بانک صنعت و معدن تأمین کننده طرح های صنعتی زیربنایی و توسعه ای کشور
معرفی بانک صنعت و معدن
بانک صنعت ومعدن ، به موجب لایحه قانونی اداره امور بانک‌ها، در سال ۱۳۵۸ پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران و از ادغام بانک‌های اعتبارات صنعتی، توسعه صنعتی و معدنی ایران ، توسعه و سرمایه‌گذاری ایران، شرکت سرمایه‌گذاری بانک های ایران وصندوق ضمانت صنعتی بوجودآمده است .
این بانک تنها بانک توسعه ای بخش صنعت و معدن کشور محسوب می گردد. بانک‌‌‌های توسعه‌ای در کشورهای در حال توسعه نقش مؤثری در ایجاد و حفظ صنایع ایفا می کنند. این بانک‌ها مؤسسات مالی ای هستند که با شرایط مناسب تجهیز سرمایه می‌کنند تا آن را در فعالیت‌های تولیدی و در راستای برنامه‌های توسعه اقتصادی کشور بکارگیرند.
هدف بانک صنعت و معدن به کارگیری قابلیت عملیات بانکداری توسعه ای- سرمایه گذاری در جهت توسعه اقتصادی کشوروفراهم کردن بستر مناسب برای حضور و مشارکت بخش غیردولتی است .
دریک جمله می توان مأموریت بانک را « ارائه خدمات مالی و بانکی به بخش صنعت و معدن و کمک به ایجاد و توسعه صنایع و معادن در راستای برنامه های اقتصادی کشور » خلاصه کرد.
از آنجا که فلسفه وجودی هر بانک توسعه‌ای کمک به ایجاد و توسعه ساختارهای اساسی بخش تخصصی ذیربط است، بانک صنعت ومعدن نیز به عنوان تنها بانک توسعه ای بخش صنعت ومعدن وظیفه خطیر تأمین مالی واحدهای بالادستی صنعتی و معدنیازجمله پالایشگاه‌ها ، پتروشیمی ، نیروگاه‌ها، کارخانجات سیمان فولاد، معادن و نظیر آنها را برعهده دارد. علاوه براین ، صنایع پائین دستی مرتبط نیز که از ضروریات فعالیت صنایع مادر و بالادستی محسوب می شوند به صورت خوشه‌های صنعتی مورد حمایت جدی بانک صنعت و معدن قرار دارند.
بانک صنعت و معدن طی سال های گذشته گام های موثری در مسیر تامین مالی طرح های بزرگ و توسعه ای و تحقق هدف مقدس استقلال اقتصادی کشور برداشته که از آن میان می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

طرح های نفت ، گاز و پتروشیمی
این بانک در راستای انجام رسالت توسعه ای خود طی سه سال گذشته تسهیلاتی بالغ بر ۲ میلیارد یورو به ۵۵ طرح در صنایع زیربنایی نفت ، گاز، پتروشیمی ، صنایع پایین دستی پتروشیمی و پالایش اختصاص داده است .
درصورت راه اندازی طرح های مذکور برای بیش از 4 هزار نفر اشتغال مستقیم ایجاد خواهد شد.
طرح پتروشیمی کاویان از جمله طرح های تأمین اعتبار شده در این صنعت است که با ظرفیت دومیلیون تن گاز اتان ( اتیلن پلی مر یا ماده اولیه پلی اتیلن ) بزرگترین واحد تولید این گاز در کشور و خاورمیانه است وبانک صنعت ومعدن حدود ۴۰۰ میلیون یورو به طرح مذکورپرداخت کرده است .

طـرح هـای نـیـروگـاهـی
بانک صنعت ومعدن در سه سال گذشته تسهیلاتی بالغ بر 4/1 میلیارد یورو به 19 طرح نیروگاهی شامل نیروگاه های بزرگ تولیدی برق ومولدهای مقیاس کوچک ( Chp ) اختصاص داده است. ظرفیت واحدهای تأمین اعتبار شده در حوزه تولید نیروی برق توسط این بانک در مدت یاد شده به 3 هزارو 800 مگاوات می رسد که در صورت آغاز به کار این واحدها برای بیش از 900 نفر از هموطنان امکان اشتغال ایجاد خواهد شد.
براساس برآورد کارشناسان ، میزان تولید نیروی برق در کشور از ۵۷ هزارو ۵۰۰ مگاوات در حال حاضر به ۷۶ هزار مگاوات در پایان سال ۱۳۹۴ خواهد رسید که با راه اندازی طرح های نیروگاهی تأمین اعتبار شده توسط بانک صنعت و معدن تا پایان سال ۱۳۹۴ ، سهم این بانک در راه اندازی واحدهای نیروگاهی به ۲۱ درصد می رسد.

