معین شایسته
نام علمی‌: coleus blumei
خانواده: نعنائیان lamiaceae
منشا: مناطق استوی آفریقا، استرالیا، آسیا هند

حسن یوسف یکی‌ از گیاهان آپارتمانی زیباست، رنگ‌هایی که در برگ‌های آن وجود دارد بسیار زیبا و منحصر به فرد هستند. معمولا برگ‌های حسن یوسف به رنگ‌های صورتی‌، سبز، زرد، قرمز و خرمایی دیده می‌شود و بسیار زیباست. یکی‌ دیگر از مزیت‌های این گیاه برای نگه داری در خانه‌ها همیشه سبز (ever green) بودن آن است. این گیاه فقط در یک صورت دچار خزان شده و برگ‌های خود را از دست می‌دهد، آن هم زمانی‌ است که در محیط بیرون از خانه نگهداری شود، زیرا به سرما حساس است و نباید در زمستان در بیرون از خانه قرار گیرد. یکی‌ از مشکلات گیاه حسن یوسف برای نگه داری؛ احتیاج به مراقبت زیاد نسبت به بقیه گیاهان آپارتمانی معرفی‌ شده است، اما زیبایی بسیار بالای این گیاه باعث شده که زحمت نگاه داری آن موجب نشود تا به عنوان یک گیاه محبوب برای نگه داری در آپارتمان‌ها استفاده نشود. حسن یوسف به نور زیاد، گرمای زیاد، آبیاری فراوان، و رطوبت زیاد نیاز دارد. پس حواستان باشد اگر می‌خواهید گیاهی زیبا و شاداب در خانه داشته باشید و برای این منظور حسن یوسف را انتخاب کرده‌اید، این گیاه نیاز به مراقبت زیاد دارد و نمی‌توان آن را رها کرد، ازاین رو اگر زمان رسیدگی به آن را ندارید، بهتر است به سراغ دیگر گیاهان زینتی بروید. این گیاه معمولا با مراقبت‌های لازم که به توضیح آن می‌پردازیم، به ارتفاع ۳۰ سانتی‌متر و پراکندگی ۲۵ سانتی‌متر می‌رسد، برای مراقبت و پر پشت نگه داشتن این گیاه توجه شود جوانه‌ها و برگ‌های بالای گیاه را باید با دست قطع یا پانسمان کرد زیرا اگر این کار انجام نشود، گیاه بدون داشتن پرپشتی و حجم مناسب ارتفاع زیادی پیدا می‌کند، که هم نگهداری آن سخت و مشکل می‌شود و هم زیبایی خاص یک گلدان زینتی را ندارد.

نگه داری
توجه شود که این گیاه همچون گیاه سانسوریا (زبان مادر شوهر) برای ابلق شدن برگ‌ها و زیبایی بیشتر نیاز به نور زیاد دارد، ولی‌ مدت زمانی‌ که گلدان را درون آفتاب قرار می‌دهیم، نباید زیاد باشد، چون برگ‌ها را سوزانده و از بین می‌برد. حداکثر روزی ۵/۱ ساعت ابلق شدن برگ‌ها را تا حد مطلوب کفایت می‌کند. گلدان حسن یوسف را در سایه‌‌هایی با نور بالا قرار دهید. در زمستان و تابستان حداقل دمای نگهداری این گیاه ۲۵ و حداکثر ۳۰ درجه است و در دمای زیر ۲۵ درجه رفته رفته گیاه به خزان می‌رود و در دمای بالای ۳۵ درجه گیاه دچار تنش گرمایی و ورس (ورس: به افتادگی و خم شدن گیاه توسط تنش گرمایی، تنش آبی و... ورس می‌گویند.) می‌شود؛ برای آبیاری این گیاه با توجه به میزان دما و خشکی هوا و میزان نگه داری آب توسط خاک گلدان، هر ۳تا ۶ روز باید آبیاری شود. برای نگه داری حسن یوسف در هوای خشک توجه شود که رطوبت اپتیموم (اپتیموم: حد مطلوب برای بیشترین عملکرد در پارامترهای نگهداری گیاهان مانند نور دما رطوبت، آب، و...) یا مطلوب برای گیاه ۵۰ تا ۷۰درصد است. بستر خاک برای گلدان حسن یوسف مخلوطی است از یک پنجم ورمی کمپوست و چهار پنجم خاکبرگ. گیاه حسن یوسف به میزان اسیدیته و ec )ec: میزان شوری) حساس است، پس باید خاک آن قلیایی شود، اگر دسترسی به خاک قلیایی بسیار سخت بود، می‌توان با استفاده از کربنات کلسیم و آهک مقدار کمی‌ خاک را قلیایی کرد، می‌توان از کود مایع به اندازه ۳۰ گرم در لیتر برای گیاه استفاده کرد.
تکثیر: گیاه حسن یوسف را می‌توان به ۳ روش تکثیر کرد که در این صفحه به توضیح یکی‌ از این موارد که پر کاربردترین آنها هم هست می‌پردازیم.
روش اول به صورت قلمه زدن است که می‌توان این کار از اواسط تابستان تا آخر پاییز انجام داد، به طوری‌که از ساقه‌های انتهایی، قلمه‌ای به اندازه ۵ تا ۸ سانتی‌متر جدا می‌کنیم. توجه شود نباید ساقه‌های نازک و گوشتی قلمه را زیاد فشار داد، چون موجب له‌ شدن و از بین رفتن بافت می‌شود. چون حسن یوسف یک گیاه علفی است و بافت‌های محکمی برای محافظت از ساقه‌های خود ندارد. برای نتیجه‌دهی‌ مطلوب‌تر با درصد بالاتر، می‌توان از پودر ریشه زا استفاده کرد، ولی‌ این پودر خیلی‌ استفاده نمی‌شود و اکثرا بدون استفاده از این پودر کار را انجام می‌دهند و معمولا هم به نتیجه مطلوب می‌رسند، سپس قلمه‌ها را در گلدانی متوسط قرار داده و در خاک گلدان از کمپوست گلدانی استفاده کنید و آن را در دمای ۱۵ تا ۲۰ درجه نگه داری کنید، توجه شود که نور باید به مقدار مناسب به گیاه برسد تا بتواند با فتوسنتز مناسب و تهیه انرژی برای خود ریشه‌زایی را به صورت بیشتر انجام دهد. در زمان انتظار برای ریشه دادن قلمه‌ها نباید خاک گلدان خشک شود. پس از ریشه دادن قلمه‌ها، می‌توان آن را از درون گلدان خارج کرد و به گلدان بزرگ‌تر انتقال داد. برای repotting در گیاه حسن یوسف می‌توان گفت همیشه می‌شود گیاه را به گلدانی بزرگ‌تر انتقال داد.