بازیگران مشهور سینمای ایران نقش غیر‌قابل‌انکاری در جلب توجه مخاطبان نسبت به یک فیلم ایفا می‌کنند. بسیاری از مخاطبان سینمای ایران تنها به خاطر حضور بازیگران مورد علاقه خودشان تصمیم می‌گیرند کدام فیلم‌ها را به تماشا بنشینند.

سیمرغ‌های بهترین بازیگران همواره توجه بیشتری را جلب می‌کند. از مجموع 69 بازیگری که در 33 فیلم راه یافته به مسابقه سینمای ایران و فیلم‌های اول سه بازیگر پرکار جشنواره امسال را معرفی کرده‌ایم. بازیگرانی که شاید حضورشان در چند فیلم نسبت به همکاران دیگرشان که هم محبوبیت و هم شهرت بیشتری دارند بسیار تعجب‌برانگیز و قابل تامل است.

امیر جعفری


جعفری متولد سال ۱۳۵۳ است. او بازیگری را زیر نظر حمید سمندریان آموخت و با حضور در نمایش‌های مختلفی توانست نظر منتقدان و مخاطبان را جلب کند و به جوایز زیادی در این عرصه دست یافت. اتفاقی که تاکنون برای او در سینما رخ نداده است. این بازیگر حضور در سینما را در سال ۱۳۸۰ و با بازی در فیلم نان و عشق و موتور ۱۰۰۰ آغاز کرد و با بازی در فیلم قارچ سمی ادامه داد و تاکنون در فیلم‌های زیادی ظاهر شده است. جعفری امسال با حضور در سه فیلم «جیب‌بر خیابان جنوبی»، «قاعده تصادف»،«چه خوبه که برگشتی» که هر سه در بخش سینمای ایران حضور قرار دارند، با همکارانش به رقابت می‌پردازد.

مریم کاویانی


کاویانی متولد سال ۱۳۴۹ است که مخاطبان بیشتر او را با سریال‌های تلویزیونی می‌شناسند. او در سال ۱۳۸۱ و در ۳۲ سالگی به عرصه بازیگری پا گذاشت و اولین نقش او در فیلم «رویای جوانی» به کارگردانی نادر مقدس بود.
پس از آن در فیلم‌های «تردست»، «اسپاگتی در هشت دقیقه»، «مخمصه»، و «هوو» ایفای نقش کرد. کاویانی هم امسال با حضور در سه فیلم «دلتنگی‌های عاشقانه»، «غریبه»، «رسوایی» لقب پرکار را در جشنواره سی و یکم یدک می‌کشد.
کاویانی از آن دسته بازیگرانی است که می‌تواند نقش‌های مختلفی را بازی کند.

همایون ارشادی


ارشادی متولد ۱۳۲۶ در اصفهان است. در سال ۱۳۷۵ توسط تهمینه میلانی، به عباس کیارستمی معرفی و موفق شد در فیلم طعم گیلاس بازی کند که فیلم جایزه نخل طلا را به‌دست آورد و همایون ارشادی به چهره‌ای مشهور تبدیل شد. او در فیلم‌های خارجی زیادی همچون «بادبادک باز» ساخته مارک فورستر، «آسپاسیوس در فیلم آگورا» به کارگردانی آلخاندرو آمنابار و فیلم «سی دقیقه پس از نیمه شب» ساخته کاترین بیگلو تجربه‌های بین‌المللی ارزشمندی را پشت سر گذاشته است. او امسال با حضور در سه فیلم «گناهکاران»، «چه خوبه که برگشتی» و«یک، دو، سه... پنج» رکورددار پرکاری است.