انقلاب درصنعت سرامیک ایران با تفکر ITC
صنعت سرامیک یک صنعت خاص و ریشه دار کشور است و از این رو با جستجو در این صنعت به مرکز تکنولوژی سرامیک ایران ITC رسیدیم و حال با مدیرآن به گفتگو می نشینیم. شما از چه سالی وارد صنعت سرامیک شده اید و رشته تحصیلی و تخصصی شما چیست؟
رضا پورزاد متولد ۱۳۵۲ بروجرد و کارشناس کشاورزی هستم و از سال ۱۳۷۸ وارد صنعت سرامیک و از ابتدا در کارخانه جم بروجرد مشغول به کار شدم. پس از آن از سال ۱۳۸۶ به اصفهان عزیمت کردم و با کار در کاشی نگار و راک سرامیک فعالیت خود را ادامه دادم. پس از آن با توجه به تحقیقاتی که در زمینه سرامیک داشتم اقدام به تأسیس شرکت اریکه سرام ایرانیان نمودم و در سال ۱۳۸۷ با فن‌آوری حذف سیلیکات زیرکونیم، تولید را آغاز کردم و البته این کار تداوم داشته، هرچند با کم لطفی مدیران کشور و صنعت همراه بوده است .
پس از آن چه کردید؟
من به ادامه تحصیل در رشته سرامیک در یکی از دانشگاه های ترکیه مشغول شدم و با یکی از بزرگان اصفهان، شرکت بوژاک آساد سرامیک را تأسیس نمودم و در ادامه مدیر فنی یک شرکت ترکیه‌ای به نام آرنیکا سرامیک شدم و نمایندگی انحصاری آن را نیزاخذ کردم.
در حال حاضر کار مرکز را چگونه می بینید و در چه زمینه‌ای فعالیتهای خود را گسترش داده‌اید؟
علاوه بر تأسیس ۴ شرکت داخلی و ۲ شرکت خارجی در ایران، ترکیه و مالزی تمامی دوستان را گرد هم جمع آوردم و مرکز تکنولوژی سرامیک ایران را که جناب آقای مهندس فلاح زاده استاندار محترم یزد زحمات زیادی را با دیگر دوستان در آرزوی راه اندازی آن کشیده بودند، به‌شکلی نوین مدیریت کردم .
هدف شما از راه اندازی آن چه بود؟
من سالها با دوستانم کار تحقیقات و تولید را انجام داده ایم ودر زمینه تولید کاملا خود کفایی را حس کردیم. سپس با ارائه دیگر تکنولوژیهای سرامیک در کشور از قبیل تغییر فرمولاسیون لعاب ، شناسایی معادن، روش جدید استخراج و بهره برداری و کاهش انرژی و مصرف مواد اولیه و بالا بردن کیفیت و بهینه‌سازی تولید، کشورهای خارجی را مجبور به تبادل تکنولوژی کردیم و حال با بررسی اکثر کارخانه های تولیدی ایران و کشورهای صاحب‌نام تصمیم به ساماندهی صنعت سرامیک گرفتیم و خود را پیش گام در این عرصه معرفی نمودیم و با تأسیس مدرسه سرامیک در روزهای آینده و رونمایی از کاشی ملی اهداف خود را دنبال می کنیم .
آیا نیاز به همکاری هم حس می شود؟
بله دقیقا این چیزی است که باید به آن توجه شود. از همه دانشجویان و اساتید و دوستان مشغول در صنعت دعوت می کنیم ما را یاری کنند. وقت جزیره ای و پراکنده کار کردن دیگر به اتمام رسیده و حال باید صنعتگران ما به صورت مدرن و کلاسیک وارد عرصه تولید شوند و اجازه ندهند فقط بازار مصرف منحصر‌به تکنولوژی خارجی‌ها شود.
آیا همه چیزدر این صنعت قابل قبول است؟
البته که نه، ما خوب حمایت می شویم و اکثر تولید کنندگان داخلی و خارجی پیگیر هستند ولی مشکلات موجود در عدم برنامه‌ریزی کارخانجات، کار ما را مشکل کرده است و دید سنتی مدیران، بزرگترین مشکل ما محسوب می شود.
