پارس آریان ؛ یاور همیشگی بانک پاسارگاد
پارس آریان در یک نگاه
"شرکت سرمایه‎گذاری پارس‎آریان" نخستین سنگ بنای گروه مالی پاسارگاد با هدف بستر سازی و راهبری فرآیند تشکیل یکی از بزرگترین گروه‎های مالی و اقتصادی کشور و با آرمان گام نهادن در مسیر اعتلای همه‎جانبه ایران اسلامی، در تیرماه ۱۳۸۴ با سرمایه اولیه هزار میلیارد ریال شکل گرفت. این شرکت با برنامه‌ریزی و تشکیل گروه مالی پاسارگاد و همچنین سرمایه‌گذاری‌های مستقل خود در بازار سرمایه، فعالیت های بازرگانی و دیگر حوزه‌های متنوع سرمایه‌گذاری، پاسخی درخور اعتماد سهامداران محترم گروه مالی پاسارگاد را در کارنامه خود ثبت کرده است و اکنون پس از طی چندین مرحله افزایش سرمایه، با سرمایه‌ای بالغ بر ۸،۲۸۰ میلیارد ریال در جایگاه بزرگترین شرکت‌ سرمایه‌گذاری متعلق به بخش خصوصی در ایران قرار دارد.
شرکت سرمایه‌گذاری پارس‌آریان در رتبه‌بندی تخصصی شرکت‌ها که هر ساله توسط سازمان مدیریت صنعتی انجام می شود، در بین 400 شرکت برگزیده کشور در سه سال پیاپی (1388 الی 1390) رتبه نخست را در بین شرکت‌های سرمایه‌گذاری و واسطه‌گری مالی از آن خود کرد و در مقایسه کلی بین یکصد شرکت برتر ایران در سال 1388 رتبه شانزدهم، در سال 1389 رتبه دوازدهم و در سال 1390 رتبه پانزدهم را به خود اختصاص داده است. همچنین شرکت سرمایه گذاری پارس آریان موفق شد در چهارمین جشنواره ملی بهره وری، مقام اول را از حیث شاخص های مالی، اقتصادی و بهره وری در گروه شرکت های سرمایه گذاری کسب نماید. درآمدهای شرکت طی نزدیک به هفت سال فعالیت همواره روند افزایشی داشته و در پایان سال 1390 سود خالص شرکت، به میزان2،481 میلیارد ریال بالغ گردیده که این رقم نسبت به سال قبل رشد چشمگیر70 درصدی داشته است.

ساختار برنامه استراتژیک شرکت
چشم انداز
چشم انداز شرکت سرمایه گذاری پارس آریان عبارت است از: همکاری و مشارکت در ایجاد، توسعه و راهبری "گروه مالی پاسارگاد" جهت کسب جایگاه شایسته در بین 10 هلدینگ بزرگ و معتبر مالی در منطقه خاور میانه با فعالیت بین المللی.
