بانــک تجـارت پیشگام درحمایت از تولید ملی و ایجاد اشتغال
بی‌‌گمان یکی از دستاوردهای مهم نظام بانکداری اسلامی ، مشارکت بانکها در پروژه های عظیم و زیربنایی اقتصاد کشور بوده و به جرات می‌توان ادعا کرد که هیچ طرح و سرمایه گذاری عمده و مهمی در کشور بدون حضور موثر و تعیین کننده بانکها قابل اجراء نبوده است.

بانک تجارت نیز در راستای اهداف کلان نظام مقدس جمهوری اسلامی نقشی تعیین کننده در به ثمر رساندن پروژه های اقتصادی زیربنایی در سطح ملی و استانی بر عهده دارد.
در حال حاضر بانک تجارت با ۱۹،۸۵۱ نفر پرسنل، انواع خدمات بانکی را از طریق ۱،۸۶۸ شعبه و ۵۰ واحد ارزی به هموطنان در چهارگوشه ایران عزیز ارائه می نماید. و همچنین با تدوین نظام بانکداری جامع می‌کوشد تا تحول اساسی را در حوزه های مختلف ارائه خدمات بانکی به مشتریان خود آغاز کند که در این میان تنوع بخشی به سبد خدمات مورد انتظار گروه‌های مختلف مشتریان و توسعه کمی و کیفی ابزارهای خدمات رسانی مبتنی بر بانکداری الکترونیک جایگاهی ویژه دارد.
آنچه کارکنان این بانک را به کارنامه سی سال گذشته شان مفتخر ساخته است حضور بی بدیل این بانک در برخی از مهمترین پروژه های ملی اقتصاد کشور نظیر پالایشگاه‌ها، پروژه‌های راهسازی و سدسازی، تعداد زیادی از بزرگترین نیروگاه‌ها و مجتمع‌های پتروشیمی، کارخانجات عظیم تولید سیمان و فولاد، متروی تهران و محقق ساختن هدف برنامه چهارم توسعه کشور در حمایت از بخش کشاورزی در کنار کسب مهمترین جوایز بین المللی صنعت بانکداری است، ضمن آنکه با اعطای بخش اعظم تسهیلات خود به کارآفرینان و بازرگانان ایرانی امکان حضور موثر بخش خصوصی در عرصه های مختلف اقتصاد کشور را فراهم آورده است.

