شیب اجرای طرح پزشک خانواده، زیاد است - ۴ آبان ۹۱
علی کاییدی
نایب رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس
سیستم سلامت ایران، متاسفانه، در چند دهه‌ای که از عمر آن می‌گذرد، تاکنون از یک ساختار درست برخوردار نبوده، به این معنی که همه به یک اندازه و به صورت درست از سبد سلامت کشور بهره‌مند نمی‌شدند. این موضوع اکنون هم مساله حاکمیت است و هم مردم. تنها راه حل نیز اجرای درست و دقیق طرح فراگیر پزشک خانواده است تا با اجرای آن بخش بهداشت و درمان به سمتی برود که همه از این سبد سلامت برخوردار شوند.
با اجرای طرح فراگیر پزشک خانواده، در صورتی که جزئیات اجرایی آن به خوبی طراحی شود، انتظار می‌رود که ساختار درمانی جامع و دقیقی در کشور ایجاد ‌شود، به این معنی که میزان پولی را که برای بخش سلامت اختصاص می‌دهیم، درست هزینه شود و به همه مردم نیز اختصاص پیدا کند. بنابراین اجرای طرح پزشک خانواده از این منظر بسیار حائز اهمیت است. ما اگر می‌خواهیم استانداردهای سلامت را برای کلیه شهروندان ایرانی ارتقا ببخشیم، هیچ راهی جز اجرای این طرح در کشور نداریم. در زمان حاضر، کشور هزینه‌های هنگفتی را برای بخش درمان می‌پردازد و باید با اجرای این طرح، از این مساله جلوگیری شود.
از طرف دیگر، وضعیت زیرساخت‌های موجود در کشور همچون نیروی انسانی متخصص و مراکز درمانی کافی مساله دیگری است که اجرای درست این طرح را تضمین می‌کند، پاسخ وزیر بهداشت و درمان، خانم وحید دستجردی، به سوال‌کنندگان در کمیسیون بهداشت و درمان درباره این موضوع این بود که در زمان حاضر همه زیرساخت‌ها آماده است و حتی پزشک اضافه هم داریم و همه چیز برای اجرای طرح در سطح اول مهیا است.
وزیر رفاه نیز خبر می‌دهد که همه چیز آماده اجرای طرح پزشک خانواده بوده و زیرساخت‌ها برای اجرای کار فراهم است. با این حساب ما‌ نمایندگان مجلس باید به حرف آنان اعتماد کنیم و منتظر اجرای این طرح باشیم تا ببینیم دولت در عمل چگونه این طرح را اجرا خواهد کرد.
چگونگی اجرای طرح پزشک خانواده به این دلیل بسیار مهم است که راه حل اصلی سیستم درمانی کشور است و باید بسیار دقیق اجرا شود و نباید چالشی را در کشور ایجاد کند یا نیمه‌کاره رها شود. از طرف دیگر، این طرح جزو قانون برنامه پنجم توسعه کشور است و دولت ملزم به اجرای آن است.
اما در نهایت اگر بخواهم به نقاط ضعف در چگونگی اجرای این طرح نیز اشاره کنم، باید بگوییم به اعتقاد من سرعت اجرای آن زیاد مناسب نیست، چرا که قرار بود، این طرح با شیب ملایم‌تری اجرا شود در حالی که دولت می‌خواهد آن را در 2 سال اجرا کند و احتمال دارد، در میان راه دچار مشکلاتی شویم.