جنگ از منظری دیگر - ۲۷ مهر ۹۱
احمدرضا درویش خالق آثار ماندگاری در زمینه جنگ و دفاع مقدس است. اگر اهل تماشای فیلم باشید، محال است «دوئل» با بازی درخشان سعید راد، پژمان بازغی، کامبیز دیرباز و پرویز پرستویی، به عنوان یکی از ماندگارترین آثار جنگی سینمای ایران در خاطرتان نمانده باشد. با او در روزهایی که فقط اندکی از هفته دفاع مقدس گذشته بود سخن گفتیم. شاید به همین دلیل هم پیشنهادهایش دو اثر شناخته شده سینمای جهان بود. اول «غلاف تمام فلزی» شاهکار استنلی کوبریک که ماجرایی تلخ و گزنده را در خلال جنگ ویتنام و در یک پایگاه آموزش تفنگداران نیروی دریایی ارتش آمریکا و بعد از آن در میدان‌های جنگ در ویتنام روایت می‌کند. این فیلم، انتقادی به تزریق روحیه وحشی‌گری و جنگ‌طلبی به سربازان بیچاره آمریکایی و تبدیل کردن آنها به حیوانات دست‌آموز است. و البته نگاه «کوبریک» در این فیلم به گفته آقای درویش یک نگاه فلسفی و عجیب است، چرا که کوبریک یک کارگردان معمولی نیست و به نوعی فیلسوف سینمای امریکا محسوب می‌شود. او از بین آثار دیگر سینمایی با موضوع جنگ، البته «کانال» به کارگردانی آندره وایدا را هم پیشنهاد می‌کند. فیلمی که محصول 1956 کشور لهستان است و تصویری واقعی از جنگ جهانی دوم را نمایان می‌سازد. این فیلم داستان مبارزانی را روایت می‌کند که پس از سقوط ورشو، به فاضلاب‌های شهر پناه می‌برند و سرنوشتی تلخ و دردناک برای آنها رقم می‌خورد. ساختار این فیلم شبیه به فیلم‌های مستند است و از فیلم‌های موج نوی سینمای لهستان محسوب می‌شود.
احمدرضا درویش البته فقط به پیشنهاد فیلم در باب جنگ بسنده نمی‌کند و دو اثر فاخر ادبی را با همین موضوع نیز پیشنهاد دارد. کتاب‌های «امید» و «ضد خاطرات» دو اثر ادبی بزرگ فرانسوی به قلم «آندره مالرو» پیشنهادهای این کارگردان هستند. «مالرو» که جنگ‌های فراوانی را در طول دوره حیاتش تجربه کرده، در این دو کتاب به خوبی توانسته نگاه تازه‌ای نسبت به جنگ ارائه کند. این نویسنده که برخی می‌گویند میزان اثرگذاری‌اش بر جریانات روشنفکری غرب هم‌طراز با کسی چون «ژان پل سارتر» است، در ۱۹۳۰ به گروه باستان‌شناسانی پیوست که در ایران و افغانستان کار می‌کردند. او با شروع جنگ داخلی اسپانیا، به نیروهای جمهوری‌خواه پیوست و خلبان شد. دو بار در نبرد برای دفاع از مادرید در برابر حمله فالانژیست‌ها زخمی شد و در جنگ جهانی دوم، راننده تانک بود و دستگیر شد، ولی توانست فرار کند و به نیروهای مقاومت فرانسه بپیوندد. در ۱۹۴۴ گشتاپو او را دستگیر کرد، ولی زنده ماند و به کمک نیروهای مقاومت آزاد شد. پس از جنگ، از دولت فرانسه مدال مقاومت و صلیب جنگ و از دولت بریتانیا نشان خدمت برجسته را دریافت کرد. او همین طور سال‌ها وزیر فرهنگ فرانسه بود و در این مدت ۵ اثر ادبی خلق کرد و البته برنده جایزه ادبی گنکور هم شد.
این دو کتاب و دو فیلم، آثاری هستند که به زعم این کارگردان می‌توانند جهان تازه‌ای را پیش روی ما بگذارند و نباید از مطالعه و تماشای آنها غافل شد.