عدم شناخت مواد اولیه عدم دستیابی به بازرگانی بین المللی و ...... که باید با فلسفه آسیب شناسی و فرهنگ سازی بتوانیم سالها به صورت ریشه ای با تغییر فونداسیون به این صنعت کمک کنیم تا نسل جدید سرامیک در ایران تولید و وارد چرخه صنعت شود و کمی بتوانیم از وابستگی و الگوبرداری سنتی رها شویم. من هنوز نتوانستم ITC را کامل معرفی کنم. در بحثهای بعدی، هم ITC، هم فعالیتها و هم راهکارها را با حوصله بیشتر به تصویر می‌کشم. چون فقط بیان مشکل فایده ندارد. اما اهداف ما رساندن صنعت سرامیک به جایگاه اصلی خود است که این به همت همه عزیزان بستگی دارد.
در پایان عذرخواهی می کنم که خیلی جامع و مختصر همه چیز بیان شد ولی علاقمندان با رفتن به سایت و ارتباط بیشتر با ما حتما از فعالیتهای ITC می توانند بهتر استفاده نمایند.

ITC را به یاد داشته باشید
تا امروز فلسفه نقد کردن وآسیب شناسی وبیان واقعیت ها در همه زمینه ها وجود داشته و دارد اما برای ما ایرانی‌های متمدن در بخش صنعت و تولید، بی هدف و نافرجام بوده و اقتصاد مارا همواره در این دریای مشوش دچار بحران کرده است و این در حالی است که ما اقتصاد را سیاسی دنبال می کنیم. لیک ما خود را برآن داشتیم تا راهی را برگزینیم که زیاد هم غریب نیست که در آن فرهنگسازی عمل باشد. نه سخن گزاف . از این‌رو برآن شدیم تا سخنان رهبر معظم را ارج نهیم و در سال تولید ملی رونمایی از تولید ملی را در صنعت سرامیک در واپسین روزهای سال به همراه خبر خوش خودکفایی در بخش تولید محصولات صنعت سرامیک به سین‌های هفت سین اضافه کنیم تا هم دل رهبر و ملت را شاد کرده باشیم و هم الگو برای دیگر صنایع شویم که باوجود مشکلات بسیار باز هم توانستیم . نتیجه تلاش 20ساله گروه بزرگی از متخصصین ایرانی این همت والا را رقم زد و یکبار دیگر اقتدار ایرانیان با داشتن تمدنی عظیم در جهان هستی نمایانگرشد.
پس به خود می‌بالیم چون با عمل دیده شدیم و نه با وعده . و اکنون از رهبر بزرگ ایران و جهان اسلام استدعا داریم که با وجود این افتخار بزرگ که تداوم آن را همچنان در صنعت سرامیک در سال آینده نیزخواهیم دید، روز رونمایی از تولید ملی که بخش عظیمی از خاک ایران را هدف قرار داده و آرزوی همه بود تا جایگزینی برای صنعت نفت باشد را روزانقلاب در تولید نامگذاری و سال آینده نیز همچنان سال تولید ملی نام‌گذاری شود و با حمایت ازاین افتخار، صنعت ایران حمایت شود.
اماسخن آخر را به مردانی که از رهبر انقلاب پیروی می‌کنند و خدمتگذار ملتند بگویم که ایران بزرگ لیاقت بیش از اینها را دارد پس بیاییم با تلاشی مضاعف راه را برای توسعه ایران بزرگ هموار کنیم. ما منابع بزرگ و مغزهای بزرگی داریم و ایرانی که با این ثروت عظیم سالهاست مورد توجه دنیای کنونی است باید با اقتدار گام بردارد.
از این رو با تاسیس مرکز تکنولوژی سرامیک ایران خواستیم بنیانگذار عزم ملی در سال تولید‌ملی و در ارائه گام‌های بلند توسعه در بخش سرامیک پیشگام باشیم و از اینجا می‌گوییم که برآنیم در منشور آی تی سی با هدفمند کردن این صنعت و ارایه خدمات مهندسی به همراه حمایت از نخبگان و اتصال صنعت به دانشگاه با تاسیس مدرسه سرامیک و تغییر فرمولاسیون تولید سرامیک تحول مادی و معنوی را در این بخش اعلام نماییم و از این پس نام ITC را در همه جای ایران و در همه زمینه‌های تولیدی و فرهنگی برای گسترش و حمایت از سالم سازی اقتصاد کشور به یاد داشته باشیم. ما از این پس اجازه نمی دهیم از ثروت ملی یعنی خاک کشور عزیزمان بدون برنامه و هدف بهره برداری کنند و از همه متخصصان این صنعت بزرگ و کوچک، جوان و با تجربه، دانشگاهی و صنعتی در یک دعوت بزرگ خواهانیم با ارتباط با ما این همت بلند را حمایت و در این پیروزی بزرگ خود راشریک بدانند.