عملکرد شرکت با حضور دارندگان بیش از 94درصد سهام تصویب شد
بیمه اتکایی ایرانیان به ازای هرسهم 690 ریالی ، 155 ریال سود تقسیم کرد
گروه بنگاه‌ها- قبول بیمه‌های اتکایی و اتکایی مجدد درتمامی رشته ها ی بیمه ازبازارهای داخلی و خارجی یکی از موضوع‌های فعالیت شرکت بیمه اتکایی ایرانیان است؛

سید محمد آسوده مدیرعامل این شرکت درسومین مجمع عمومی آن که بعد ازظهر14 اسفند ماه امسال درتالارتلاش برگزارشد درخصوص واردات و صادرات بیمه‌ای توسط این بیمه گر اتکایی کشورمان گفت: سهم بیمه اتکایی ایرانیان بیش از 9درصد بازارداخلی است اما شرایط سخت تحریم موجب شد که برای ورود به بازارهای خارجی تعجیل نکنیم. چرا که پرتفوی پیشنهادی به کشورمان پرتفویی با ریسک بالاست که بهتراست برای قبولی آن دقت بیشتری شود.
مجمع عمومی عادی سالانه شرکت بیمه اتکایی ایرانیان که با حضور بیش از ۹۴درصد صاحبان سهام برگزارشد درکنارسهامداران خرد ونمایندگان سهامداران عمده میهمانان ویژه‌ای چون رییس کل بیمه مرکزی ایران حضور داشتند.
مجمع به ریاست آقای رسول سعدی رییس هیات‌مدیره بیمه اتکایی ایرانیان برگزار شد و آقایان مجید قاسمی به نمایندگی از بانک پاسارگاد، امین تفرشی به نمایندگی از پارس حافظ به عنوان ناظر و خانم نعیمیان به عنوان دبیر جلسه وی را در برگزاری مجمع یاری کردند.
گزارش هیات مدیره به مجمع توسط سید محمد آسوده مدیرعامل بیمه اتکایی ایرانیان قرائت شد و او درپایان به سوالات سهامداران حاضردرجلسه پاسخ داد.
مصوبات مجمع
مجمع عمومی بیمه اتکایی ایرانیان تصویب کرد تا مبلغ ۱۴۴۷۸ میلیلون ریال به حساب‌اندوخته قانونی منظورشود و همچنین مبلغ ۲۸۹۵۶ میلیون ریال به حساب‌اندوخته سرمایه‌ای منظورشود.
طبق مصوبه مجمع مقررشد تا به ازای هرسهم 690 ریالی معادل 155ریال (46/22درصد) جمعا به مبلغ 237925 ریال سود تقسیم شد.
همچنین مقرر شد تا پس ازتخصیص مبالغ فوق مابقی سود به حساب سود تقسیم نشده منتقل شود. مجمع همچنین تصویب کرد تا موسسه حسابرسی دش و همکاران به عنوان بازرس قانونی اصلی و حسابرس مستقل شرکت و موسسه رایمند به عنوان بازرس علی البدل برای سال مالی منتهی به ۳۰/۹/۹۲ انتخاب شدند.
سخنان رییس کل بیمه مرکزی
سید محمد کریمی رییس کل بیمه مرکزی در مجمع عمومی عادی بیمه اتکایی ایرانیان با بیان این نکته که این شرکت یکی از شرکت‌های معتبر بیمه‌ای کشور است، اظهار کرد: گزارش عملکرد بیمه اتکایی ایرانیان را با دقت مطالعه کردم و این عملکرد مورد تایید اینجانب است.
وی با تاکید بر این نکته که بیمه اتکایی ایرانیان یکی از چند شرکت برتر بازار بیمه کشور است، ادامه داد: هیات مدیره این شرکت نیز از افراد مورد اعتماد و مجرب صنعت بیمه کشور هستند که توانسته‌اند در بخش اتکایی و سرمایه‌گذاری عملکرد قابل توجهی را از خود بر جای بگذارند.
رییس کل بیمه مرکزی با تاکید بر این نکته که تقویت بخش خصوصی و کاهش تصدی دولت در بخش بیمه از رویکردهای بیمه مرکزی است، اضافه کرد: در عین حال بیمه مرکزی نظارت خود را با هدف حفظ حقوق بیمه گزاران و سهامداران به صورت جدی انجام خواهد داد.
وی همچنین بر ضرورت افزایش سرمایه شرکت‌های بیمه با هدف افزایش توانایی در ایفای تعهدات و اتخاذ اتکایی بیشتر تاکید کرد.
نگاهی به بازاربیمه اتکایی درجهان
مدیرعامل بیمه اتکایی ایرانیان مجموع حق بیمه تولید شده جهانی دربخش بیمه‌های مستقیم درسال 2011 را بالغ بر 595/4 میلیارد دلار اعلام کرد و افزود: 42 درصد ازاین پرتفوی مربوط به بیمه‌های غیرزندگی و مابقی سهم بیمه‌های زندگی بوده است.
آسوده ادامه داد: مجموع حق بیمه‌های اتکایی جهان نیز در دوره مذکور حدود ۲۱۵میلیارد دلار بود که ۶۹درصد آن دربیمه‌های غیرزندگی و ۳۱درصد بقیه دربیمه‌های زندگی تولید شده است.
