بهشت گم شده روی زمین
منطقه اورامانات علاوه بر اینکه طبیعت زیبا و بکری دارد، از دیرباز نیز سابقه طولانی تاریخی و فرهنگی خاص و ویژه خود را داشته است که همین خصوصیات باعث شده است به‌عنوان یکی از مقاصد گردشگری مطرح شود. کوه‌های سر به فلک کشیده و رودخانه سیروان پر آب در کنار چشمه‌های همیشه جوشان این منطقه و پوشش گیاهی منحصربه‌فردی که دارد، فرصت مناسبی برای علاقه‌مندان به اکوتوریسم فراهم کرده است، البته در هر فصلی این منطقه زیبایی خاص خودش را دارد. در زمستان برف‌گیر بودن این منطقه می‌تواند برای گردشگران جذاب باشد، به شکلی که در گردنه‌های اطراف روستا تا چند متر برف می‌نشیند. از آن طرف در فصل بهار خصوصا ماه اردیبهشت یکی از زیباترین اشکال طبیعت را در این کوه‌ها می‌توانید ببینید، گل‌های رنگارنگی که در گوشه و کنار درآمده‌اند و چشمه‌ساران و جویبارهایی که ازدل کوه بیرون می‌آیند. در کنار این همه، رود پر آب سیروان را داریم که روستا‌های مختلفی در حاشیه آن شکل گرفته‌اند که هر کدامشان به تنهایی یک جاذبه عمده گردشگری هستند، مانند: سرپیر، کاله، رودبر، بلبر، ژیوار، ناو، نوین ! و باید در این بین از چشمه بی‌نظیر «بل» با آن آب فراوانش نام برد که به واقع یکی از عجایب گردشگری است که کمتر شناخته شده است.
در کنار آن معماری اورامانات به شکلی است که نظر هر بیننده‌ای را به خود جلب می‌کند. خانه‌های پلکانی که اغلب با همان مصالح سنگی که از دل کوه در آمده است خودش جلوه‌گری ویژه‌ای به این منطقه داده است. اگر شما یک گردشگر علاقه‌مند هستید، پیشنهاد می‌کنم برای دوران اقامت خود به هتل سنگی واقع در این روستا بروید که در دل کوه ساخته شده است و به سبک خانه‌های روستاییان است.
آداب و رسوم مردم منطقه و همچنین تاریخچه طولانی این منطقه نیز از دیگر جاذبه‌های مهم آن است. براساس اسناد موجود، گویا روزگاری این روستا به شکلی مرکزیتی در منطقه داشته است و برای همین از آن به‌عنوان تخت یا مرکز (حکومت) ناحیه‌اى اورامان نام می‌برند. خود واژه اورامان یا هورامان از دو بخش اهورا و مان به معنى خانه، جایگاه و سرزمین تشکیل شده است. اورامان یعنى سرزمین اهورایى و جایگاه اهورا مزدا. هور در اوستا به معنى خورشید است. هورامان را مى‌توان جایگاه خورشید هم معنى کرد. وجود مقبره و مسجد پیر شالیار و برخی مراسمی بزرگداشت این پیر فرزانه نشان از قدمت تاریخی بالای این منطقه دارد. مراسمی که هر ساله با استقبال گسترده گردشگران مواجه می‌شود.