5 روز تا گشایش بزرگراه امام‌علی
گروه شهری- اجرای بزرگراه امام علی نزدیک به 3 دهه معطل مانده بود وکسی به سمت احداث آن نمی رفت. املاک واقع در طرح، دچار بلاتکلیفی بودند و شهرداری هم هیچ جوابی برای آنها نداشت. بافت فرسوده این مناطق نیز روز به روز فرسوده‌تر می‌شد. در مردادماه سال 90 بود که تصمیم گرفته شد این پروژه از درون بافت فرسوده در دستور کار قرار گرفته و اجرایی شود. در حال حاضر پیشرفت فیزیکی این بزرگراه بالای 95 درصد است که در مرحله آسفالت‌کاری و روشنایی است و این کار توسط پیمانکاران انجام می‌شود. حالا پس از گذشت 3 دهه این پروژه 5 روز دیگر به بهره‌برداری می‌رسد.
به گزارش «دنیای‌اقتصاد» بزرگراه امام علی ۱۴باند دارد که دو برابر بزرگراه شهید همت است. ۸ باند بزرگراه امام علی(ع) باند تندرو و شش باند مخصوص دسترسی‌های محلی است. این بزرگراه با ۳۵ کیلومتر طول، کل شمال به جنوب تهران را به هم متصل می‌کند. این اتصال به گونه‌ای است که از دار آباد در شمال تهران شروع می‌شود و در جنوب پس از عبور از شهر ری به بارگاه حضرت امام وصل می‌شود. بزرگراه امام علی مسیری است که می‌تواند نقش ساختاری را برای تهران ایفا کند.بزرگراه امام‌علی از مناطق ۷، ۸، ۱۳، ۱۴، ۱۵و ۲۰ عبور می‌کند و در مسیر خود ۲۵ تقاطع و ۵۶ پل دارد که برای احداث مسیر این پروژه هفت هزار واحد مسکونی تملک شده است. استراتژی شهرداری این بود که تقاطع‌های شرقی - غربی را زودتر به مردم تحویل دهد. هشت‌لاین تندرو در تراز منفی یک و شش‌لاین کندرو در تراز صفر در این بزرگراه احداث شده که دو‌لاین تندرو برای راه‌اندازی سامانه بی‌آرتی نیز پیش‌بینی شده است.
بهره‌گیری از گونه‌های مختلف گیاهی در فضای سبز
فضای سبز بزرگراه امام‌علی به طول ۵۰‌کیلومتر است که کارهای اجرایی آن آغاز شده است. همچنین در طراحی ویژه بزرگراه امام‌علی، ولادت، ولایت و شهادت این امام همام با بهره‌گیری از گونه‌های مختلف گیاهی به تصویر درآمده است. حوزه ولادت، ولایت و در آخر نیز حوزه شهادت مجموعه‌ای از یادمان‌هایی است که پیوستگی طولی مسیر بزرگراه را شکل می‌دهد. اجرای طرح‌های فضای سبز بزرگراهی شهرتهران در حال اجراست و اکنون بخش قابل توجهی از بزرگراه‌های پایتخت تحت پوشش فضای سبز قرار گرفته است. در مسیر این بزرگراه تلاش شده تا از چمن برای فضای سبز بزرگراه به‌دلیل نیاز به آب زیاد استفاده نشود. گونه‌های گیاهی مقاوم و سازگار با اقلیم آب و هوایی شهر در بزرگراه امام‌علی پیش‌بینی شده است. گونه‌های گیاهی‌ای چون توت، توت نرک و سرو بزرگراهی در فضای سبز این بزرگراه استفاده شده است. همچنین دراجرای بخش زیباسازی این بزرگراه، به کارگیری طرح‌های اسلیمی، رنگ و فرم‌هایی که برگرفته از معماری اسلامی است مورد استفاده قرار گرفته و هم‌اکنون نصب و اجرای آنها در حال انجام است. تلاش شده یکپارچگی بزرگراه که از اصول طراحی شهری است با به کارگیری این نوع فرم، حفظ شود.
