چه خوبه که برگشتی
کارگردان: داریوش مهرجویی
نویسنده: داریوش مهرجویی، وحیده محمدی فر

بازیگران: حامد بهداد، مهناز افشار، رضا عطاران، همایون ارشادی، علیرضا جعفری، علی اصغر طبسی، راضیه فرجی، محمد کارت، محسن بشیر، عرشیا توفیقی، رویا تیموریان، حسن پورشیرازی
خلاصه داستان: فرزاد دندانپزشکی که پس از سال‌ها به ایران می‌آید تا دور از مسائل و آشفتگی زندگی‌اش، به آرامش برسد. همزمان با ورود او به کشور یک شی مرموز شبه‌فضایی پدیدار می‌شود و پای خانم دکتر یاسمین و سنگ‌های جادویی‌اش را به ماجرایی باز می‌کند که رفاقت دیرینه فرزاد و کامبیز را که سال‌هاست در همسایگی هم کنار دریا زندگی می‌کنند، به جدالی بیهوده می‌کشاند… داریوش مهرجویی با فیلم «چه خوبه که برگشتی» برای سومین سال متوالی است که در جشنواره فجر حضور دارد. مهرجویی دو سال گذشته نیز با فیلم‌های «نارنجی‌پوش» و «آسمان محبوب» در جشنواره حاضر شد و توانست توجه داوران جشنواره را به خود جلب کند. او با ساخت فیلم «چه خوبه که برگشتی» در میان فیلمسازان مطرح سینمای ایران رکورد حضور متوالی برای سومین سال را از آن خود کرد.

کلاس هنرپیشگی
کارگردان: علیرضا داوودنژاد
نویسنده: علیرضا داوودنژاد
تهیه‌کننده: علیرضا داوود نژاد


بازیگران: رضا داوودنژاد، محمدرضا داوودنژاد، زهرا داوودنژاد، علی داودنژاد، مهرداد کیش‌مهر، احترام‌السادات حبیبیان، عباس حبیبیان، مسعود میری، کیارش داودنژاد، یلدا محمودی، انوش محمودی، کبری حسن‌زاده، اقدس سعادت رضایی، زهرا حبیبیان، مهرانگیز عدالت
خلاصه داستان: فیلم در یک کلاس هنرپیشگی می‌گذرد که ضمن آموزش، داستانی با الهام از مسائل روز در آن روایت می‌شود. از دیگر فیلمسازان که نمایندگان نسلی از سینماگران هستند و فعالیت فیلمسازی خود را پیش از پیروزی انقلاب اسلامی آغاز کرده است، علیرضا داوودنژاد است.
او اولین ساخته بلند سینمایی‌اش را سال ۵۴ ساخت و با فیلم‌های اجتماعی کار خود را پی گرفت. داوودنژاد با ساخت «کلاس هنرپیشگی» در راستای کار قبلی‌اش قدم برداشته است.

گناهکاران
کارگردان: فرامرز قریبیان
نویسنده: سام قریبیان
تهیه‌کننده:فرامرز قریبیان


بازیگران: همایون ارشادی، محسن افشانی، هومن برق‌نورد، کوروش تهامی، سیاوش چراغی‌پور، رامبد جوان، ملکه رنجبر، امید روحانی، رضا رویگری، قطب‌الدین صادقی
خلاصه داستان: داستان فیلم درباره دختری است که در زندگی خود با آدم‌های مختلفی برخورد می‌کند و هر یک از این آدم‌ها دریافت خاص خود را نسبت به او دارند. فرامرز قریبیان از سال‌های قبل از انقلاب در مقام بازیگر جلوی دوربین رفت، اما اولین ساخته او در مقام کارگردان «جدال در تاسوکی» (65) به شمار می‌آید. او امسال چهارمین اثر خود را با موضوعی پلیسی اجتماعی در مقام کارگردان و تهیه‌کننده با نام «گناهکاران» در جشنواره فجر به نمایش می‌گذارد. قریبیان به همراه تعدادی از بازیگران مطرح سینمای ایران به ایفای نقش پرداخته است. فیلمنامه‌ گناهکاران را سام قریبیان، پسر فرامرز قریبیان نوشته است. او گناهکاران را در سال ۲۰۰۶ میلادی در خارج از ایران برای یک فیلم خارجی نوشته بود، ولی پس از بازگشت به ایران آن را به نسخه فارسی تبدیل و بازنویسی کرد.


