یک کلام ختم کلام؛ بازار خودرو در ماه‌های آینده با توجه به شدت رشد قیمت‌ها دچار رکود می‌شود، این گفته فعالان بازار، واسطه‌ها و کارشناسان است.

این روز‌ها سوژه جدیدی در مکالمات مردم پیدا شده است، در تاکسی، صف اتوبوس، معابر و محل کار صحبت از افزایش قیمت‌هاست، اما در چند هفته گذشته بحث افزایش قیمت‌ها به بازار خودرو هم کشیده شده است، چرا که رشد شتابان قیمت‌ها در بازار خودرو‌های صفر کیلومتر و دست دوم آنچنان همه را شوکه کرده است که مدام درباره آن صحبت می‌شود و در چنین شرایطی به نظر می‌رسد مصرف‌کننده نهایی بازنده ماجرا است، چرا که مصرف‌کننده هر روز باید قیمت‌های جدیدی برای خرید خودرو بپردازد.
فعالان بازار بر این باورندکه دلایل اصلی رشد قیمت خودرو‌های دست دوم را باید از داخل کارخانه‌های بزرگ خودروساز داخلی جست‌وجو کرد، چرا که دلیل اصلی افزایش قیمت خودرو‌های دست دوم افزایش قیمت خودرو‌های صفر کیلومتر است؛ به عبارت بهتر، بخش زیادی از افزایش قیمت خودرو از اگزوز خروجی خودروسازان داخلی بیرون می‌آید و اگر روند رشد قیمت‌ها با چنین شتابی ادامه داشته باشد، با توجه به اینکه توانایی مردم برای خرید خودرو کمتر می‌شود، در ماه‌های آینده باید شاهد رکود در بازار خرید و فروش خودرو‌های صفر کیلومتر و کارکرده باشیم.
اما کارشناسان اگرچه مهر تایید بر این مشکل می‌زنند و معتقدند عامل رشد قیمت‌ها از خروجی خودروسازان داخلی بیرون می‌آید، اما در عین حال بر این باورند که با افزایش قیمت دلار و مواد اولیه و همچنین کاهش واردات قطعات؛ خودروسازان داخلی نیز با مشکلات جدیدی دست به گریبان شده‌اند که نهایتا موجب افزایش قیمت تمام شده تولید خودرو در کشور شده است، بنابراین مشکل افزایش قیمت خودرو فقط به خودروسازان برنمی‌گردد بلکه مجموعه‌ای از عوامل همچون پازل آنچنان در کنار یکدیگر چیده شده‌اند که نهایتا از خروجی تولیدات خودروسازان داخلی سربرآورده است.
روند رو به رشد قیمت دست دوم‌ها
جنگ روانی که این روزها در بازار خودرو‌های صفر کیلومتر به پا شده، به بازار خودرو‌های دست دوم انتقال پیدا کرده و قیمت خودرو‌های دست دوم براساس قیمت خورو‌های نو ارزش‌گذاری می‌شود، به طور مثال خودرو پراید که در سال گذشته 8 میلیون تومان فروخته می‌شد، هم اکنون با 115درصد افزایش به بیش از 17 میلیون و 500 هزار تومان رسیده و شوک بزرگی به بازار خودرو وارد کرده است.


همزمان با افزایش قیمت پراید صفر کیلومتر قیمت پراید کار کرده هم در چند ماه گذشته رشد کرد، به طوری که قیمت یک پراید کارکرده که بین ۵ تا ۶ میلیون تومان خرید و فروش می‌شد ، در حال حاضر به ۷ تا ۱۰ میلیون تومان رسیده است.
پژو 206 تیپ 2 مدل 87 هم که در شش ماهه نخست امسال بین 10 الی 5/11 میلیون تومان در بازار خودرو‌های دست دوم مورد معامله قرار می‌گرفت، در حال حاضر به 16 میلیون تا 20 میلیون تومان رسیده است.
اما ماجرا به همین جا ختم نمی‌شود، چرا که روند صعودی قیمت‌ها به ۹۰ درصد از خودرو‌های کارکرده داخلی هم سرایت کرده و بازار آنها را هم به‌شدت تحت تاثیر قرار داده است.
