محافظ قیمتی برای خریداران مسکن - ۲۷ مهر ۹۱
فرید قدیری
دبیر گروه مسکن
سیاست‌گذاران دولتی در بازار مسکن از ابتدای امسال تاکنون شاید به تعداد انگشتان یک دست، برنامه‌های کوتاه‌مدت و درازمدت برای مراقبت از «منحنی رشد قیمت مسکن» تصویب کرده‌اند، اما برخی فعالان این بازار با این اعتقاد که «تجربه نشان داده ورود دولت به بازار‌های اقتصادی اثری جز نابسامانی ندارد» تقریباً بدون توجه به این برنامه‌ها، خودشان مسیر درست و کم‌ریسک را انتخاب کردند.
بنگاه‌های املاک در کل کشور درباره عملکرد بازار مسکن طی نیمه‌اول امسال گزارش داده‌اند: خریداران مسکن در این مدت به جای خرید یک آپارتمان کامل و آماده‌استفاده، ترجیح دادند آپارتمان در حال احداث را پیش‌خرید کنند.
علت انتخاب مسیر پیش‌خرید به جای خرید مسکن‌آماده این بوده که متقاضیان مسکن احتمال داده‌اند در ماه‌های آتی قیمت مسکن رشد پیدا می‌کند و در نتیجه اگر الان بخشی از کل قیمت کنونی یک واحدمسکونی را پرداخت کنند و آن را چند ماه دیگر یا حتی یکسال بعد تحویل بگیرند با توجه به نرخ تورم عمومی، برنده بازار خواهند بود.
در این میان شاید این پرسش بوجود بیاید که چرا به جای پیش‌خرید با قیمت کنونی، از بازار واحدهای آماده خرید نکنیم؟
تجربه نیمه اول امسال نشان می‌دهد کسانی که ملک پیش‌خرید کرده‌اند توانسته‌اند با مابقی پولشان در سایر بازارهای اقتصادی سودده سرمایه‌گذاری کنند.
در حال حاضر بازار مسکن در درازمدت -بیش از دو سال- سود مورد انتظار را به خریدار می‌دهد اما در برخی بازارها، سود بصورت ساعتی به جیب خریداران می‌رود.
بنابراین بهترین محافظ در برابر رشد قیمت مسکن، پیش‌خرید است