هیس دخترها فریاد نمی‌زنند
کارگردان: پوران درخشنده
نویسنده: پوران درخشنده
تهیه‌کننده:پوران درخشنده


بازیگران: شهاب حسینی، مریلا زارعی، جمشید‌هاشم‌پور، طناز طباطبایی، فرهاد آییش، مائده طهماسبی، شیرین بینا، بابک حمیدیان، مجید مشیری، اسماعیل سلطانیان، ‌هادی مرزبان، امیر دژاکام و مهدی ماهانی، حضور امیر آقایی، ستاره اسکندری، نیما صفایی
خلاصه داستان: این فیلم به مشکلات دخترانی پرداخته که پس از مواجهه با آسیب‌های جدی روحی و جسمی، از ترس آبرو مجبور به سکوت و تحمل مشکلات در تنهایی می‌شوند. شیرین دو بار تا آستانه ازدواج پیش می‌رود، اما ازدواجش به هم می‌خورد. او در سومین تجربه‌اش دچار بحران می‌شود و برای رهایی از این بحران تصمیمی می‌گیرد که...» پوران درخشنده پس از سه سال با فیلمی اجتماعی در جشنواره سی و یکم حاضر شده است. اکثر آثار او در جشنواره مورد توجه منتقدان و نویسندگان، همچنین داوران جشنواره بوده است. درخشنده در ساخت آثار اجتماعی تلاش کرده تا به جزئیات دقت کند و آثارش را براساس تحقیقات گسترده جلوی دوربین برده است.


آفتاب، مهتاب، زمین
کارگردان: علی قوی تن
نویسنده: علی قوی تن
تهیه‌کننده: علی قوی تن


بازیگران: مهسا معرفتی، حسین محمدیان، شادی محمدپور، محمود مرتضایی، توحید رستمی، علی‌ قوی‌تن
خلاصه داستان: یک مرد روحانی برای احقاق حق خود وارد روستایی می‌شود که همه آدم‌های آنجا برایش غریبه‌اند.
علی قوی تن با ساخت فیلم سینمایی «آفتاب مهتاب زمین» در حوزه کودک و نوجوان، توانست در جشنواره اصفهان نیز حاضر شود. قوی‌تن اولین ساخته بلند خود را بر اساس نوشته همایون اسعدیان «عشق من شهر من» فیلمی اجتماعی در فضای تهران در زمان جنگ تحمیلی ساخت.
او امسال برای سومین سال متوالی پس از ساخت و حضور فیلم‌های «پرواز سنجاقک‌های برکه سبز» و «پرواز بادبادک‌ها» در بخش مسابقه سینمای ایران با فیلم «آفتاب مهتاب زمین» حضور پیدا می‌کند.

استرداد
کارگردان: علی غفاری
نویسنده: علی غفاری
تهیه‌کننده:محسن علی‌اکبری

بازیگران: حمید فرخ‌نژاد، فرهاد قائمیان، الیسا کاچر، الکساندر ناوانف، سیامک چراغی پور، صالح میرزا آقایی، علی رام نورایی، بهنام تشکر، شیرین یزدان بخش، منصور چراغی پور و...
خلاصه داستان: فیلم «استرداد» به موضوع قرامت جنگی می‌پردازد که قرار بود توسط انگلستان، آمریکا و شوروی برای جنگ جهانی دوم به ایران داده شود و مربوط به مقطع زمانی ۱۳۳۲ است. این فیلم یک درام تاریخی درباره وقایع جنگ جهانی دوم و مسائلی است که پای نیروهای متحدین و متفقین را به ایران باز کرد و در آن به ماجرای پرداخت غرامت به ایران اشاره می‌شود.
«استرداد» ساخته علی غفاری از فیلم‌های فاخر امسال است که توسط بنیاد سینمایی فارابی ساخته شده است. فیلمی که موضوع آن به تاریخ معاصر ایران اشاره دارد و بخش‌هایی از آن در کشور روسیه فیلمبرداری شد. او با ساخت فیلم «استرداد» پس از ساخت فیلم‌های تجاری «چراغ قرمز» و «شاهرگ» در مرکز توجه علاقه‌مندان به سینما قرارگرفته است.

