دولتی و 15 اقامتگاه خصوصی جمعا 27 اقامتگاه با ظرفیتی بالغ بر 3000 تخت وجود دارد. مراکز خرید و فروش، اماکن تفریحی و خورد و خوراک و مراکز بهداشتی از دیگر امکانات این مرکز می‌باشد. شما همچنین می‌توانید از مراکز فروش وسایل اسکی در این ناحیه، آنچه را نیاز دارید فراهم کنید و از آموزش مربیان هم بهره ببرید.
پیست اسکی ساکلی کنت در منطقه آنتالیا و در غرب این شهر، بر روی کوه‌های بیداغی و در فاصله 50 کیلومتری شمال غربی آنتالیا قرار دارد. شما با فاصله 1ساعت و نیم خواهید توانست شاهد دو نوع مختلف آب و هوا باشید. متلهای باکیرلی و ساکلی خان ظرفیتی بالغ بر 100 تخت دارند، اما به نظر می‌رسد با توجه به نزدیکی این منطقه به آنتالیا و این موضوع که بازدیدکنندگان از ترکیه عموما سری هم به آنتالیا می‌زنند، شاید بهتر باشد ظرفیت‌های بیشتری برای این مسافران در نظر گرفته شود. مرکز اسکی یول آچتی در منطقه آناتولی شرقی و در محدوده استان بینگول قرار دارد و فاصله آن تا مرکز شهر 25 کیلومتر است. بینگول در فاصله 1313 کیلومتری استانبول و 916 کیلومتری آنکارا واقع شده و همه روزه از استان‌های مختلف سفرهای منظم با اتوبوس به این منطقه برقرار است. البته گردشگران می‌توانند با وسایل نقلیه شخصی هم به این منطقه سفر کنند. این مرکز از لحاظ خدمات بهداشتی و سایر امکانات رفاهی چندان غنی نیست و باید سرمایه‌گذاری‌های بیشتری در این منطقه اسکی صورت گیرد.