شادی صالحی
سرعت پیشرفت علم و فناوری، همگام با تغییرات سریع و غیر قابل پیش‌بینی، هر بنگاه اقتصادی را وادار می‌کند تا برای حفظ مزیت‌های رقابتی و بقای سازمان خود، با در نظر گرفتن فرهنگ و تفکر مشتریانش، کالا و خدمات خود را معرفی کند.

باید توجه کرد خلاقیت و نوآوری و داشتن تبلیغاتی موثر، نقش مهمی در توسعه آتی کشورها ایفا می‌کند و عامل مهمی در توانایی رقابت و توسعه ملی است. اما سوال اینجاست، بهترین و خلاقانه‌ترین تبلیغ چیست؟
زبان تبلیغات مهم‌ترین اصل در خلاقیت آگهی است. چرا که هر نوع تبلیغ تجاری تاثیری متفاوت، در جلب توجه مخاطب دارد. کم نیستند بنگاه‌های اقتصادی که طعم تلخ شناخت زبان و فرهنگ ملیت‌ها را به جان خریده‌اند. به طور مثال شرکت خودروسازی شورلت برای نام یکی از خودرو‌های خود از دو هجای‌ پشت سر هم که واژه‌ «nova» را تشکیل می‌دهد استفاده کرد، در زبان اسپانیولی این واژه به‌ معنای «راه نمی‌رود» است. حال تصور کنید شما می‌خواهید برای خودرویی لوکس با نام (راه نمی‌رود) در کشور اسپانیا بازاریابی کنید و آن را به فروش رسانید. یکی از شرکت‌هایی که در این زمینه به موفقیت‌های چشمگیری دست یافته شرکت AT&T است که یکی از بزرگ‌ترین مراکز مخابراتی، ارتباطات تلفن اینترنتی و خدمات و سیستم‌های تلفن همراه در آمریکا است. این شرکت با مدیریت دکترحسین اسلامبولچی، ایرانی‌الاصل؛ نمادی از تفکر، زبان تبلیغات را در جهان به نام خود ثبت کرده است. تصاویر بالا گویای خلاقیت تبلیغاتی است که شرکت AT&T برای کشورهای مختلف دنیا، مطابق با تاریخ و رسوم آن کشورها، انجام داده است. شما نیز می‌توانید با اتخاذ چنین رویکرد‌هایی خلاقیت را در تبلیغات خود نهادینه کنید و از بازخورد‌های مثبت آن بهره‌مند شوید .