برلین- 7
کارگردان: رامتین لوافی
نویسنده: سام قریبیان محمد رضا گوهری
تهیه‌کننده:سیامک پورشریف
بازیگران: توم بیشاپز، مصطفی زمانی، ک

ارولین ایشهورن، مسعود رایگان، حلیما ایلتر، ‌هاینه لاترباخ، سمیر فوکس، مریم عباس، کریستین ویکتور کوینه.
خلاصه داستان: داستان فیلمی است با تمی ضد جنگ که در قالب یک داستان واقع‌گرایانه زندگی چند مهاجر را روایت می‌کند که عواقب جنگ و حمله به عراق آنها را به دنبال جایی برای زنده ماندن می‌کشاند. عاطف همراه دختر و پسر بیمارش به برلین می‌رسند؛ جایی که خطری زندگی‌شان را تهدید نمی‌کند؛ اما متوجه می‌شوند که همه زندگی زنده ماندن نیست.
رامتین لوافی‌پور که با اولین ساخته خود «آرام باش و تا هفت بشمار» توانست جوایز مختلف بین‌المللی را از آن خود کند.


بشارت به یک شهروند هزاره سوم
کارگردان: محمد‌هادی کریمی
نویسنده: محمد‌هادی کریمی
تهیه‌کننده:علی لدنی

بازیگران: هنگامه قاضیانی، نیکی کریمی، مهدی احمدی، بیتا فرهی، امیرحسین آرمان، خاطره اسدی، ساعد سهیلی، الناز بهمن‌زاده، حمید فرخ‌نژاد، فرخ نعمتی و شهرزاد کمال‌زاده
خلاصه داستان: فیلم داستانی اجتماعی دارد که به مسائل و مشکلاتی که در جامعه وجود دارد، می‌پردازد. در واقع مضمون فیلم نقدهایی بر عرفان‌های کاذب است. «بشارت به یک شهروند هزاره سوم» چهارمین ساخته محمدهادی کریمی به شمار می‌آید. او نویسنده بیش از هفده فیلمنامه سینمایی است که تاکنون توسط کارگردانان مختلف جلوی دوربین رفته است. سومین ساخته او «برف روی شیروانی داغ» در جشنواره بیست و نهم فیلم فجر توانست نظر بسیاری از منتقدان و کارشناسان را به خود جلب کند.

جیب بر خیابان جنوبی
کارگردان: سیاوش اسعدی
نویسنده: سیاوش اسعدی
تهیه‌کننده: علی سرتیپی


بازیگران: مصطفی زمانی، نورا‌هاشمی، بهناز جعفری، امیرجعفری، محمود جعفری، هومن برق نورد، افشین سنگچاپ، لیلا بلوکات، علی رضا جعفری، علی اعلایی
خلاصه داستان: بگذار به ضرب شمشیر یک دلاور از پا درآیم، پولاد در قلب و لبخند بر لب. زمانی چنین گفته بودم، ولی تقدیر چه بازی‌ها که ندارد، میدان جنگ من فاضلاب گند خیابان بود و خصم من یک گاری با باری هیزم. بسیار منطقی است، من همه چیزم را از دست داده‌ام، حتی مردنم را... سیاوش اسعدی دومین ساخته بلند خود را مانند اثر قبلی‌اش (حوالی اتوبان) موضوعی اجتماعی انتخاب کرده است. «جیب‌بر خیابان جنوبی» دومین ساخته اسعدی به شمار می‌آید.

