رمزگشایی حرکت چشم - ۹ آذر ۹۱
محسن پروان
«از چشم‌هاش خوندم» جمله‌ای که مفاهیم بسیاری در خود دارد و همه ما معتقدیم که حقیقت اندیشه هرکس را می‌توان از چشم‌های او خواند عبارتی شبیه «چشماش با من حرف می‌زنه» «توی چشمای من نگاه کن و این حرف رو بزن» و هزاران جمله مشابه دیگر گواهی است بر اعتماد انسان به چشم‌های یکدیگر. اما به راستی حقیقت نهفته در پس چشم چیست؟ و آیا می‌توان با نگاه کردن به چشم و بازخوانی حرکت‌های آن رفتار افراد را تحلیل کرد، از این رو در این شماره بر آن شدیم تا به بازخوانی و رمزگشایی حرکت‌های چشم بپردازیم، برای بررسی و تحلیل حرکت‌های چشم لازم است ابتدا موقعیت‌های مختلف قرار گرفتن چشم را مشخص کنیم که منظور مکان قرار گرفتن مردمک چشم است. مردمک چشم می‌تواند در سه حالت رو به بالا - رو به پایین و مرکز قرار گیرد که در هر سه موقعیت در سمت چپ یا راست نیز می‌تواند تغییر جهت دهد. در کل مردمک چشم‌های انسان براساس ذهنیت و تفکر او به صورت ناخودآگاه جهت‌گیری می‌کنند و تغییر موقعیت می‌دهند. مسلم است وقتی شما با شخصی صحبت می‌کنید، او به درستی نمی‌داند آیا شما با او صادقانه صحبت می‌کنید، عواطفتان چیست؟ یا دروغ می‌گویید یا هر چیز دیگر اما مسلما خود شما به میزان صداقت عواطف و... صحبت خود آگاه هستید و چشم‌های شما براساس همین آگاهی جهت‌گیری می‌کنند، بدون آنکه به میل و اراده شما باشد، تنها درصد بسیار محدودی از افراد قادر هستند حرکت چشم خود را کنترل نموده و آن را مصنوعی جلوه دهند و مسلما، این کار نیز نمی‌تواند برای مدت طولانی انجام شود به همین دلیل خوانش اثرات و معانی حرکت چشم می‌تواند به شما در اعتماد کردن به افراد کمک کند، اما مراقب باشید در خواندن علائم بدن نباید عجله کرد و باید دقت کرد که این علائم به خاطر وقوع حادثه‌ای نباشد، مثلا در جلسه‌ای نشسته‌اید و از سمت راست سالن صدا می‌آید و چشم افراد ناخودآگاه به سمت راست می‌پرد، شما نباید این موضوع را به عدم صداقت تفسیر کنید، در این مرحله ۶ حالت اصلی قرار گرفتن چشم را با هم مرور می‌کنیم و قبل از آن چند نکته را مرور می‌کنیم:
1- نیم کره چپ مغز مربوط به حافظه و اطلاعاتی است که فرد دارد.
۲- نیم کره راست مغز مربوط به رؤیاها، تصورات، خیالات و... است.
به این معنی که در صورتی که فردی به سمت چپ نگاه می‌کند؛ یعنی در تلاش برای یادگیری اطلاعات است اما اگر به راست نگاه کند یعنی در پی خلق آنی و ذهنی برای پاسخ به شماست، به این معنی که شخص برای یادآوری مطالب چشم‌ها را به سمت چپ تغییر جهت می‌دهد و برای خلق اطلاعات به سمت راست.
شش حالت اصلی قرار گرفتن مردم چشم
1 چشم‌ها به سمت بالا و متمایل به سمت چپ:
شخص در حال یادآوری خاطرات دیداری (بصری) است و تصویری را که قبلا دیده است به یاد می‌آورد.
2 چشم‌ها به سمت بالا و متمایل به راست:
سمت راست نیمکره برتر مغز انسان است که در آن رؤیاها و ایده‌های ذهنی شکل می‌گیرد، در این حالت فرد به دنبال خلق یک تصویر ذهنی است و مطالبی را که بیان می‌کند حقیقت نداشته و کاملا ساخته و پرداخته ذهن و قوه مخیله اوست.
3 چشم‌ها وسط و متمایل به سمت چپ:
سمت چپ مغز مربوط به نیمکره غیربرتر ذهن انسان است که صرفا خاطرات در آن جا دارد و تنها یادآوری خاطرات مربوط به این قسمت است- در این حالت شخص در حال به یاد آوردن خاطرات صوتی یا صداهایی است که شنیده یا آنکه در تلاش برای تشخیص صدا است مثلا در پشت تلفن و می‌خواهد شخصی را که به او زنگ زده است از روی صدا بشناسد یا صدای موسیقی را تشخیص دهد یا جمله‌ای را که شخصی به او گفته به یاد بیاورد.
4 چشم‌ها وسط و متمایل به سمت راست:
شخص به دنبال خلق و تجسم یک صداست یا آنکه می‌خواهد جمله‌ای را که نشنیده نقل قول کند و بگوید که خودم شنیده‌ام.
5 چشم‌ها به سمت پایین و متمایل به چپ:
در این حالت شخص به دنبال واژه برای بیان ذهنیت خود می‌گردد و در این حالت نوعی گفت‌وگوی درونی در حال شکل‌گیری است.
6 چشم‌ها به سمت پایین و تمایل به راست:
این حالت مربوط به احساسات، عواطف و همچنین احساسی چون سردی، گرمی، درد، فشار، حرکت و جاذبه.