مأموریت‌ها
ایجاد و تاسیس شرکت های تعریف شده در گروه مالی پاسارگاد
بازارسازی و پشتیبانی سهام شرکت‌های عضو گروه به منظور ایجاد ارزش افزوده
نظارت و کنترل مالی شرکت‌های عضو گروه مالی پاسارگاد، به منظور حصول اطمینان از صحت عملکرد و کسب بازده مورد انتظار در چارچوب اهداف "گروه"
حمایت از سهام شرکت‌های عضو گروه مالی پاسارگاد در بازار معاملات ثانویه
تامین حداکثر بازده ممکن برای سهامداران شرکت
تجزیه و تحلیل اقتصادی و بررسی نوسانات بازارهای مختلف مالی جهت بهره گیری در تصمیم گیری های مدیریتی
شناسایی و استفاده از فرصت های جدید در جهت ارتقاء و بهبود موقعیت "گروه مالی پاسارگاد" در داخل و خارج از کشور
ایجاد تعهد نسبت به منشور ارزش‌های اخلاقی و حرفه‌ای "گروه مالی پاسارگاد"
حفظ و ارتقاء سرمایه انسانی رقابتی در "گروه مالی پاسارگاد"
تاکید بر فرهنگ مشتری مداری و نهادینه کردن مفهوم "مشتری ذات بانک است"

اهداف
با توجه به مأموریت‌های تعریف شده برای شرکت، اهداف بلندمدت توسعه‌ای شرکت به دو بخش اصلی تقسیم می‌شود. بخش اول توسعه سرمایه‌گذاری‌های شرکت در گروه مالی پاسارگاد، هم به تناسب برنامه‌های توسعه‌ای شرکت‌های موجود و هم مشارکت در ایجاد، تأسیس و راه‌اندازی شرکت‌های جدید در گروه است. اما بخش دوم اهداف توسعه‌ای شرکت در میان‌‌مدت و بلندمدت، حضور فعال و جدی در سایر بخش‌های سرمایه‌گذاری و بازارهای متنوع مالی و بخصوص حضور در بازارهای بین‌المللی با توجه به ظرفیت‌ها و توانایی‌های فنی و مالی شرکت و اندازه مطلوب آن است که این بخش از فعالیت‌ها به عنوان فعالیت‌های مستقل شرکت محسوب می‌شود.

ساختار گروه مالی پاسارگاد و سرمایه‌گذاری‌های شرکت
ایجاد یک گروه قدرتمند و کارا توسط بخش خصوصی و ایجاد تحول در صنعت مالی کشور را می توان کلیدی ترین فعالیت جاری شرکت سرمایه گذاری پارس آریان به شمار آورد. بطور کلی شرکت‌های گروه مالی پاسارگاد در پنج حوزه متنوع اقتصادی به شرح زیر به فعالیت سازنده اقتصادی اشتغال دارند:
گروه اول: شرکت‌های فعال در حوزه مالی: علاوه بر بانک پاسارگاد بعنوان هسته اصلی، بخش خدمات مالی با تأسیس و راه اندازی شرکت های بیمه پاسارگاد، لیزینگ ساختمانی پاسارگاد، لیزینگ ماشین آلات پاسارگاد، سرمایه‌گذاری پارس‌حافظ، مشاوره سرمایه گذاری ارزش پرداز آریان، صرافی و خدمات ارزی پاسارگاد، خدمات مالی و سرمایه گذاری پاسارگاد و کارگزاری بانک پاسارگاد، در جهت تکمیل زنجیره خدمات مالی موجب گردید گروهی منسجم و همگن، "طرحی نو" در صنعت بانکداری و سرمایه گذاری کشور رقم بزنند.
تأسیس "بانک پاسارگاد" در سال ۱۳۸۴ به عنوان شاخص ترین و عمده ترین سرمایه گذاری انجام شده توسط شرکت سرمایه گذاری پارس آریان، سرآغاز راهی بود که با شکل گیری و توسعه "گروه مالی پاسارگاد" ظرف کمتر از هشت سال، موفقیت های ارزشمند و کم نظیری را در بازار پول و سرمایه کشور رقم زد.
رشد چشمگیر و پایدار "بانک پاسارگاد" و کسب جایگاه ارزنده بزرگترین بانک کشور به لحاظ میزان سرمایه پرداخت شده، حکایت از پیمودن مقتدرانه راه ترقی و تعالی و رسیدن به قله های رفیع پیشرفت در سطح ملی، منطقه ای و حتی جهانی دارد. کسب رتبه ارزنده بانک سال جمهوری اسلامی در سال های 2010 و 2012 و همچنین انتخاب این بانک به عنوان "یکی از ده بانک پیشرو جهان" و "اولین بانک پیشرو خاور میانه" و "کسب رتبه 266 در میان هزار بانک برتر جهانی در سال 2012" بر اساس گزارش مجله معتبر Banker و انتخاب "بانک پاسارگاد" به عنوان "یکی از 10 شرکت پیشرو" کشور در سه سال متوالی 1387، 1388 و 1389 توسط سازمان مدیریت صنعتی تنها چند مورد از موفقیت های متعدد بانک پاسارگاد است. "بانک پاسارگاد" با سرمایه 30000 میلیارد ریال به عنوان بزرگترین بانک متعلق به بخش خصوصی کشور با قدرت به سوی کسب جایگاه یکی از ده بانک بزرگ در منطقه خاورمیانه پیش می رود.