گهواره‌ای برای مادر
کارگردان: پناه برخدا رضایی
نویسنده: حسین مهکام
تهیه‌کننده: پناه‌برخدا رضایی، محمد احمدی


بازیگران: الهام حمیدی، چکامه چمن ماه، غزل صارمی، فرحناز منافی ظاهر، افسر اسدی، ‌هایده حائری، مهران رجبی، نیکا خسرو آبادی و...
خلاصه داستان: قصه‌ای است که به زندگی یک بانوی طلبه می‌پردازد. «نرگس» دختر جوانی است که ادبیات روسی را در دانشگاه مسکو به اتمام رسانده است و اینک در کسوت بانویی طلبه، درس می‌خواند و قرار است برای تدریس به دانشجویانی که تازه مسلمان شده‌اند به روسیه بازگردد. «پناه برخدا رضایی» سومین فیلم خود را اجتماعی و معناگرا توصیف کرده است. اولین اثر کارگردان با نام «چراغی در مه» در جشنواره بیست و ششم روی پرده رفت که در آن تم دینی پررنگ بود.

حوض نقاشی
کارگردان: مازیار میری
نویسنده: حامد محمدی
تهیه‌کننده: حوزه هنری


بازیگران: شهاب حسینی، نگار جواهریان، فرشته صدرعرفایی
خلاصه داستان: مریم و رضا با آدم‌های دیگر فرق دارند، آن هم نه یک فرق ساده، بلکه بسیار بزرگ و آنها باید تلاش کنند تا به دیگران ثابت کنند این تفاوت بزرگ را با معجزه عشق حل کرده‌‌اند.
«حوض نقاشی» اولین همکاری مازیار میری و سازمان توسعه سینمایی سوره به شمار می‌آید. او پس از ساخت فیلم‌هایی چون «به آهستگی»، «پاداش سکوت»، «کتاب قانون» و... «سعادت‌آباد» هفتمین اثر خود را با نگاهی به خانواده و ستایش این نهاد اجتماعی جلوی دوربین برده در جشنواره سی و یکم فیلم فجر حاضر شده است.

خاک و مرجان
کارگردان: مسعود اطیابی
نویسنده: پانته‌آ تاجبخش
تهیه‌کننده: امیر پروین حسینی


بازیگران: ممنون مقصودی، لینا علم، مارینا گلبهاری، رسول ایمان، قادر آریایی، فرزانه نوابی، پانته‌آ تاجبخش
خلاصه داستان: مردی افغان پس از سال‌ها که همسرش را در انفجار از دست داده، به همراه دو دخترش برای برپایی ازدواج دختر بزرگش به کابل باز‌می‌گردد، اما در مراسم عروسی زنی با برقع به جای مادر عروس برخاسته و عروس و داماد را بوسیده و می‌رود. همراه زن پسری کوچک است که مرد صدای زن را به هنگام صدا زدن فرزندش می‌شناسد، مرد درمی‌یابد که این بچه حاصل یک آدم‌ربایی است و از همین جاست که مرد درگیر پذیرفتن زن و زن درگیر رفتن و ماندن می‌شود. «خاک و مرجان» دومین فیلم در کارنامه هنری مسعود اطیابی است که سوژه اصلی آن وقایع رخ داده در کشورهای همسایه است.

خسته نباشید
کارگردان: محسن قرایی
نویسنده: محمد رضایی راد


تهیه‌کننده: رضا میر کریمیبازیگران: غوغا بیات، جلال فاطمی، حسام محمودی، فرزاد باقری، رویا افشار
خلاصه داستان: داستان زن و شوهری است که از کانادا برای دیدن آثار تاریخی به‌ویژه آثار تاریخی کرمان به ایران آمده‌اند. رومن و ماریا زوجی جهانگرد هستند که درگیر اختلافاتی با یکدیگرند. آنها در میانه سفر خود در ایران با موسسه جهانگردی طرف قراردادشان به مشکل بر می‌خورند. تا اینکه مرضی، مستخدم اخراجی هتل به کمک پسر عمویش برای آنها نقشه می‌کشند. «خسته نباشید» اولین ساخته بلند سینمایی محسن قرایی است که توانست به بخش سودای سیمرغ راه یابد. او سال‌ها دستیار کارگردانانی چون بهرام بیضایی و رضا میرکریمی بود.