نورپردازی پل‌های بزرگراه
این بزرگراه دارای ۵۶ پل است که نورپردازی آنها هم‌اکنون در حال اجرا است که عمده‌ترین کار نورپردازی آن مربوط به پل شهید محلاتی است. پل شهید محلاتی، پایه‌ها و رمپ و لوپ‌های متعددی دارد و نورپردازی آن نیازمند طراحی ویژه‌ای است؛ به همین دلیل طرح نورپردازی آن در قالب فراخوانی به مناقصه گذاشته شده است. در حالی که اجرای نورپردازی‌های ظریف‌تر در بزرگراه بعد از افتتاح آن انجام خواهد شد. نصب سه دستگاه پل عابر پیاده روی این بزرگراه نیز به عهده سازمان زیباسازی گذاشته شده است. این پل‌ها نیز طراحی جدیدی دارند و با آنچه تاکنون در شهر تهران کار شده متفاوت هستند. در طراحی این پل‌ها از خطوط منحنی استفاده شده و همخوانی با دیگر المان‌های به کاررفته در این بزرگراه نیز مد نظر قرار گرفته است.
طولانی‌ترین مسیر شمالی جنوبی تهران
باندهای دسترسی پیوسته و ممتد به دلیل وجود تقاطع‌های مهم و بلوک‌های جمعیتی موجود در این محدوده پیش‌بینی شده است. تامین دسترسی‌های منطقه‌ای و محلی به بزرگراه و به دو طرف مسیر بزرگراهی در شش نقطه، شامل شمال و جنوب تقاطع خیابان پیروزی، شمال و جنوب تقاطع خیابان نیکنام و جنوب تقاطع خیابان ا...دادی، یک تقاطع غیرهمسطح در خیابان ا...دادی به همراه دسترسی‌های محلی مربوط به آن و احداث دوربرگردان‌هایی که برای تامین حرکت‌های گردش به چپ طراحی شده، در تقاطع‌های نیکنام و پیروزی از دیگر مواردی است که در این پروژه دیده می‌شود. با اجرای این قسمت از پروژه مسیر تردد منطقه جنوب شرق به خیابان پیروزی و در نهایت منطقه میدان امام حسین فراهم می‌شود. پس از اجرای قسمت باقیمانده بزرگراه، طولانی ترین مسیر شمالی جنوبی شهر تهران دایر خواهد شد.
جمع‌آوری آب‌های سطحی
یکی از مشکلاتی که در این پروژه به چشم می‌خورد، جمع‌آوری آب‌های سطحی بود. مدیران پروژه برای کانال‌های جمع‌آوری آب‌های سطحی؛ کانال‌های شرق و غرب بزرگراه را به هم متصل کرده‌اند. این در حالی است که هیچ مورد آبگرفتگی در طول یک سال و نیم گذشته و با توجه به بارندگی‌های شدید در بزرگراه امام علی دیده نشده است.
تونل امیر کبیر دیگر پروژه در آستانه بهره‌برداری در آستانه افتتاح
پروژه ساخت تونل امیرکبیر، در روزهای نخستین سال ۱۳۸۹ آغاز شد تا سه راه امین حضور را به بزرگراه امام علی (ع) متصل کند. این پروژه که نقش مهمی در کاهش ترافیک منطقه ایفا خواهد کرد و عملیات عمرانی آن پس از ۳ سال در اسفند سال گذشته به پایان رسید، ۵ روز دیگر همزمان با بزرگراه امام علی(ع)به بهره‌برداری خواهد رسید.
سومین تونل بزرگ شهری پایتخت
تونل امیرکبیر سومین تونل بزرگ شهری پایتخت محسوب می‌شود که در گذشته تنها یک زیرگذر بود و حدفاصل خیابان ۱۷ شهریور بن‌بست می‌شد و ادامه نداشت. همین امر سبب شد تا مدیران شهری تصمیم بگیرند خیابان ۱۷ شهریور و سه‌راه امین حضور را در قالب یک تونل زیرزمینی، به بزرگراه امام علی(ع) متصل کنند. اجرای پروژه تونل امیرکبیر با ‌اصلاح و تکمیل زیرگذر، پس‌از گذر از یک مسیر ۱۷۱۷‌متری به‌صورت تونل و زیرگذر، به بزرگراه امام‌علی(ع) می‌رسد.
