طبق برآوردها تا سال 2010، آمار مبتلایان به ایدز در جهان نزدیک به 34 میلیون نفر است که از این تعداد در حدود 4/3 میلیون نفر آنها را کودکان زیر 15 سال و 8/16 میلیون نفر را زنان تشکیل می‌دهند.

هر روز بیش از 7000 نفر در جهان به ویروس HIV مثبت آلوده می‌شوند و نزدیک به 5000 نفر از مبتلایان این بیماری جان خود را عمدتا به علت عدم دسترسی به مراقبت‌های پیشگیری از ایدز و خدمات درمانی مناسب از دست می‌دهند. طبق این آمار نزدیک به 1/17 میلیون کودک زیر هجده سال یکی از والدین یا هر دو آنها را به دلیل ایدز از دست می‌دهند. این بیماری همچنان در سرتاسر جهان قربانی می‌گیرد و هرساله میلیون‌ها نفر به دلایل گوناگونی چون فقر، بی‌خانمانی، ترک تحصیل از مدرسه، تبعیض و از دست دادن فرصت‌های زندگی در خطر ابتلا به این بیماری قرار دارند.


طبق آمار به دست آمده نزدیک به ۴/۳ میلیون کودک زیر ۱۵ سال مبتلا به ایدز هستند که بیش از ۹۰ درصد آنها در جنوب آفریقا زندگی می‌کنند. همچنین آمارهای جهانی سال ۲۰۱۰ نشان می‌دهد ۴۲ درصد مبتلایان به ایدز در جهان را جوانان ۱۵ تا ۲۴ سال به خود اختصاص می‌دهند. که از این میان زنان جوان ۱۵ تا ۲۴سال نزدیک به ۶۴ درصد این آمار را تشکیل می‌دهند. در جنوب آفریقا احتمال آلوده شدن زنان به طور متوسط دوبرابر بیشتر از مردان است، اما در چهار منطقه آسیای جنوبی، شرق آسیا و اقیانوسیه، آمریکای لاتین و کشورهای حوزه کارائیب، اروپای شرقی و مرکزی و کشورهای مشترک‌المنافع، تعداد مردان با HVI مثبت بیشتر از زنان است. این نتایج بیانگر تفاوت رفتارهای پرخطر در مناطق مختلف است و نشان می‌دهد سیاست‌های پیشگیری و مقابله با این بیماری مستلزم برنامه‌هایی است که متناسب با ماهیت و شرایط خاص هر منطقه باشد.