گروه دوم: شرکت‌های فعال در حوزه ساختمانی از جمله شرکت ساختمانی شهرسازی هشتم، شرکت مدیریت ساختمانی آریان پاسارگاد، شرکت مدیریت ساختمانی نظام مهندسی آرین و شرکت رام (امارات متحده عربی).
در "گروه شرکت های ساختمانی"، علاوه بر اجرای ده‎ها طرح بزرگ و ارزشمند ساختمانی، بازسازی 70 هکتار از قطاع شماره 4 اطراف حرم مطهر رضوی در حال اجرا است که پروژه‎ای ملی است و علاوه بر جنبه‎های اقتصادی، از نظر ارزشی و اعتقادی نیز از جایگاه ویژه ای برخوردار است.
گروه سوم: شرکت‌های فعال در حوزه صنایع معدنی از جمله هلدینگ توسعه معادن و صنایع خاورمیانه و مبنای خاور میانه.
در این گروه "شرکت هلدینگ توسعه معادن و صنایع خاورمیانه" با طرح‎ریزی بیش از 42000 میلیارد ریال سرمایه‎گذاری جهت اجرای پروژه های تولید فولاد، کنسانتره ذغال‎سنگ، کک متالوژی، مس کاتدی، لوله‎های مسی، فروسیلس، کنسانتره سنگ آهن و گندله سنگ‎آهن در شهرهای استان‎های کرمان و همدان، گام ارزشمندی در جهت اجرای پروژه‎های کلیدی و ملی در بخش معدنی برداشته است.
گروه چهارم: شرکت‌های فعال در حوزه صنعت نفت و گاز و پتروشیمی از جمله شرکت گسترش انرژی پاسارگاد و بین‌الملل انرژی پاسارگاد.
"شرکت هلدینگ گسترش انرژی پاسارگاد" نیز فعالیت گسترده خود را با خرید دو دکل حفاری دریایی و تجهیزات اندازه گیری و خدمات مهندسی چاه‎های نفت و مشارکت در خرید سه نیروگاه خوی، ارومیه و شریعتی مشهد آغاز نموده و خرید چندین نیروگاه تولید برق و انرژی و سرمایه‎گذاری در چندین پروژه نفتی و پتروشیمی را نیز بطور جدی در دستور کار دارد.
گروه پنجم: شرکت‌های فعال در حوزه IT از جمله فناوری اطلاعات و ارتباطات پاسارگاد آریان (فناپ) و پرداخت الکترونیک پاسارگاد.
در "گروه شرکت های فعال در صنعت IT و I.C.T"، شرکت فناوری اطلاعات و ارتباطات پاسارگاد آریان(فناپ) با بهره‎گیری از توان و تعهد متخصصان جوان و پرتلاش خود توانسته است بانک پاسارگاد را از نظر نرم‎افزار بانکداری مستقل کرده و آغاز به فروش نرم‎افزار جامع بانکداری به سایر بانک‎های کشور نماید. همچنین شرکت مزبور در سایر حوزه‎های خدمات فناوری اطلاعات به شرکتی پیشرو در این حوزه تبدیل گردیده و یکی از دو شرکت بزرگ فعال در زمینه I.C.T کشور است.