هیچ کجا، هیچ کس
کارگردان: ابراهیم شیبانی
نویسنده: احمد رفیع‌زاده
تهیه‌کننده: حسن کلامی


بازیگران: رضا کیانیان‌، محمدرضا فروتن‌، مهناز افشار‌، صابر ابر‌، بهاره کیان انشار‌، آتیلا پسیانی، افسانه چهره آزاد و بابک کریمی
خلاصه داستان: چهار جوان در سودای زندگی بهتر دست به یک سوء استفاده مالی بزرگ می‌زنند. از قضا همه تدبیرها درست درنمی‌آید، همه چیز به هم می‌ریزد و هر کدام یک به یک به سرنوشتی محتوم گرفتار می‌شوند، داستان این چهارتن روایت فیلم است. «هیچ کجا هیچ کس» سومین فیلم بلند سینمایی ابراهیم شیبانی، پس از فیلم‌های «زهر عسل» و «صحنه جرم، ورود ممنوع» در مقام کارگردان به شمار می‌آید.


دربند
کارگردان:پرویز شهبازی
نویسنده: پرویز شهبازی
تهیه‌کننده: امیر سماواتی


بازیگران: احمد مهرانفر، پگاه آهنگرانی، نازنین بیاتی، بهرنگ علوی، فرید الدین سماواتی
خلاصه داستان: داستان یک دانشجوی شهرستانی به نام مریم است که در یکی از دانشگاه‌های تهران ثبت‌نام می‌کند. اما به دلیل کمبود جا در خوابگاه با دختر دیگری که دانشجو نیست همخانه می‌شود. دوستی و همنشینی‌ای که مسائلی را به دنبال دارد. «دربند» در کارنامه پرویز شهبازی که او را به عنوان نویسنده فیلمنامه و تدوینگر می‌شناسیم، اثری اجتماعی و در راستای کار قبلی او «نفس عمیق» است. او «نفس عمیق» را در سال 82 ساخت که از نظر منتقدان و نویسندگان بهترین فیلم آن سال لقب گرفت و نماینده ایران در اسکار سال 2003 بود و جوایزی را از جشنواره‌های خارجی با این فیلم کسب کرد.

دلتنگی‌های عاشقانه
کارگردان:رضا اعظمیان
نویسنده: رضا اعظمیان
تهیه‌کننده: محمد رضا شرف الدین


بازیگران: محمد رضا فروتن، میترا حجار، رویا تیموریان، شاهرخ فروتنیان، سیامک اطلسی، مریم کاویانی، شیوا خنیاگر خلاصه داستان: فیلم داستان فرشته و منوچهر است که به هنگام بازگشت از ماه عسل متوجه حمله نیروهای عراقی به ایران شده و زندگی عاشقانه‌شان دستخوش تغییراتی می‌شود و…
«دلتنگی‌های عاشقانه» فیلمی شخصیت محور به شمار می‌آید که درباره منوچهر مدق یکی از شهدای برجسته دفاع مقدس است که در جنوب کشور فیلمبرداری شد. شهید مدق در سال 1335 پا به عرصه هستی نهاد. در زمان جنگ به عنوان آر‌پی‌جی زن و مسئول تدارکات‌ گردان حبیب از تیپ حضرت رسول (ص) به مقابله با باطل رفت.

دهلیز
کارگردان:هروز شعیبی
نویسنده: علی اصغری
تهیه‌کننده: محمود رضوی


بازیگران: رضا عطاران، هانیه توسلی، شاهرخ فروتنیان، سعید چنگیزیان، مسعود میر طاهری، با حضور نگار عابدی، افسانه چهره آزاد
خلاصه داستان: داستان فیلم درباره زنی به نام شیواست. او سرپرست خانوار است و با تلاش و کوشش سعی کرده زندگی خوب و آبرومندی برای خود و تنها پسرش فراهم کند. با رسیدن نامه‌ای زندگی آنها دچار تحول می‌شود و در مسیری جدید قرار می‌گیرد. «دهلیز» اولین ساخته بلند سینمایی بهروز شعیبی بازیگر سینما است. او پیش از این کارهای موفقی در حوزه فیلم‌های ویدئویی ساخته است.