کارشناسان بر این باورند که با ادامه کنونی بازار خودرو‌های دست دوم دچار رکود می‌شود، چرا که دلالان در انتظار افزایش هرچه بیشتر خودرو هستند و خریداران در انتظار کاهش قیمت‌اند و این موضوع موجب می‌شود پس از تعطیلات نوروز و افزایش چند درصدی قیمت‌ها بازار خودرو‌های دست دوم دچار رکود شود.
علل افزایش قیمت
فعالان بازار می‌گویند: بهتر است علت افزایش بی‌رویه قیمت خودرو‌های دست دوم تولیدی را در اتاق‌های تو درتو خودروسازان داخلی جست‌وجو کرد، چراکه نتیجه کاهش میزان تولید، افزایش بی‌رویه و بدون حساب خودرو‌های دست دوم است. به باور این فعالان سکانس بعدی افزایش قیمت‌ها زمانی کلید خورد که خودروسازان داخلی قیمت‌هایشان را بر اساس قیمت تمام‌شده افزایش دادند و با ارائه اسناد و مدارک به سازمان حمایت از مصرف‌کننده اعلام برائت کردند و دلایل افزایش قیمت را افزایش مواد اولیه اعلام کردند، بر همین اساس سازمان حمایت از مصرف‌کننده هم این بار به ناچار باید طرف تولیدکننده را می‌گرفت تا تولیدکننده‌ها بیش از این متضرر نشوند.
بازار خودرو‌های وارداتی
اما در آن سوی بازار و در بازارخودرو‌های وارداتی جنگ دیگری در جریان است، چرا که واسطه‌ها فقط در انتظار یک نظر یا ایده از سوی مسئولان وزارت صنعت و معدن و تجارت هستند تا با افزایش اندک قیمت خودرو‌های صفر کیلومتر قیمت خودرو‌های وارداتی کار کرده را هم افزایش دهند، در اینجا هم بیشتر سود به جیب دلالان می‌رود، چرا که بیشتر سود دلالان در خرید و فروش خودرو‌های کارکرده یا به اصطلاح دست دوم است. به طور مثال خودرو مرسدس بنز اس 500 مدل 2012 که در چند ماهه گذشته 550 میلیون تومان فروخته می‌شد، هم‌اکنون در نمایشگاه‌ها 750 میلیون معامله می‌شود و مدل دست دوم این خودرو که در چند ماهه گذشته حدود 400 میلیون تومان به فروش رسیده، هم‌اکنون به محدوده 600 میلیون تومان رسیده است.
تمایل به خرید وارداتی‌های کارکرده
نکته‌ای که نباید فراموش کرد این است که در خودرو‌های دست دوم وارداتی میزان آپشن‌ها یا امکانات رفاهی در تعیین قیمت نقش زیادی دارد و با توجه به اینکه نزدیک به 85 درصد خودرو‌های وارداتی از نظر امکانات رفاهی در سطح بالایی قرار دارند، در نتیجه قیمت‌ها ممکن است به سمت بالاتری میل کند. این موضوع و همچنین شرایط موجود در مورد خودرو‌های وارداتی موجب شده تمایل به خرید خودرو‌های دست دوم وارداتی نسبت به گذشته بیشتر شود، چراکه خریدار می‌تواند با پولی که می‌پردازد، امکانات بیشتری در اختیار بگیرد. درواقع افزایش بی‌رویه قیمت خودرو‌های داخلی موجب شده خریداران به سراغ خودرو‌های دست دوم خارجی بروند تا خودرو‌های صفر کیلومتر داخلی، به طوری که خریداری اعلام کرد به جای آنکه یک دستگاه خودروی سوزوکی ویتارا فول از نمایندگی مجاز خریداری کند، ترجیح می‌دهد به دنبال مدل کم‌کارکرد اسپرتیج و یا‌ای ایکس 35 بگردد، چرا که خودرو‌های وارداتی از نظر کیفیت امتحان خود را نسبت به خودرو‌های مونتاژ داخل در این سال‌ها پس داده‌اند.
کارشناسان معتقدند که اگر خودروسازان همچنان از فروش و پیش فروش خودرو‌ها امتناع کنند، ممکن است در روز‌های آینده شاهد افزایش بیشتر قیمت‌ها در بازار خودرو باشیم و تنها راه مقابله با مشکل فوق، فروش و تحویل به روز خودرو است تا منجر به ثبات و حتی کاهش قیمت در بازار بشود.