حمایت از تولید ملی ، راهبرد کلیدی سال 91
بانک تجارت در سال ۹۱ نیز همچون سنوات گذشته کوشید تا حامی صاحبان مشاغل و کارآفرینان ایرانی باشد. با توجه به تاکید رهبر معظم انقلاب بر حمایت از تولید ملی و کار و سرمایه ایرانی به عنوان شعار سال ۹۱ ، همچنان می‌کوشد تا همراه با سایر اجزای نظام بانکی با اتخاذ تدابیر حمایتی نقشی تاثیر گذار و تعیین کننده در جهت تحقق شعار امسال داشته باشد.
در سال 91 ارکان اعتباری بانک تجارت تلاش زیادی کردند تا اعطای تسهیلات به سمت فعالیت‌های اشتغال زا سوق یابد و در این میان تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی که با کمبود نقدینگی مواجه بودند در اولویت قرار گرفت . بانک تجارت با پذیرش عاملیت اعطای تسهیلات از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی متعهد شد تا معادل دو میلیارد دلار تسهیلات در اختیار واحدهای صنعتی کشور قرار دهد. رویکرد بانک در این حوزه انتقال منابع کشور به طرح های اقتصادی دارای اولویت اساسی و فراهم آوردن بستر توسعه پایدار کشور با استفاده از این منابع است.
بانک تجارت همچنین علاوه بر تداوم اعطای تسهیلات به طرح های تولیدی و بنگاه های صنعتی کشور با رویکرد حمایت از افزایش کمی و کیفی محصولات از محل منابع خود، همکاری شایانی با کمیته امداد امام خمینی در حمایت از شکل گیری مشاغل خانگی داشته است و تا پایان آذرماه سالجاری بیش از دو هزار و دویست میلیارد ریال از منابع خود را در قالب تسهیلات خوداشتغالی به متقاضیان معرفی شده از سوی کمیته امداد امام خمینی اعطاء نموده است . کمیته امداد امام خمینی(ره) دیماه گذشته با اعطای لوح تقدیر به عنوان دکتر فلاح از عملکرد بانک تجارت در حمایت از مددجویان این کمیته قدردانی نمود.
بانک تجارت همزمان با اعطای تسهیلات، در طول سال 91 کوشید تا در سایر حوزه های فعالیت برون سازمانی و درون سازمانی نیز مشوق حمایت از کار و سرمایه ایرانی باشد. تداوم حمایت از نخبگان دانشگاهی در قالب انعقاد تفاهمنامه با دانشگاه های معتبر کشور، اعطای سهام بانک به برگزیدگان جشنواره های علمی، به کار بستن برنامه های جدید در جهت حفظ و جذب سرمایه‌های مشتریان ارزنده، ارج نهادن به خلاقیت و اعمال سیاست‌های تشویقی برای نیروهای کارآفرین و ارتقاء بهره‌وری در سطح بانک، فرهنگسازی برای استفاده بیشتر از کالاهای ایرانی در میان کارکنان و حضور فعال و هدفمند در همایش های مرتبط با موضوع تولید ملی و اقتصاد مقاومتی از جمله اقدامات بانک تجارت در این حوزه بوده است .

عملکرد شفاف و موثر در اعطای تسهیلات
مانده تسهیلات بانک تجارت در پایان آذرماه سال ۹۱ به ۳۱۱ هزار میلیارد ریال بالغ شد. مانده تسهیلات اعطایی بانک تجارت در پایان آذرماه سالجاری به ۹۲ هزار میلیارد ریال در بخش صنعت و معدن، ۵۴ هزار میلیارد ریال در بخش کشاورزی، ۶۵ هزار میلیارد ریال در بخش مسکن و ساختمان، ۷ هزار میلیارد ریال در بخش صادرات و ۹۲ هزار میلیارد ریال در بخش بازرگانی و خدمات رسیده است. همچنین در راستای عمل به سنت الهی قرض الحسنه و رفع مشکلات مردم تا پایان دیماه سالجاری بیش از ۱۴ هزار میلیارد ریال از تسهیلات خود را در قالب وام ازدواج و تهیه جهیزیه، آزادی زندانیان معسر، هزینه درمان بیماری، تامین مسکن و ... به هموطنان عزیز اعطاء نموده است.

پیشگام در ارائه خدمات بانکداری بین الملل
بانک تجارت همچنان یکی از قدرتمندترین بانک‌های ایرانی در حوزه بانکداری بین الملل است. تا پایان آبانماه ساجاری مانده تعهدات این بانک در بخش ضمانتنامه ها به 134 هزار میلیارد ریال بالغ گردیده است ، ضمن آنکه در همین مقطع زمانی مانده تعهدات اعتبارات اسنادی خارجی به 85 هزار میلیارد ریال رسیده است. مهمترین وظیفه مدیریت امور بین الملل بانک تجارت توسعه روابط کارگزاری و ارتباطات بین المللی و تلاش برای افزایش خدمات مرتبط است. طی سالهای گذشته که دشمنان نظام اسلامی اقدامات گسترده ای را برای سست کردن اراده ملت ایران در دفاع از حقوق هسته ای خود در دستور کار قرار داده و برخی از بانک های کشورمان را نیز مشمول محدودیت هایی قرار دادند، مدیریت ارشد بانک تجارت مشکلات ایجاد شده برای صنعتگران و بازرگانان ایرانی را "ملی" تلقی نموده و حداکثر همکاری را با واحدهای صنعتی و تجاری کشور جهت ارائه خدمات ارزی مورد نیاز انجام داده است.

