چگونه آنلاین شوید - ۲۷ مهر ۹۱
این روزها استفاده از اینترنت روز به روز در حال افزایش بوده و افراد سعی می‌کنند عمده فعالیت‌ها و خدمات مورد نظر خود را به نوعی در اینترنت جست‌وجو و دریافت کنند. بعد از راه‌اندازی خدمات بانکداری اینترنتی و گسترش آن در کشور، بسیاری از فعالیت‌های اقتصادی سعی کردند به نوعی خدمات و فعالیت‌های خود را در فضای اینترنت ارائه دهند. این ارائه خدمات می‌تواند هم در بخش اطلاع‌رسانی و جذب مشتری باشد و هم در بخش فروش کالا و خدمات. در بخش فروش کالا هم‌اکنون فروشگاه‌های اینترنتی بسیاری در کشور مشغول به فعالیت هستند که حتی برخی از آنها گردش‌های مالی چند صد میلیون تومانی در ماه دارند. در این گزارش در نظر داریم به راه‌های تاسیس یک سایت اینترنتی اشاره کنیم.


۱-اولین نکته‌ای که در تاسیس یک سایت اینترنتی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است بحث نام سایت یا دامنه و‌ هاست یا محل میزبانی آن است. اصولا فعالیت‌های تجاری که اقدام به راه‌اندازی سایت اینترنتی می‌کنند همان نام فعالیت خود را به عنوان نام دامنه انتخاب می‌کنند. نام دامنه با پسوندهایی همچون دات‌ آی آر، دات کام، دات نت، دات او آر جی و . . . همراه است.
در هر فعالیتی می‌توان یکی از چند پسوند دامنه موجود را انتخاب کرد. این دامنه‌ها به تناسب اهمیت خود، از قیمت‌های متفاوتی برخوردارند، مثلا قیمت دامنه‌های com. و net. و org. و info. و biz. در حدود 40 تا صد هزار تومن و قیمت دامنه‌ی ir. در حدود 4 تا ۷ هزار تومن (به صورت پرداخت سالیانه) است. برای تهیه نام دامنه می‌توانید به شرکت‌ها و سایت‌هایی که در این بخش فعال هستند مراجعه کنید. سایت شما برای در معرض دید عموم قرار گرفتن نیازمند یک فضای میزبانی است. این فضا را هم می‌توانید از همان شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات ثبت دامنه تهیه کنید، اما در این بخش با توجه به میزان اطلاعاتی که شما می‌خواهید روی سایت قرار دهید و همچنین با توجه به میزان بازدیدکنندگان سایت شما، مبلغ پرداختی برای خدمات میزبانی متفاوت است. توصیه می‌شود که اگر فعالیت شما داخلی و مربوط به ایران است حتما از دیتاسنترهای داخلی استفاده کنید؛ چرا که هم از نظر قیمت برای شما به‌صرفه‌تر است و هم از نظر سرعت دسترسی بالاتر از سرورهای خارجی است.


۲-شاید فکر می‌کنید که ساختن یک سایت واقعا کار سخت و پیشرفته‌ای است، البته همین طور است، اما به نحوه و مدل فعالیت شما هم خیلی بستگی دارد، به عنوان مثال اگر فعالیت شما یک فعالیت خدماتی است ساخت یک سایت برای ارائه محتوای فعالیت شما کافی است. در نتیجه می‌توانید با حداقل هزینه، سایتی داشته باشید که به نوعی کارت ویزیت یا کاتالوگ فعالیت شما باشد، اما اگر می‌خواهید کالایی را که در اختیار دارید از طریق سایت‌تان به فروش برسانید قطعا داستان تا حد زیادی فرق می‌کند. در نتیجه حتما بعد از ثبت نام دامنه، ابتدا انتظارات اصلی از فعالیت اینترنتی خود را مشخص کنید. در این بخش نحوه توسعه فعالیت‌های خود در آینده را هم مدنظر داشته باشید تا در آینده مجبور به دوباره‌کاری و پرداخت هزینه‌های اضافی نشوید.


