کار بنگاهی‌ها در روزگار پراید 20 میلیونی سکه شده - ۱۹ بهمن ۹۱
مریم سلطان زاده
عکس: صبا طاهریان
نوشته: «فقط در ایران شما می‌توانید یک ماشین بخرید، پنج سال سوار شوید و بعد دوبرابر قیمت بفروشیدش» این پیامکی است که این روزها دست به دست میچرخد و از وضعیت خاص بازار خودرو خبر می‌دهد.
پر بیراه هم نیست، خودروسازان هنوز در گیر و دار نحوه قیمت گذاری محصولات خود هستند. بر اساس آخرین آمارها تولید خودروی سواری به نصف رسیده است و بازار تشنه خودرو شده است.
در چنین شرایطی خیلی از مردم دیگر توان خرید خودروی صفر ندارند، یا اگر هم داشته باشند نمی‌توانند به این زودی ها از خود تولید کننده تحویل بگیرند، ناچار باید به بازار سیاه پناه برد. در بازار سیاه هم اختلاف قیمت‌ها خیلی بالاست. خرید پراید 20 میلیونی از قدرت خرید مشتریان بالقوه اش تا همین 3-4 ماه قبل خارج شده است. مشتریان خودرویی مثل پراید کسانی بودند که می‌توانستند برای خرید خودرو 10-15 میلیون گنار بگذارند، حالا با آن پول دیگر نمی‌توانند پراید صفر بخرند، باید سراغ پراید مدل 84 بروند که الان قیمتش ممکن است 13-14 میلیون تومان باشد.
در چنین شرایطی دیگر وام کمک هزینه خودروی 8 میلیون تومانی هم دیگر به درد نمی‌خورد، اینجاست که دوباره بازار بنگاه‌داران سکه می‌شود، بر می‌گردیم به آن سال‌های قبل. فیلم معروف «زرد قناری» را یادتان هست، این روزها نوستالژی زرد قناری برایمان زنده می‌شود.