گام های شیدایی(غریبه)
کارگردان:حمید بهمنی
نویسنده: دفتر ادبیات و هنر دانشجویی
تهیه‌کننده: محمد قهرمانی


بازیگران: جمشید‌هاشم‌ پور، محمد رضا شریفی‌ نیا، لوریت حنینو، فخرالدین صدیق شریف، کورش تهامی
خلاصه داستان: جولیا به خدمت ارتش ایالات‌متحده درآمده و تلاش دارد مدارکی که در حین انجام وظیفه در این کشور به دست آورده، به دوست خبرنگار خود برساند. در ماجرای این اتفاقات یکی از پرده‌‌های سناریو آزادسازی عراق به تصویر کشیده می‌شود. حمید بهمنی پنجمین فیلم خود را با موضوع عراق جلوی دوربین برد. «غریبه» درباره دختری است که با تلاش‌هایش قصد دارد حقایقی را به کمک دوست خبرنگارش فاش کند. کارگردان پیش از این تمام آثارش در خصوص جنگ تحمیلی عراق بوده و «گلوگاه شیطان» ساخته او در جشنواره بیست و نهم فیلم فجر روی پرده رفت.

رسوایی
کارگردان:مسعود ده نمکی
نویسنده: مسعود ده نمکی
تهیه‌کننده: مسعود ده نمکی


بازیگران: اکبر عبدی، الناز شاکردوست، محمد‌رضا شریفی‌نیا، کامران تفتی، مریم کاویانی، امیر دژاکام، امیر نوری، اسماعیل خلج، مجید مشیری، آرزو افشار، تینا آخوند‌تبار و...
خلاصه داستان: فیلم درباره زندگی یک روحانی است و حاشیه‌هایی که برای او و دخترش پیش می‌آید.
مسعود ده نمکی را علاقه‌مندان به هنر هفتم با سه‌گانه «اخراجی‌ها» می‌شناسند، فیلم‌هایی که توانست مخاطبان را به سالن سینما بکشاند و موفق عمل کند. ده نمکی در «رسوایی» برخلاف سه‌گانه قبلی خود از پرسوناژهای محدودی بهره برده و فضای آن کاملا جدی و متکی به مضمون است.

زیباتر از زندگی
کارگردان:انسیه شاه حسینی
نویسنده: انسیه شاه حسینی
تهیه‌کننده: سیدسعید سیدزاده


بازیگران: حامد کمیلی، محمود پاک‌نیت، مهوش صبرکن، قربان نجفی، سید جواد طاهری، حسین کلانتر
خلاصه داستان: فیلم، داستان زندگی شهید علم‌الهدی و رزمندگانی است که در عملیات نصر حضور داشتند. این عملیات توسط ارتش در اوایل جنگ در منطقه جنوب اهواز در دشت آزادگان انجام شد. عملیات‌ نصر، در تاریخ 15 دی ماه سال 1359 در منطقه‌ غرب‌ دشت آزادگان آغاز شد و در دقایق‌ نخست آن تمام‌ خاکریزهای‌ مقدم‌ دشمن‌ تسخیر شد و با ادامه ‌عملیات‌ و محاصره‌ دشمن‌، نزدیک‌ دو هزار نفر از آنان‌ به‌ اسارت‌ درآمدند. سیدحسین‌ علم‌الهدی یکی از رزمندگان دلیر ایران است که بعد از مقاومتی سخت و جانانه در این عملیات به خیل عظیم شهیدان کشور می‌پیوندد .

