سفید پرطرفدارترین رنگ خودرو - ۴ آبان ۹۱
در میان دارندگان و خریداران خودرو در سراسر دنیا، سفید پرطرفدارترین رنگ است. شرکت آمریکایی PPG گزارش سالانه‌ای منتشر کرده که می‌گوید رنگ بیش از یک پنجم (22 درصد) خودروهایی که در سال 2012 در سراسر دنیا ساخته شده‌اند، سفید است. PPG از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان رنگ در دنیاست که بسیاری از خودروسازن بزرگ دنیا، از جمله جنرال موتورز، فورد و بی‌ام‌و مشتری محصولات آن هستند. این شرکت هر سال گزارشی منتشر می‌کند که موضوع آن بررسی رنگ‌های مورد استفاده در سطح وسیعی از تولیدات صنعتی کوچک و بزرگ است: از گوشی تلفن همراه و لپ‌تاپ گرفته تا ساختمان و هواپیما. نتایج گزارش اخیر ثابت می‌کند خریداران خودرو مشتریانی کاملا قابل پیش‌بینی‌اند، چرا که رنگ سیاه هم تقریبا به اندازه سفید طرفدار داشته است: 20 درصد. همان‌طور که می‌توان حدس زد، خاکستری رنگ بعدی است: 12 درصد. 9 درصد خودروها هم قرمز و 7 درصدشان آبی‌بوده‌اند. اگر رنگ خودروی زیر پایتان سبز است آدم خاصی محسوب می‌شوید، چون تنها 2 درصد مردم حاضرند خودروی سبز برانند. بقیه خودروها هم به رنگ‌های دیگر ساخته شده‌اند. سفید که در دهه 1980 میلادی هم رنگ محبوب علاقه‌مندان خودرو بود و از سال 2011 جای نقره‌ای را در صدر انتخاب‌ها گرفته است، این روزها طرفدار بیشتری دارد، چون به گفته میشل کیلن، مدیر ارشد بخش طراحی رنگ جنرال موتورز، «مردم ترجیح می‌دهند خودرویی داشته باشند که از دیدنش خسته نشوند.» و ساده‌ترین راه انتخابی محافظه‌کارانه است: سفید، سیاه یا خاکستری. در این میان خودروهای وانت و پیکاپ بیشترین سهم را از خودروهای سفیدرنگ داشته‌اند. برای مثال 55 درصد کل خودروهایی که در هشت ماه نخست امسال در آمریکای شمالی تولید شده‌ وانت یا پیکاپ بوده که 22 درصد آن‌ها یکدست سفید بوده‌اند. ساخت این تعداد خودروی سفید البته دلیل دیگری هم دارد. ادارات دولتی، شرکت‌های حمل‌ونقل یا شرکت‌های تجاری و بین‌المللی بیشترین سفارش‌دهندگان این نوع خودروها هستند و از آنجایی که قصد دارند بعد از خرید نشان تجاری خود یا اطلاعات دیگری را روی بدنه خودرو حک کنند، به‌طور طبیعی سفید رنگ ایده‌آل آنهاست.
بسیاری از صاحبان خودرو اشاره می‌کنند که خودروی سفید یا سیاه خریده‌اند چون انتخاب چندان دیگری نداشته‌اند. در مواردی هم که خودروی مورد علاقه‌شان را با رنگی خاص پسندیده‌اند، اختلاف قیمتش با خودروهای سفید و سیاه آن‌قدر زیاد بوده که از خریدش صرف‌نظر کرده‌اند. به نظر می‌رسد PPG دریافته که این توجیه اصلا بیراه نیست و قصد کرده دنیای خودرو را رنگارنگ کند. شرکت آمریکایی، سه هفته پیش، مجموعه‌ای از ۶۴ رنگ جدید را در معرض دید خودروسازان دنیا گذاشته است، از جمله Al Fresco: نقره‌ای متالیک با ته‌رنگ سبز، Glacier: طوسی یخی با مایه‌ای از آبی-بنفش و Elixir: مخلوطی متالیک از نقره‌ای و مجنتا. این رنگ‌ها برای خودروهای ساخت سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ قابل استفاده خواهند بود. جین هرینگتون، مدیر بخش تولید رنگ برای خودروسازها در PPG، می‌گوید: «مشتریان، در آینده نزدیک، خودروهای بیشتری به رنگ قهوه‌ای یا نارنجی خواهند دید».موقعیت جغرافیایی و ویژگی‌های فرهنگی و اجتماعی همواره عامل مهمی بر انتخاب رنگ خودرو بوده است. پژوهش‌ها نشان می‌دهند که تعداد خودروهای قرمز در آمریکای شمالی بیشتر از هر جای دیگری در دنیا است. خودروهای سیاه، خاکستری و نقره‌ای در اروپا چنین موقعیتی دارند و آسیایی‌ها خودروهای قهوه‌ای روشن و طلایی را بیشتر می‌پسندند و به سبز علاقه چندانی ندارند.
این را هم نباید از یاد برد که تقریبا همه مشتاقان نکته‌بین خودرو معتقدند هر خودرویی را هم نباید به هر رنگی درآورد. رنگ قرمز بخشی انکارناپذیر از هویت فراری است؛ یا برای مثال وقار و شان گردهمایی بزرگی که میزبان سران کشورهای دنیاست اجازه نمی‌دهد که لیموزینی به رنگ بنفش یا زرد به استقبال رییس‌جمهور یک کشور برود.
چند ماه پیش، نتایج بررسی جالبی از سوی Halfords، وب سایت تخصصی خودرو، در انگلستان منتشر شد که خواندنش ممکن است بیش از هر عامل دیگری بر تصمیم هر خریدار خودرویی تاثیر بگذارد. بر اساس این بررسی، خودروهای قرمزرنگ بیش از دیگر خودروها هدف فضولات پرندگان بوده‌ (۱۸ درصد) و آبی‌ها هدف بعدی بوده‌اند (۱۴ درصد). این گزارش می‌گوید آدم‌های خاصی که خودروی سبزرنگ خریده‌اند اینجا هم سود کرده‌اند، چون رد این لکه‌ها تنها روی ۱ درصد خودروهای سبز دیده شده است. جبران آسیبی که فضولات پرندگان به پوسته خودرو می‌زند اغلب ممکن است هزینه سنگینی داشته باشد، چنان‌که بر اساس برخی تخمین‌ها صاحبان خودرو هر سال حدود ۹۰ میلیون دلار را صرف بازسازی رنگ خودروی خود می‌کنند.
منابع:nbcnews.comو abcnews.com وCNN.com