محدودیت ارزی به موفقیت در تولید ملی می انجامد
شرکت هلدینگ سرمایه گذاری ایران در نیمه دوم سال 1385 با مشارکت جمع زیادی از فعالان اقتصاد و صنعت تاسیس گردید . این شرکت در سالهای 89 و 90 رشد چشمگیری در رتبه بندی شرکت های برتر ایران داشته است.گفتگوی روزنامه دنیای اقتصاد با دکتر زاهدی معاون اقتصادی این شرکت و از حسابداران و حساب رسان حرفه ای و مدرس دانشگاه را در زیر می خوانید:

دکتر زاهدی روند صعودی شرکت سرمایه گذاری ایران در لیست شرکت های برتر چشمگیر بود.
بله شرکت سرمایه گذاری ایران سال گذشته در لیست شرکت های برتر ایران به رده یکصد و شصت رسید ، ولی این شرکت در سال جاری به رده بیست و ششم صعود کرد. برای ما جای افتخار است که در طی یک سال به چنین روند صعودی در بین شرکت های برتر ایران برسیم . البته رسیدن به چنین جایگاهی بسیار سخت است ولی حفظ کردن چنین جایگاهی سخت تر از رسیدن به آن است.
روند رشد شما در لیست شرکت های برتر با ۱۳۴ پله صعود ، چشمگیر بود. چطور به چنین جایگاهی رسیدید؟
تصور می کنم سیاست های مدیریتی تنها عامل چنین رشدی در طی یکسال بوده است. شرکت ما مجموعه مدیریتی بسیار قوی دارد این مجموعه متشکل است از هیئت مدیره و مدیر عامل با تجربه که اکثرا" از شخصیتهای حقوقی مطرح فعال در بازار پولی ، سرمایه و تولید میباشند و همچنین استفاده ازمدیران و مشاوران با تجربه در زمینه های مختلف درگروه ، که بدون شک یکی از اصلی ترین علل ما برای پیشرفت بوده است. در حال حاضر هم کار مستمر و هدفمند یکی از رموز موفقیتمان است . شرکت سرمایه گذاری ایران آذر ماه امسال به عنوان نهاد مالی در سازمان بورس و اوراق بهادار به ثبت رسید . سهامداران شرکت به چند نفر محدود نمی شوند و درحال حاضر بیش از 120 سهامدار حقیقی و حقوقی داریم و توزیع درصد سهام هر یک نیز متناسب است . بافت مدیریتی شرکت یک بافت مدیریتی سنتی موفق بوده است ولی در نظر داریم این بافت را مدرن نمائیم و در اولین گام موثر ، تحت نظارت سازمان بورس بعنوان نهاد مالی قرارگرفته ا یم . در هر صورت همانطور که ارزیابی مذکور بر مبنای صورت‌های مالی تلفیقی گروه انجام شده است الزاما موفقیت مذکور نیز نتیجه تلاش و زحمات کلیه مدیران و کارکنان شرکت های گروه می‌باشد.
بزرگترین مشکلاتی که در عرصه کار خود با آن مواجه هستید کدام است؟
ما در دو بخش عمده پتروشیمی و انرژی (نیروگاهی ) فعالیت می کنیم . در این زمینه ما در طرح های توسعه عدیده ای سرمایه گذاری نموده ایم و در این رابطه با مشکلات تحریم ها ، فاینانس و تحریم لیسانس و ... مواجه هستیم. در زمینه کاری خود در بخش پتروشیمی هم با صادرات پتروشیمی به مشکل برخورده ایم که امیدواریم به این مشکلات فائق شویم . تحریم ها شرایط خاصی را برای اقتصاد ایران ایجاد کرده اند که دامنه کاری اکثر شرکت ها را محدود کرده است که در رشد فروش گروه ما نیز در دو سال گذاشته موثر بوده است .و در هر صورت کارها و مشکلات بصورت مناسب مدیریت میشود .
از مراسم ۱۰۰ شرکت برتر بگویید. شاخص های ارزیابی را چطور می بینید؟
شاخص اصلی در ارزیابی مذکور فروش بوده است. یکی از نکات مثبت این است که براساس صورت های مالی حسابرسی شده عمل میشود و در نتیجه قابل اتکاء است. به همین دلیل یک محرک برای شرکت هایی است که تمایل دارند هرسال در این رده صعود نمایند . از طرف دیگر جداول دیگری که سازمان مدیریت صنعتی (100 IMI) منتشر می کند مانند جداول ارزیابی شاخصهای : بیشترین صعود ، رشد فروش ، ارزش افزوده ، سود آوری و ... می تواند برای شرکت ها کمک بزرگی باشد تا در گروههای مختلفی ارزیابی شوند.
برای رساندن مدیریت در کشور ازروش های سنتی به روش های مدرن چه مواردی را مدنظر دارید؟
شرکت و گروه کمیته های مختلفی دارد و قصد داریم مدیریت را از سنتی موفق به وضعیت مدرن برسانیم. در بازار سرمایه " استقرارحاکمیت شرکتی" اهمیت بالایی دارد. ما استارت ایجاد تغییرات را زده ایم . با ثبت شدن در نهاد مالی بورس یعنی وارد چارچوب شده ایم . در مجموعه مدیریتی چنین مسئله ای می تواند کمک کند تا در چهارچوب جدیدی مدیریت را به سبک مدرن استارت بزنیم. در بخش دیگر مسئله شفافیت اطلاعات اهمیت بالایی دارد . ما در نظر داریم در دو سال آینده روش های جمع آوری و شفافیت اطلاعات را گسترش دهیم تا دو ویژگی بموقع بودن و قابل اتکاء بودن اطلاعات را رعایت نمائیم . برای مثال در تهیه صورتهای مالی تلفیقی با استفاده از فن آوری اطلاعات ( IT ) روشهائی وجود دارد که اگر ما بتوانیم آنها را در گروه پیاده سازی نمائیم به موفقیت بزرگی در زمینه سرعت و دقت در تهیه صورتهای مالی تلفیقی خواهیم رسید . در بخش دیگر ، بودجه بندی عملیاتی و سرمایه ای ، کنترل پروژه ها، نظام نوین مدیریتی و ... اصولی است که باید در ایران به روش های جدید به روز شود .
"شفافیت اطلاعاتی" به چه صورت انجام می پذیرد؟
وظیفه ما به عنوان یک متخصص این است که تصویری مناسب و واقعی از وضعیت موجود نشان داده و آن چیزی که واقعیت دارد بدون دست بردن در آن منعکس نمائیم که این یکی از وظایف اصلی مدیران شرکت میباشد.
امسال با شعار " تولید ملی" آغاز شد. فکر می کنید نهادهای اقتصادی چقدر توانستند این شعار را محقق کنند؟
در سالیان فعالیت خود در نهادهای اقتصادی مختلفی حضور داشته ام . تجربه نشان داده است هر زمانی که کشور با محدودیت ارزی مواجه شده است اگرچه در ابتدا با سختی ها و مشکلات مواجه شده ولی همین مسئله باعث رشد تولید ملی شده است . این اصل واقعیت دارد که خرید راحت و تولید سخت است . به همین دلیل همه علاقمند به واردات هستند ولی زمانی که شرکت ها مجبور می شوند به ساخت داخل روی آورند و هر چیزی که نیاز دارند را تولید نمایند به اجبار به پیشرفت کشور و رشد تولید ملی کمک می شود.