حبابی در کار نیست - ۴ آبان ۹۱
علیرضا باغانی
دبیر گروه بورس
سرانجام رکوردشکنی‌های اخیر بورس تهران به عبور دماسنج بازار سهام از ارتفاع 30 هزار واحدی منجر شد. بازار سهام در 7 ماهه نخست سالجاری سودی 6/16 درصدی به سرمایه‌گذاران خود رساند که در مقایسه با سود 7/11 درصدی اوراق مشارکت و گواهی سپرده بانکی کارنامه موفقی به شمار می‌رود، اما لازم است این واقعیت را هم گوشزد کنیم که بخش عمده‌ای از رشد‌های اخیر بازار سرمایه ناشی از آزادسازی یا افزایش قیمت‌ها و همچنین کنترل شدید بازارهای موازی است. رصد گزارش‌های میان دوره‌ای شرکت‌های بورسی حاکی از آن است که بیشتر بنگاه‌های تولیدی پذیرفته شده در بورس تهران با رشد نرخ فروش مواجه شده‌اند، این روز‌ها از سهام روغنی و شوینده گرفته تا فولادسازان و برخی معدنی‌ها افزایش نرخ‌های خوبی را دریافت کرده‌اند تا بدین ترتیب در اوضاع و احوال فعلی اقتصاد بتوانند خودی نشان بدهند.
اما در کنار این افزایش نرخ‌ها، چیزی که خودنمایی می‌کند کاهش معنادار حجم تولید برخی از شرکت‌ها به‌ویژه خودرویی‌ها است، هرچند خوشبختانه بیشتر شرکت‌ها در حوزه فروش محصولات خود در عملکرد ۶ ماهه با مشکل جدی مواجه نشده‌اند.
از این رو برآیند رخدادهای اخیر در بورس تهران نگران‌کننده نیست و از حبابی بودن بازار حکایت نمی‌کند، چرا که هم نقدینگی شناور در کشور تصمیم به ورود به بازار سرمایه گرفته و هم شرایط اقتصادی کشور رشد سودآوری شرکت‌ها را در پی داشته است. پس نیازی به نگرانی نیست، اما در بازار مراقب نوسان‌گیران هم باشید