3- حال نوبت به اجرای کار می‌رسد. وقتی در مورد نوع فعالیت اینترنتی خود به نتیجه مشخص رسیدید، نوبت به اجرای کار می‌رسد، در این بخش شرکت‌های بسیاری مشغول فعالیت هستند. شرکت‌هایی که متناسب با نوع فعالیت شما می‌توانند سایت مورد نظرتان را طراحی و در اختیارتان قرار دهد، اما توصیه می‌کنم که حتما از یک سیستم CMS برای سایت خود استفاده کنید. امروزه پرتال‌های بسیاری بر اساس همین سیستم نگارش شده و در اختیار متقاضیان قرار گرفته است. استفاده از این سیستم‌ها در آینده دست شما را برای ایجاد تغییرات مختلف یا اضافه و کم کردن بخش‌های مختلف در سایت باز می‌گذارد.
یک CMS چه امکاناتی دارد؟ اکثر CMS‌ها در ورژن‌های مختلف و با قابلیت‌های مختلف به بازار عرضه می‌شوند، البته قابلیت به‌روز کردن اطلاعات در همه مشترک است، اما قابلیت‌های ویژه دیگری دارند که از آنها به اسم ماژول نام برده می‌شود و با قیمت‌های مختلف از سوی شرکت‌های فعال در این بخش به شما پیشنهاد می‌شود، از جمله: مدیریت اطلاعات فرستاده شده توسط کاربران و تایید اطلاعات، چند زبانه بودن، ایجاد نقشه سایت داینامیک، امکان ایجاد تجارت الکترونیک یا فروشگاه مجازی، ایجاد فرم برای دریافت اطلاعات کاربران، بهینه سازی تصاویر آپلود شده، امکان جست‌وجو در مطالب سایت، گزارش آمار بازدید از صفحات و . . .
در این بین برخی از سیستم‌های مدیریت محتوا هم هستند که به شکل متن باز و رایگان در اینترنت وجود دارند. معروف‌ترین آنها عبارتند از: جوملا، دورپال، مای بیبی، وی‌بولتین، پی اچ پی بیبی، مامبو، دیتالیف انجین، وردپرس و ... . افرادی که در این بین اطلاعاتی هر چند اندک در مورد برنامه‌نویسی دارند از این CMS‌های رایگان استفاده می‌کنند.


۴-پس از نهایی شدن نقشه سایت و نوع فعالیتی که می‌خواهید انجام دهید، نوبت به انتخاب شرکت ارائه‌دهنده خدمات می‌رسد، همان طور که اشاره شد هم‌اکنون شرکت‌های بسیاری در این بخش فعالیت می‌کنند. قیمت‌های ارائه شده برای طراحی سایت هم متفاوت است، اما به عنوان مثال این قیمت‌ها از ۵۰۰ هزار تومان برای یک سایت با کارآیی ساده شروع می‌شود و گاهی تا ۲۰ میلیون تومان برای سایت‌های حرفه‌ای و چند منظوره افزایش پیدا خواهد کرد. مدت زمان اجرا و تحویل سایت هم بسته به نوع امکانات مورد نظر متغیر خواهد بود. این زمان هم معمولا از یک ماه آغاز و گاهی نیز تا ۶ ماه ادامه خواهد داشت.


5-پس از نهایی شدن خواسته‌ها حتما با شرکت یا فرد مورد نظر اقدام به عقد قرارداد کنید. توجه داشته باشید که شرکت‌های حرفه‌ای در این بخش خدمات پشتیبانی و گاهی آموزش هم ارائه می‌دهند، البته این آموزش تنها به نحوه کار کردن با محیط CMS به کار گرفته شده باز می‌گردد. پشتیبانی‌های ارائه شده از سوی شرکت‌ها نیز متفاوت است. برخی از ارائه دهندگان این خدمات ممکن است تغییرات گرافیکی مورد نظر شما را تا دو بار بدون اخذ هزینه اضافی اعمال کنند و برخی دیگر نیز ممکن است برای ارائه طرح‌های گرافیکی هیچ هزینه‌ای اخذ نکنند. پیشنهاد می‌شود انتخاب فضای میزبانی سایت یا ‌هاست را هم در اختیار شرکت طراح قرار دهید؛ چرا که اگر مشکلی در خدمات میزبانی به‌وجود داشته باشد، مجبور به دوباره کاری نخواهید بود و شرکت مورد نظر پشتیبانی از مشکلات این چنینی را بر عهده خواهد گرفت.