زهرا آزموده
پرواز کردن رویای همیشگی بشر بوده است. در افسانه‌های یونان باستان آمده است که دیدالوس و پسرش ایکاروس با بال‌هایی شبیه پرندگان که از پر درست شده بود و با موم چسبانده بودند از جزیره کریت، جایی که در آن زندان بودند، گریختند.

ایکاروس که جوانی شجاع و بی‌پروا بود تا نزدیکی خورشید پرواز کرد؛ گرمای خورشید موجب ذوب شدن موم‌ها شد و پرهایش از هم گسست و در اقیانوس سقوط کرد. این داستان خود نشان از رویای پرواز در ذهن انسان است که از دیرباز وجود داشته است. رویایی که اگرچه امروز به تحقق پیوسته است؛ اما پیشرفت هرروزه اش و تمایل انسان به تجربه‌های جدید روز به روز گسترش می‌یابد. چیزی که در این میان حائز اهمیت است نیاز روز افزون ما به رهایی از فضای پر ازدحام و تجربه اندکی آرامش است. گاه ما آن چنان در فعالیت‌های روزمره خود غرق می‌شویم که گویی خود به بخشی از این آلودگی‌ها تبدیل شده ایم. پرواز بر فراز آسمان‌ها و دیدن آبی‌های آسمان که متاسفانه امروز به دلیل آلودگی‌ها خیلی به ما نزدیک نیست فرصتی برای ما فراهم می‌آورد که نگاهی از بالا به همه آنچه برایمان مهم است، داشته باشیم. هرچقدر که بیشتر فاصله می‌گیریم دغدغه‌ها و دل نگرانی‌هایمان از دیدرسمان دورتر می‌شوند و برایمان کم اهمیت‌تر! خصوصا زمانی که در آبی آسمان از آلودگی‌ها رها می‌شویم تازه متوجه می‌شویم که چرا منظره کوه‌های اطرافمان هرروز کدر و کدرتر می‌شوند.


از ورود اولین هواپیما به ایران در حدود نود سال می‌گذرد. بعد از آن هواپیماهای مختلفی برای مقاصد گوناگون از جمله مسافربری، پزشکی، عملیات امداد و نجات و... وارد ایران شده است. چند سالی است که هواپیماهای تفریحی نیز به ایران وارد می‌شوند. البته این نوع هواپیماها از نوع هواپیماهای فوق سبک هستند که قطعات آنها به صورت کیت وارد می‌شوند و در ایران سرهم می‌شوند. قیمت این هواپیما‌ها با توجه به امکانات درخواستی خریداران در دسته‌بندی‌های متفاوتی قرار دارد. البته نوسانات بازار ارز در ایران نیز بر قیمت فروش این هواپیماها بی تاثیر نبوده است. بیشینه وزن همه این هواپیماها در هنگام پرواز نباید بیش از ششصد کیلوگرم باشد.
اگر خیلی علاقمند به پرواز هستید و دوست دارید خودتان تجربه هیجان‌انگیز خلبانی را داشته باشید، می‌توانید در دوره‌های آموزشی که برای این منظور برگزار می‌شوند، شرکت کنید و بعد از گرفتن مدرک، خلبان خود باشید. یکی از مراکزی که این دوره‌ها را البته با تسهیلات ویژه‌ای از جمله خدمات رفاهی و ارائه خوابگاه در طول دوره آموزش برگزار می‌کند، مجموعه پروازهای تفریحی فرودگاه نوشهر است. آقای لطفی از کارکنان این مرکز در رابطه با این دوره‌ها می‌گوید:
دوره‌ها در حدود ۴ الی ۶ ماهه است که مانند دوره‌های رانندگی در ابتدا آموزش است و متقاضیان دوره‌های گراند اسکول، مکالمات رادیویی، هواشناسی و ایرودینامیک را می‌گذرانند. بعد از طی مراحل آموزشی فوق در آزمونی که توسط سازمان هوایی کشور برگزار می‌شود شرکت می‌کنند و مدرک بین‌المللی UL Licence را که گواهی خلبانی هواپیماهای فوق سبک است دریافت می‌کنند.
اما شما می‌توانید اقدام به کرایه‌ این هواپیما‌ها نیز بکنید. کرایه این هواپیماها به صورت ساعتی و روزی است. هزینه هر ساعت کرایه این هواپیماها برای پروازهای تفریحی از 350 هزار تومان شروع می‌شود و بسته به امکاناتی که در اختیار شما قرار می‌گیرد، افزایش می‌یابد. شما همچنین می‌توانید برای پروازهای بین شهری خود نیز از این هواپیماها استفاده کنید. پرواز این هواپیما جز در مناطق ممنوعه در سایر نقاط آزاد است و محدودیتی ندارد. اگر هنوز هم در این باره پرسشی در ذهن شماست می‌توانید با مرکز پروازهای تفریحی نوشهر با شماره تلفن 01912219215 تماس بگیرید.