وی ادامه داد: طبق گزارش‌های منتشره قابل اتکا مبلغ 201 میلیارد دلار از کل حق بیمه اتکایی جهانی درسال2011 توسط پنجاه و یک شرکت برتر بیمه اتکایی تولید شده است که حدود 93درصد از حق بیمه‌های این بخش را تشکیل می‌دهد.
آسوده مجموع خسارت ها و زیان‌های اقتصادی ناشی از حوادث فاجعه‌آمیز درسال ۲۰۱۲ بین ۱۴۰ تا ۱۶۰میلیارد دلار عنوان کرد و افزود: حدود ۶۵میلیارد دلارآن تحت پوشش بیمه بوده است.
وی یادآورشد: مجموع خسارت‌های اقتصادی درسال 2011 نیز بیش از 350میلیارد دلار بود که حدود 110میلیارد دلارآن تحت پوشش بیمه‌ای بوده است.
وی از زلزله سونامی، طوفان و گردباد آلاباما و طوفان میسوری به عنوان خسارات بزرگ جهان درسال ۲۰۱۱ نام بردو گفت: ضریب خسارت بازار اتکایی دراین سال بین ۱۰۳ تا ۱۰۵درصد برآورد می‌شود.
نگاهی به بازاراتکایی داخلی
مدیرعامل بیمه اتکایی ایرانیان درخصوص بازار داخلی کشور گفت: از بیست‌وسه شرکت بیمه خصوصی دو شرکت انحصارا درزمینه بیمه‌های اتکایی فعالیت دارند که بیمه اتکایی ایرانیان تنها شرکت سهامی عام تاسیس شده درسرزمین اصلی است که تمامی سهام آن متعلق به بخش خصوصی است.
آسوده افزود: براساس آمارهای بیمه مرکزی بازار بیمه کشور درسال 90 بیش از 909/85 میلیارد ریال حق بیمه تولید کرده است.
مدیرعامل بیمه اتکایی ایرانیان اظهار کرد: طبق آخرین صورت‌های مالی منتشرشده ازعملکرد سال ۹۰ موسسات بیمه کشور جمعا مبلغ ۱۴۵۶۵۷۰ میلیون ریال ازبازارداخلی حق بیمه اتکایی اختیاری داشتند که سهم بیمه اتکایی ایرانیان ازآن بیش از۹درصد بود.
عملکرد بیمه اتکایی ایرانیان درسال 91
سید محمد آسوده مدیرعامل بیمه اتکایی ایرانیان «ارزش آفرینی و کسب سود منطقی و پایداررا یکی ازاهداف کلان شرکت اعلام کرد و گفت: ساختارترکیب پرتفوی بازار کشور نشان می‌دهد که سهم حق بیمه رشته‌هایی که متقاضی پوشش‌های اتکایی غیراجباری هستند درسال ۹۰ در حدود ۵/۱۲درصد بود که نسبت به سال‌های گذشته روند نزولی دارد.
وی ادامه داد: این سهم از 17درصد درسال 88 به کمتراز15درصد درسال 89 رسید.
آسوده با اشاره به اینکه صورت‌های مالی مصوب شرکت‌های بیمه نشان می‌دهد واگذاری‌های اختیاری شرکت‌های بیمه مستقیم و واگذاری مجدد بیمه مرکزی درسال ۹۰ مبلغ ۸۰۲/۲ میلیارد ریال است.
وی افزود: عبورسلامت و موفق از شرایط حساس و دوره گذارسخت کنونی صنعت بیمه هدف اصلی بیمه اتکایی ایرانیان است که تنها با درک صحیح و مبتنی بر واقعیات ازچالش‌های موجود امکان پذیرمی شود.
آسوده افزود: اهم تلاش شرکت به موازات فعالیت‌های اتکایی صرف تشکیل و تقویت هسته پرتفویی با ترکیب و کیفیت قابل قبول ازبازاربیمه داخلی شده است.
وی ادامه داد: حاصل این تلاش تولید پرتفوی مناسب معادل 87/222 میلیارد ریال شد.
به گفته وی سهم رشته نفت و انرژی ۲۸، آتش‌سوزی ۲۲، باربری۱۵ و هواپیما۱۱درصد پرتفوی بیمه اتکایی ایرانیان است و مابقی مربوط به رشته‌های بدنه کشتی و باربری، درمان، مهندسی و سایر رشته ها است.
آسوده گفت: هرچند تحریم‌های تحمیلی علیه کشورمان موجب شد تا طرف‌های اروپایی به دلیل ترس ازمجازات‌های سنگین وضع شده ارتباط و مراودات خود با بازار بیمه داخلی را قطع کنند اما بیمه اتکایی ایرانیان سعی کرد تا ازطریق دیگربازارها ی بین‌المللی و منطقه‌ای مناسب‌ترین پوشش‌های اتکایی را کسب کند.
وی مجموع کارکنان بیمه اتکایی ایرانیان را تا پایان آذرماه امسال ۱۴نفراعلام کرد و گفت: از این تعداد ۵نفردارای مدرک فوق‌لیسانس، ۷نفرلیسانس و دو نفرفوق دیپلم می‌باشند.
آسوده یادآورشد: در بیست و چهاراسفند سال 90 شرکت بیمه اتکایی ایرانیان با نماد «ذاتکای» به عنوان پنجاه و ششمین نماد معاملاتی درفرابورس درج شد.