روز روشن
کارگردان:حسین شهابی
نویسنده: حسین شهابی
تهیه‌کننده: غلامرضا گمرکی


بازیگران: پانته‌آ بهرام، مهران احمدی، روناک یونسی، سودابه بیضایی، امیررضا دلاوری، وحید آقاپور، فرهادمهدوی، امین ایمانی و…
خلاصه داستان: فیلم درباره زن جوانی است که برای نجات جان یک نفر از اعدام به دنبال شاهدی است تا در دادگاه شهادت بدهد. «روز روشن» اولین ساخته بلند سینمایی حسین شهابی است. او پیش از این ساخت تله فیلم را در کارنامه خود به ثبت رسانده است. فیلم داستان تلاش یک زن در شش ساعت برای نجات یک اعدامی است. فیلم کاملا شهری است و در خیابان‌های تهران جلوی دوربین رفته است.

قاعده تصادف
کارگردان:بهنام بهزادی
نویسنده: بهنام بهزادی
تهیه‌کننده: بهنام بهزادی


بازیگران: اشکان خطیبی، مهرداد صدیقیان، بهاران بنی‌احمدی، محمدرضا غفاری، الهه حصاری، مارتین شمعون‌پور، ندا جبرائیلی، روشنک گرامی، سروش مالمیر، با حضور: امیر جعفری، سروش صحت، امید روحانی
خلاصه داستان: روایتی از زندگی یک گروه تئاتری است که درگیر آماده کردن یک نمایش و رساندن آن به اجرا هستند.«قاعده تصادف» دومین اثر بلند سینمایی بهنام بهزادی به شمار می‌آید. او برای ساخت فیلم سینمایی «تنها دو بار زندگی می‌کنیم» مورد تحسین منتقدان و کارشناسان قرار گرفت، البته فیلم در بخش مسابقه جشنواره بیست و ششم راه نیافت. بهزادی را با ساخت فیلم‌های کوتاه و مستند بسیاری می‌شناسیم که توانسته است جوایز مهم جهانی کسب کند.

فرزند چهارم
کارگردان: وحید موسائیان
نویسنده: وحید موسائیان
تهیه‌کننده: وحید موسائیان


بازیگران: مهتاب کرامتی، مهدی هاشمی، حسین محب اهری، ناصر گیتی‌جاه، معصومه قاسمی پور، زهرا برومند، ساناز زرین‌مهر و حامد بهداد با حضور افتخاری یاسمین ملک نصر
خلاصه داستان: داستان فیلم سفری است به آن سوی آفریقا، جایی که شرافت انسانی در گیرو دار جنگ و قحطی سربلند بیرون می‌آید. کارگردان فیلم‌هایی مثل «گلچهره» و «گوشواره»، امسال برای ساختن فیلم تازه‌اش گروه فیلمبرداری و بازیگرانش را با خود به «سومالی» برد و تجربه تازه‌ای را در عرصه فیلم‌سازی پشت‌سر گذاشت. این کارگردان که متولد سال ۱۳۴۸ در خرم‌آباد است، بعد از دو دهه فیلم‌سازی و با کوله‌باری از جایزه‌های متعدد از جشنواره‌های مختلف، با «فرزند چهارم»، میهمان بخش «سودای سیمرغ» جشنواره‌ی فیلم فجر است. گروه تولید «فرزند چهارم» که برای فیلمبرداری صحنه‌های خارج از کشور راهی آفریقا شده بودند، به دلیل نقص فنی هواپیمای ملخ‌داری که کارگردان و گروه فیلمبرداری را در خود جای داده بود، دچار سانحه شدند که خوشبختانه آسیب عمده‌ای به هیچ یک از اعضای گروه وارد نیامد.