حضور مقتدر در بازار سرمایه :
ابلاغیه مقام معظم رهبری در خصوص اصل ۴۴ قانون اساسی و فراهم آوردن امکان حضور مردم در مالکیت و مدیریت بنگاه های اقتصادی کشور ، بانک تجارت را نیز شامل شد. در اردیبهشت ماه سال ۸۸ بانک تجارت با احراز پلاک ۴۴۹ تالار بورس رسما به جرگه بنگاه های خصوصی اقتصاد کشور پیوست و نخستین عرضه سهام این بانک نیز با استقبال مردم، در کمتر از هفت دقیقه به پایان رسید و تا پایان تیرماه همان سال با واگذاری بیش از ۵۲ درصد سهام خود به طور کامل به جرگه بنگاه های خصوصی کشور وارد شد. و اینک به عنوان یک بنگاه اقتصادی خصوصی (که بیش از ۶/۷۹ درصد سهام آن در اختیار بخش خصوصی است) که باید صورتهای مالی شفاف و همراه با سود قابل قبول را به سهامداران و مشتریان خود عرضه کند، متعهد به افزایش بازده سرمایه و دارایی ها و نظارت دقیق بر وضعیت گردش نقدینگی است تا توان برآورده ساختن نیازهای رو به تغییر مشتریان خود را نیز داشته باشد. مدیریت ارشد بانک در نهادینه ساختن تفکر بانکداری خصوصی و حاکمیت شرکتی در فضای داخلی بانک نیز بسیار موفق عمل نموده است.
شامگاه سوم اسفندماه‌ سال 90، سهامداران بانک تجارت یک تحول مهم و تاریخی را در مسیر حرکت یکی از بزرگترین بنگاه‌های تجاری کشور کلید زدند‌، تحولی که نتیجه درست حرکت بانک به سمت خصوصی شدن و اعمال حاکمیت شرکتی در آستانه سومین سال حیات بانک به عنوان یک بانک تجاری خصوصی بود و نشان از انگیزه فوق العاده سهامداران برای کاستن از تصدی و مالکیت دولت و زیرمجموعه‌هایش در اقتصاد و حضور پررنگ تر بخش خصوصی در بخش واقعی اقتصاد داشت. در ان روز تاریخی سهامداران بانک سه کرسی از پنج کرسی هیات مدیره بانک را به بخش خصوصی واگذار کردند و اساسنامه جدید‌ بانک را که بر اساس ماموریتها و اهداف جدید بانک به عنوان یک بنگاه تجاری خصوصی تدوین شده به تصویب رساندند.
از جمله توفیقات مهم بانک تجارت به عنوان یک بانک خصوصی موفق در بازار سرمایه می توان به موارد زیر اشاره کرد:
تصویب صورتهای مالی بانک با موفقیت کامل و تحقق کامل EPS پیش بینی شده در سه سال گذشته
افزایش سرمایه بانک تجارت از ۱۰ هزار میلیارد ریال به ۵ /۱۷ هزار میلیارد ریال با اعتماد سهامداران و تصویب مجامع بانک
تائید توانمندی مالی بانک تجارت در ایفای تعهدات و مواجهه با ریسک اعتباری طی سه سال متوالی از سوی موسسه معتبر Capital Intelligence
کسب جایزه ملی مدیریت مالی ایران طی دو سال متوالی
راه اندازی گیشه خرید و فروش سهام در شعب منتخب بانک تجارت و ایجاد امکان خرید و فروش آنلاین سهام از طریق درگاه پرداخت سایت اینترنتی بانک تجارت