طـرح هـای فـولادی
این بانک طی مدت یاد شده 60 طرح فولادی را به منظور تولید انواع شمش ، میلگرد، مقاطع و محصولات فولادی به تصویب رساند که کل تسهیلات مصوب این بانک برای این طرح ها به 9 هزار و 800 میلیارد ریال می رسد.
با راه اندازی طرح های یاد شده که ظرفیت آن ها به ۱۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تن می رسد، برای ۲۸ هزار نفر از هموطنانمان در استان های مختلف کشور امکان اشتغال ایجاد می شود.
در دوره یاد شده مجوز تولید 41 میلیون تن محصولات فولادی توسط وزارت صنعت ، معدن و تجارت صادر شده است که سهم این بانک به 33 درصد بالغ می گردد.
یادآور می شود که از مجموع طرح های در حال اجرا تا پایان سال جاری، تعداد ۹ طرح از جمله طرح مجتمع صنعتی اسفراین ، فورج سازان لرستان ، فولاد اردستان و مجتمع ذوب آهن و فولاد خـزر بـه
بهره برداری می رسند و چندین طرح بزرگ فولادی دیگر نیز تا پایان سال آینده به بهره برداری خواهند رسید .

تأمین مالی طرح های سیمانی
بانک صنعت ومعدن در همین مدت مبلغ ۴۰۰ میلیون یورو را به ۱۵ طرح بزرگ تولید سیمان اختصاص داده است که تخصیص تسهیلات یاد شده به صنعتگران و کارآفرینان برای ۴۵۰۰ نفر از نیروهای آماده به کار کشورمان اشتغال ایجاد خواهد کرد .
لازم به ذکر است که میزان مجوزهای صادره توسط وزارت صنعت ، معدن و تجارت در این مدت ، 38 میلیون و 700 هزارتن بوده که این بانک تأمین مالی 38 درصد از کل مجوزهای یاد شده را به تصویب رسانده است .
پیش بینی می شود، طرح سیمان گیلان سبز تا پایان سال جاری و طرح سیمان غرب تربت جام تا پایان شهریور ماه سال ۱۳۹۲ مراحل اجرایی خود را پشت سر گذاشته و به مرحله بهره برداری برسند.

اعطای تسهیلات به صنعت کاشی
بانک صنعت ومعدن تا کنون تسهیلاتی بالغ بر 2 هزار میلیارد ریال را به صنعت کاشی اختصاص داده است. تنها در سال های 1388 تا 1390 تعداد 12 فقره طرح کاشی در این بانک به تصویب رسیده که تعداد زیادی از آنها به مرحله بهره برداری رسیده و در حال تولید هستند و یا مراحل پایانی را می گذرانند.
کل ظرفیت ایجاد شده در بخش صنعت کاشی کشور حدود ۱۰۰ میلیون مترمربع بوده که از این میزان حدود ۵۸درصد توسط بانک صنعت ومعدن به تصویب رسیده است .
براساس بررسی های انجام شده توسط این بانک ، طی سال های 1391 تا 1396 سالانه به طور مـتـوسط حدود 40 تا 45 میلیون مترمربع به ظرفیت کاشی کشور افزوده خواهد شد .
علاوه بر این، طبق الگوهای موجود صنعت کاشی در کشورهای معتبر دنیا، بنـظر می رسـد که تأمـیـن مواد اولـیـه آمـاده شده ( گرانول کاشی ) تـوسط واحدهای متمایز تولید کـنـنده گـرانول کـاشـی،
برون ریزهای منفی صنعت کاشی را کاهش دهد. لذا نـخستین طرح آماده سازی خاک کاشی ( گرانول) درکشور در سال 1389 توسط بانک صنعت و معدن تأمین مالی گردید و هم اکنون نیز دومین طرح از این دست ، در بانک در حال بررسی است.