فیلم‌ها جان ندارند - ۱۹ بهمن ۹۱
سعید راد
بازیگر
فیلم‌ها نسبت به معیاری که تفکر من از سینما را شکل می‌دهد، آهسته و آرام شده‌اند و سناریوها بیشتر نمایشنامه رادیویی یا تئاتری هستند، اما در کل خود جشنواره پربار است و تلاش شده صنعت سینمای ملی ایران که هر سال به آن پرداخته می‌شود، با لیاقت برگزار شود. من در دنیا جشنواره زیاد رفته‌ام، اما عیب جشنواره فجر این است که برای آن تبلیغ نمی‌شود. تا ببینند ما خیلی از آنها بهتر جشنواره برگزار می‌کنیم اما محتوای درونی‌مان چندان پربار نیست. باید ببینند در ایران جشنواره سینمایی فوق‌العاده وجود دارد.
گرچه به خاطر مسائل سیاسی و تحریم‌ها ممکن است نخواهند ما را تحویل بگیرند. اما ما هم تبلیغ کمی انجام داده‌ایم. اگر من به تورنتو بروم، آنها باید بدانند که اکنون جشنواره مهمی در ایران برگزار می‌شود، اما متاسفانه چنین اطلاع‌رسانی انجام نشده است.
فیلم «چ» که من برای حاتمی‌کیا کار کردم هم متاسفانه به جشنواره نرسید. برخی فیلم‌های جشنواره بیشتر من بگو تو بگو است و آن جان را ندارد. ما مسائل بسیاری در کشور داریم، اما سینمای داغ و هیجانی که به آنها بپردازد، نداریم.
پرداخت مکرر به اینکه آن زن دروغ گفته و فلان شوهر می‌خواهد از همسرش جدا شود خسته‌کننده است. فیلم‌هایی که همگی در آپارتمان و فضاهای کوچک می‌گذرد. فیلم‌های خوبی که تولید شده نیز از اکنون مشخص است که ورشکسته می‌شوند.
بعد هم برخی از فیلم‌ها توقیف می‌شوند و سازندگانش شلوغ‌کاری می‌کنند و آخر مردم هم می‌گویند چون این اثر مدتی توقیف بود، پس همه به تماشای آن برویم...