دوشاخه تونل مجزا در تونل امیرکبیر
پروژه احداث تونل امیرکبیر در شرق بازار تهران و در بخش حد فاصل سه راه امین حضور تا بزرگراه امام‌علی(ع) ( در ادامه زیرگذر موجود) در ‌حال اجرا ‌است. این زیرگذر بعد ‌از عبور از زیر خیابان ۱۷ شهریور و خیابان شکوفه تا میدان کلانتری امتداد‌ می‌یابد تا پس ‌از آن به‌صورت یک تونل تک در امتداد خیابان درودیان به مسیر خود ادامه ‌دهد. تونل امیرکبیر در تقاطع خیابان درودیان با خیابان نیکنام به دوشاخه تونل مجزا تقسیم می‌شود که یکی از زیر خیابان نیکنام به مسیر جنوب به شمال بزرگراه امام علی(ع) متصل‌شده و دیگری در امتداد خیابان درودیان به مسیر شمال به جنوب این بزرگراه دسترسی پیدا ‌می‌کند. این در حالی است که با احداث شاخه جنوبی که تا میدان کلانتری ادامه‌دارد، امکان اتصال تونل امیرکبیر به‌طرح تعریض خیابان کرمان نیز فراهم‌می‌شود.تونل‌ها با طول حدود ۲۵۰متر از زیر خیابان شکوفه تا میدان کلانتری اجرا شده و در ادامه آن از میدان کلانتری تا بزرگراه امام‌علی تونلی به‌طول ۷۹۸متر در امتداد خیابان درودیان و تونلی به‌طول ۸۴۵متر در ادامه خیابان کرمان، در دو مسیر رفت و برگشت ایجاد خواهد شد.
کاهش ترافیک در بازار
احداث تونل و زیرگذر امیرکبیر که در مرز مناطق ۱۲ و ۱۴ شهرداری قرار گرفته است، در روزهای نخستین سال ۱۳۸۹ آغاز شد. این تونل و زیرگذر نقش مهمی در کاهش ترافیک پررفت ‌و آمدترین منطقه تهران ایفا خواهد کرد. تامین دسترسی‌های خروجی از مناطق تجاری بازار در هنگام حجم ترافیک و خروجی‌های اضطراری نیز از ویژگی‌های این تونل است و با ساخت آن هیچ بار اضافی ترافیکی به این منطقه تحمیل نمی‌شود.
این پروژه از سه‌راه امین‌حضور آغاز شده و با طول 74 متر از زیر خیابان 17 شهریور عبور می‌کند. در حدفاصل خیابان 17 شهریور و خیابان شکوفه نیز زیرگذری به‌طول 230متر اجرا خواهد شد و با توجه به طراحی‌های انجام شده، در قسمت فوقانی این محدوده یک پارکینگ طبقاتی احداث می‌شود. گرچه اجرا و ساخت این تونل و زیرگذر هزینه‌ها و زحمات زیادی را برای متولیان امور شهری پایتخت دربردارد، اما وقتی هدف ایجاد آسایش و آرامش برای شهروندان باشد، انگیزه اجرای این طرح مدیران شهری را مجاب می‌کند.
پارکینگ طبقاتی در زیر تونل
در بخش حدفاصل شرق خیابان هفده شهریور تا غرب خیابان شکوفه ساخت پارکینگ طبقاتی سه طبقه با ظرفیت حدود 500 خودرو و یک مجتمع تجاری_اداری دیده شده است. طراحی پارکینگ امیر کبیر به گونه ای است که دسترسی به آن هم از درون تونل و هم از بیرون آن امکانپذیر خواهد بود. بر اساس طراحی‌های انجام شده، سقف طبقه آخر پارکینگ با سطح زمین یا تراز صفر هم تراز می شود و پس از آن تلاش برای احداث یک مجتمع تجاری- اداری آغاز خواهد شد.