فناوری اطلاعات ؛ محور توسعه بانک تجارت
بانکداری الکترونیک به عنوان اصلی ترین پیش نیاز تجارت الکترونیک یکی از اساسی ترین راهبردهای توسعه کسب و کار بانک تجارت در دوران پس از خصوصی سازی است. بانک تجارت به عنوان یکی از بانکهای پیشرو ایرانی در عرصه مکانیزاسیون و استفاده از ابزارهای الکترونیک طی سالهای اخیر همواره کوشیده است تا سبد خدمات الکترونیک خود را بر اساس خواست گروههای مختلف مشتریان متنوع ساخته و مهمتر از آن امکان دسترسی آسان؛ فراگیر و ارزان همه ایرانیان به خدمات الکترونیک را فراهم آورده است. راه اندازی یکی از بهترین پایگاه های بانکداری اینترنتی کشور در قالب وبسایت
www.tejaratbank.ir ، توسعه شبکه های ارتباطی الکترونیک برای کلیه شعب این بانک و راه اندازی شهرکهای بانکداری الکترونیک در تمام دانشگاههای مهم کشور از جمله مهمترین اقدامات انجام گرفته برای فراگیر ساختن بانکداری الکترونیک توسط بانک تجارت بوده است.
در حال حاضر بانک تجارت با در اختیار داشتن ۲۵۷۶ دستگاه خودپرداز، ۲۰۶ هزار دستگاه POS فروشگاهی، ۵۲۰۰ دستگاه pos wireless و ۸۲ شعبه الکترونیک ۲۴ ساعته در کشور یکی از قدرتمندترین بانکهای ایرانی در تامین تجهیزات برای استفاده از خدمات بانکداری الکترونیک می باشد، همچنانکه اکنون بیش از ۱۲ میلیون نفر از هموطنان از تجارت کارت برای انجام امور بانکی خود استفاده کرده، تعداد کاربران موبایل بانک تجارت به بیش از یک میلیون و هشتصد هزار نفر رسیده و تعداد کاربران اینترنت بانک تجارت نیز به بیش از نهصد هزار نفر رسیده است. توسعه زیرساختها جهت تسهیل هرچه بیشتر ارائه خدمات یکی از رویکردهای اساسی بانک تجارت در حوزه بانکداری الکترونیک است. افزایش پهنای باند خطوط زمینی، افزایش خطوط ارتباطی WIMAX و ایجاد سایتهای قدرتمند پشتیبانی اطلاعات از جمله اقدامات این بانک است.


نگاهی به اهم راهبردهای بانک تجارت در حوزه‌های مختلف کسب و کار
اخلاق محوری و مسئولیت پذیری اجتماعی
توسعه فعالیتهای سرمایه گذاری بانک از طریق تدوین استراتژی و تجدید ساختار حوزه سرمایه گذاری
توسعه IT و ارتقاء مشتری مداری بر مبنای خدمات الکترونیکی شامل : استقرار سیستم متمرکز و یکپارچه بانکداری الکترونیکی(CORE-Banking) ، تدوین و طراحی مدل مرجع فناوری(TRM) ، تدوین معماری سازمانی IT بانک، تعیین خط مشی کلان چگونگی تامین خدمات مخابراتی مورد نیاز بانک، طراحی و توسعه بسترهای نوین مخابراتی در سطح بانک، واگذاری خدمات IT به بخش پیمانکاری
تسریع و تسهیل خدمات ارزی بانک
حضور فعال در بازارهای جدید خدمات بانکی و شناسایی بازارهای هدف
اصلاح ساختار سازمانی بانک در جهت کاهش تمرکز، رسمیت و پیچیدگی سازمانی و حرکت به سمت سازمان چابک و مشتری مدار
بهبود و ارتقای بهره وری فعالیت های کنترلی و نظارتی بانک
طراحی محصولات نوین بانکی با تاکید بر توسعه خدمات مبتنی بر بسترهای غیرحضوری شامل صدور کارت اعتباری برای مشتریان، افتتاح سپرده الکترونیکی، ایجاد باشگاه مشتریان، ارائه خدمات بانکداری اینترنتی به مشتریان حقوقی، ایجاد شبکه آسان خرید و ...
حرکت به سمت پیاده سازی بانکداری جامع
مهمترین عناوین و جوایز کسب شده بانک تجارت در سالهای اخیر
بانک برتر حامی صنعت: طی سه سال گذشته جایزه ویژه بانک برتر و مدیر نمونه صنعت بانکداری به پاس اعطای تسهیلات و اقدامات حمایتی بانک تجارت از صنعتگران ایرانی به مدیران عامل این بانک تعلق گرفته است.