ترنج در ترنج
کارگردان: مجتبی راعی
نویسنده: مجتبی راعی
تهیه‌کننده: شبکه جهانی سحر


بازیگران: رضا ناجی، حسین محجوب، محمود پاک‌نیت، محمدرضا داودنژاد، اتابک نادری، محمود نظرعلیان
خلاصه داستان: یک مینیاتوریست ایرانی با یک مدیر هنری به پاریس می‌رود و بنا می‌شود در آینده نمایشگاهی برگزار کند، ولی در هواپیما اتفاق‌های جدیدی می‌افتد که منجر به عوض‌شدن روند ماجراها می‌شود.
مجتبی راعی که سه سال پیش فیلم «عصر روز دهم» را کارگردانی کرده بود، یکی از بی‌حاشیه‌ترین فیلمسازان شاخص نسل انقلاب و جنگ محسوب می‌شود. مجتبی راعی همواره کم‌سر و صداتر از دوستانش (حاتمی‌کیا، درویش، افخمی، تبریزی، هنرمند، میرکریمی و...) بوده است. این کارگردان که تجربه‌های موفقی در ساخت آثار دفاع مقدس و فیلم‌هایی با مضمون دینی در کارنامه دارد، حالا با فیلمی به جشنواره می‌آید که گفته می‌شود به لحاظ حال و هوا نزدیک به «تولد یک پروانه» است؛ فیلمی که بهترین اثر مجتبی راعی محسوب می‌شود و در حوزه سینمای معناگرا اثری به یادماندنی است. ترنج که به گفته راعی، نگارش فیلمنامه‌اش ۱۰سال طول کشیده، در سکوت خبری ساخته شد.

آسمان زردکم‌عمق
کارگردان: بهرام توکلی
نویسنده: بهرام توکلی
تهیه‌کننده: سعیدملکان

بازیگران: ترانه علیدوستی و صابر ابر
خلاصه داستان: زوج جوانی در مدتی کوتاه، لحظات زندگی گذشته‌شان را مرور می‌کنند و این مرور خاطرات، زندگی حالشان را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. چهارمین ساخته بلند بهرام توکلی پدیده سال‌های اخیر سینمای ایران، مثل فیلم‌های قبلی‌اش در سکوت خبری ساخته شد. بازیگران محدود و ساخته‌شدن بیشتر صحنه‌های فیلم در خانه‌ای در دزاشیب و پرهیز همیشگی توکلی از هر نوع خبرسازی و ایجاد حاشیه باعث شد درباره «آسمان زرد کم‌عمق» که در مقطعی «احتمالا معکوس» نیز نامیده می‌شد، چندان اطلا‌ع‌رسانی نشود. اینطور که از خلاصه داستان فیلم برمی‌آید، توکلی در فیلم تازه‌اش سراغ روایت غیرخطی رفته است. میزان تسلط این کارگردان در فیلم‌هایی چون «پرسه در مه» و «اینجا بدون من» در نحوه روایت، این امید را ایجاد کرد که این‌بار نیز شاهد اثرقابل توجهی باشیم. جالب اینکه آسمان زرد کم‌عمق در انتخاب اولیه هیات انتخاب، جایی نداشت.

عقاب صحرا
کارگردان: مهرداد خوشبخت
نویسنده: عباس اکبری
تهیه‌کننده: عباس اکبری


بازیگران: کیکاوس یاکیده، روناک یونسی و علیرضا کمالی
خلاصه داستان: در زمان صدر اسلام و در شرایطی که براساس یکی از بندهای صلح حدیبیه مسلمین موظف‌اند اهالی مکه را به شهر مدینه راه ندهند، ابوبصیر از مکه می‌گریزد و به صحرا می‌آید. او در این مسیر عاشق دختر جوانی می‌شود و این سرآغاز ماجراهایی تازه است.
مهرداد خوشبخت به عنوان پیشکسوت ساخت تله فیلم، پس از کارگردانی فیلم «صدای پای من» در «عقاب صحرا» سراغ روایت داستانی عاشقانه از دوران صدر اسلام رفته است. کل فیلم در فاصله بین صلح حدیبیه و فتح مکه می‌گذرد. عقاب صحرا با آنکه جزو پروژه‌های فاخر فارابی محسوب می‌شود، با کمترین حاشیه و سروصدا تولید شده است. خوشبخت در تله‌فیلم‌هایش نشان داده که به لحاظ تکنیکی و درک از فضا و توانایی در خلق حال‌وهوا و فضاسازی، کارگردان توانایی است. این بار، اما او کار دشواری داشته است.