دارآباد تا بازار بدون چراغ قرمز
با اتمام تونل امیرکبیر همزمان با تکمیل بزرگراه امام علی شمال شرق تهران(دارآباد) به مرکز شهر(بازار) بدون چراغ قرمز متصل می‌شود. این تونل در بزرگراه امام علی(ع) ورودی و خروجی خواهد داشت، اما از آنجا که ماموریت اصلی این تونل انتقال بارترافیکی بازار تهران است، تنها مسیر خروجی برای عموم شهروندان باز خواهد بود.این در حالی است که مسیر ورودی آن از بزرگراه امام علی(ع) تنها برای حمل‌ونقل عمومی مجاز خواهد بود. شهروندان با خودروهای شخصی امکان ورود به محدوده بازار را نخواهند داشت، چرا که هدف از احداث این تونل انتقال بار ترافیک بازار تهران است.
کاهش آلودگی‌های زیست محیطی
کارشناسان پروژه‌های شهری در حال حاضر در اجرای پروژه‌های شهری به کاهش آلودگی‌های زیست محیطی می‌پردازند. محدوده بازار به دلیل کندی حرکت و ازدحام خودرو در این منطقه رابطه مستقیمی با افزایش آلودگی‌های زیست محیطی-اجتماعی (صوتی، بصری، ایمنی و آسایش ساکنان منطقه، هوا و...) دارد. به اعتقاد کارشناسان به طور حتم با احداث پروژه تونل امیر کبیر و کاهش ترافیک از آلودگی‌های این محدوده کاسته خواهد شد. کارشناسان همچنین بر این باورند که ساخت تونل معایب معبر همسطح را نداشته و در مدیریت بحران، عملیات امداد و نجات و پاسخگویی سریع مقابل حوادث، دسترسی‌ها را پرشتاب‌تر می‌کند.


مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه خبر داد
احداث خط جدید اتوبوس‌های BRT در مسیر بزرگراه امام علی (ع)
مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه گفت: پس از افتتاح بزرگراه امام علی (ع) اقدامات اجرایی برای احداث خط جدید اتوبوس‌های BRT در مسیر این بزرگراه صورت خواهد گرفت.
پیمان سنندجی مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه با بیان این مطلب اظهار کرد: احداث خط جدید اتوبوس‌های BRT در مسیر بزرگراه امام علی(ع) در دستور کار قرار دارد که در تلاشیم پس از بهره‌برداری از این بزرگراه عملیات احداث خط جدید اتوبوس‌های تندرو را آغاز کنیم.
او تصریح کرد: طول خط جدید اتوبوس‌های تندرو در مسیر بزرگراه امام علی (ع) حدود ۳۳ کیلومتر خواهد بود که این خط از مینی سیتی آغاز می‌شود و تا انتهای مسیر بزرگراه ادامه می‌یابد.
سنندجی با بیان اینکه مشکل اتوبوسرانی تهران اکنون کمبود ناوگان است، گفت: طی 2 سال گذشته هیچ اتوبوس جدیدی از سوی دولت به شهر تهران اختصاص نیافته است، این در حالی است که تنها برای حفظ وضعیت موجود باید سالانه هزار دستگاه اتوبوس جدید وارد ناوگان شود.
او تاکید کرد: به همین دلیل شهرداری تهران اقدام به خرید اتوبوس‌های دوکابین خارجی کرده که متاسفانه برای خرید این اتوبوس‌ها نیز کمکی به شهرداری نشده است و ما منتظر هستیم که سری جدید اتوبوس‌های دوکابین وارد ناوگان شود.
سنندجی در پایان اظهار کرد: در تلاشیم تا پایان سال‌جاری شبکه خطوط اتوبوس‌های تندرو را تکمیل کنیم.