ستاره بین المللی کیفیت: بانک تجارت طی سه سال متوالی جایزه ستاره بین المللی کیفیت را به سبب ارتقاء سطح خدمات و افزایش رضایت مشتریان از موسسه معتبر B.I.D دریافت کرده است . این نشان معتبر بین‌المللی به سبب "تعهد پایدار بانک تجارت به ارتقاء کیفیت و پیشرفت" اعطاء شده است. این گواهی تاکید دارد که بانک تجارت توانسته است در حوزه های افزایش رضایتمندی مشتریان، بهبود شاخص های مدیریت ، ارتقاء نوآوری و تشخص سازمانی و استانداردهای تعیین شده در گواهی بین المللی QC100 (مدیریت جامع کیفیت) را به دست آورد و "نماینده ای موفق برای ایران در دنیای تجارت" باشد.
جایزه طلایی کیفیت خدمات: بانک تجارت موفق شده است طی سه سال متوالی جایزه ویژه ده شرکت ممتاز در ارائه مطلوب خدمات را از موسسه بین المللی GIC دریافت کند. در گواهینامه های اعطایی از طرفGIC ، تلاش مستمر بانک تجارت در ارائه خدمات مطلوب بانکی به مشتریان مورد تقدیر قرار گرفته است.

بانک تجارت ؛ اخلاق محور و مسئولیت پذیر
بانک تجارت ضمن اعطای تسهیلات و ارائه خدمات بانکی‌، به عنوان عضوی از مجموعه بزرگ اقتصاد کشور همواره کوشیده است تا با رعایت اصول اخلاق حرفه ای، به مسئولیت های قانونی خود در قبال ذینفعان و شرکاء نیز به درستی عمل کند. از نگاه مدیریت ارشد بانک تجارت، یک بنگاه‌ اقتصادی که با بی توجهی به مسئولیت های اجتماعی و اخلاقی خود اهداف و منافع بلندمدت را از یاد می برد و صرفاً نگاهش معطوف به سودآوری است جایگاه پایداری در اذهان مشتریان نداشته و دوران حیات موثر کوتاهی خواهد داشت. بانک تجارت در تداوم رویکرد خود به عنوان یک بنگاه اقتصادی مسئولیت پذیر و مشارکت جو در سرنوشت کشور، کوشیده است تا به عنوان بانک سبز ایران، اقدامات گسترده ای را در ایجاد واحدهای صنعتی غیر آلاینده و همچنین جایگزینی خودروهای فرسوده و نوسازی ناوگان حمل و نقل کشور از طریق اعطای تسهیلات به انجام رساند. همچنین بانک تجارت با اعطای تسهیلات به هموطنان زلزله زده در استان آذربایجان شرقی ، حمایت از نخبگان علمی کشور همچون نفرات برگزیده کنکور سراسری و برگزیدگان جشنواره خوارزمی، اعطای سهام بانک به قهرمانان المپیک ۲۰۱۲ لندن، اعطای دهها میلیارد ریال کمک بلاعوض به زندانیان دیه ، تحت پوشش قرار دادن صدها کودک بی‌سرپرست، ساخت ۲۲ باب مدرسه در مناطق محروم کشور، اهدای صدها هزار بسته لوازم التحریر رایگان به دانش آموزان مناطق محروم کشور، اعطای کمک‌های بلاعوض به بیماران کلیوی و ... تلاش نموده تا به عنوان یک بنگاه اقتصادی مسئولیت‌پذیر در سرنوشت کشور ایفای نقش کند.