در کنار فعالیت های اصلی به شرح فوق و با استفاده از منابع داخلی و اهرم مالی، فعالیت های مستقلی نیز در بازار سهام، بازار های کالا، پروژه های صنعتی و تولیدی و ساختمانی، فعالیت های بازرگانی و هنری و همچنین حضور در بازار ابزارهای مشتقه به عنوان فعالیت های فرعی، در برنامه کاری شرکت قرار دارد.

مزایای رقابتی شرکت
شرکت سرمایه‌گذاری پارس‌آریان در جایگاه اولین و بزرگترین شرکت سرمایه‌گذاری در گروه شرکت‌های سرمایه‌گذاری و واسطه‌گری مالی ایران و به عنوان عمده‌ترین سهامدار "بانک پاسارگاد" که از جمله شاخص‌ترین بانک های خصوصی کشور بوده، از موقعیت رقابتی ممتاز و مطلوبی در بازار پول و سرمایه کشور برخوردار است. از جمله مزیت‌های رقابتی شرکت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
تنوع در زمینه های سرمایه‌گذاری: شرکت پارس‌آریان با سرمایه‌گذاری در زمینه‌های گسترده و متنوعی مانند حوزه‌های مالی، ساختمانی، صنایع معدنی، صنعت نفت و گاز و پتروشیمی، فناوری اطلاعات، بازرگانی و همچنین سرمایه‌گذاری در پدیدآوردن و جمع‌آوری آثار هنری، ریسک پرتفوی سرمایه‌گذاری های خود را به میزان زیادی کاهش داده و در مجموع از قابلیت انعطاف زیادی در سرمایه‌گذاری‌های خود برخوردار است.
اندازه شرکت: شرکت سرمایه گذاری پارس آریان با سرمایه 8،280 میلیارد ریالی خود که هم اکنون برنامه افزایش آن تا سقف 12،420 میلیارد ریال در دست اقدام است، در حال حاضر بزرگترین شرکت سرمایه گذاری مادرتخصصی در ایران است که این حجم بزرگ سرمایه در کنار قدرت تأمین مالی قابل‌توجه، امکان سرمایه‌گذاری در پروژه‌های بزرگ و سود‌آور بیشتری را به این شرکت می‌دهد.
کنترل مدیریتی: از آنجا که شرکت سرمایه‌گذاری پارس‌آریان به عنوان شرکت مادر گروه مالی پاسارگاد بطور مستقیم یا غیر مستقیم از سهامداران عمده هر یک از شرکت های گروه است، لذا در تصمیم‌گیری‌هایی که در این شرکت ها انجام می‌گیرد نقش بسزایی دارد و بطور کلی در جهت افزایش کارایی و بازدهی سرمایه‌گذاری‌های خود، دارای کنترل مدیریتی است.
هم افزایی ناشی از ساماندهی یک گروه همگرا: با توجه به اینکه تمامی شرکت های زیرمجموعه پارس‌آریان (شرکت های گروه مالی پاسارگاد) تحت رهبری یکپارچه و در چارچوب یک سیاست کلی اداره می شوند و در کنار یکدیگر برای رسیدن به یک هدف متعالی تلاش می کنند، لذا در کل گروه ایجاد هم افزایی می شود و در نهایت بهره وری کل شرکت های گروه بیش از میزان مورد انتظار خواهد بود.
ثبات مدیریتی: یکی از شاخصه های اصلی شرکت برای موفقیت، ثبات مدیریتی و تداوم برنامه ریزی های اساسی و بنیادی و اجرای منظم آنها در جهت رسیدن به اهداف تعیین شده است.
استفاده از تیم حرفه ای و خلاق: یکی دیگر از شاخصه های اصلی موفقیت شرکت سرمایه گذاری پارس آریان، استفاده از سرمایه های انسانی متخصص و خلاق در کلیه بخش ها است که به عنوان رمز موفقیت گروه در بخش های کارشناسی محسوب می شود.
مهندس امین تفرشی
مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری پارس‌آریان